A punt un segon lot o lliurament d’aquesta sèrie de presentació de material.
Seguint amb
la dinàmica engegada en el treball precedent, ara són les màquines quin segon
cicle de revisió s’havia produït en els anys 2001 i 2002, les que trauran el
nas en les següents entrades : són 9, 8 de les mateixes marques i 1 amb
descobriment imprevist d’una marca nova.
La
dotació del segon lot reunida damunt la taula del saló a punt de les proves.
Tot té un
passat : veieu, si us plau, la foto següent :
No està
datada, però podria ésser als voltants de 1962; ja hi ha “tren”, previ a la
col·lecció H0 quin origen és 1966; es tractava d’un PAYÀ a escala H0, però amb
via d’ample de 22 mm., o sigui, escala “S”. Fou un producte efímer de la casa
alacantina per simular el major ample de via ibèric.
La
màquina és una “Santa Fe” reduïda al rodatge 1-2-1, que la marca ja feia per
altres escales i/o amples de via, fins i tot algunes eren 1-3-1; tota de fossa
de metall, motoret de corrent altern però amb pressa de corrent pels 2 carrils
de metall, inserits en una base de travesses de plàstic fent imitació del llit
de balast.
Els cotxes eren d’una espècie de baquelita, i volien representar els “Pullman” de la CIWL sèrie 4165-4170. Un era marró i l’altre vermell. Un transformador de corrent en forma de caseta, amb graduador. Aquest material inicial es va anar desenvolupant els anys següents, hi havia assortiment en un important comerç local: vingueren més vies, corbes i rectes, i al menys una desena de cotxes i vagons, tots de bogis. Cap més màquina, no feien més models. Unes capses de cartró rectangulars, amb la mida justa del vehicle, amb obertura per un extrem, d’un color groc fosc i sense impressió ni marca, sols la ref. del producte amb tampó. Només recordar-ho excita la meva il·lusió quan els “Reis” les lliuraven !
Uns pocs anys més tard, l’assortiment va ésser “discontinuat”; recordo que vaig tenir a preu de saldo el que els quedava en estoc en el comerç local; i és que Payá ja va començar a acatar les normes relatives a escales, vies i sistemes elèctrics internacionals.
Que en
resta ara ? Ni màquina ni transformador, que la meva posterior curiositat va
moure’m a trinxar-ho tot per veure com estava fet ..... allò que deia
d’aprendre els conceptes base d’electricitat. El fil dels bobinats va anar a
parar a les bobines del primer “relé” que em vaig fabricar, per obrir i tancar
un circuït elèctric imitant els de moviment d’agulles. Resten alguns del vagons
i cotxes, prou deteriorats, i quasi totes les vies.
La foto
també testimonia que tenia preferència pel sector “transports”, tot i que no va
esdevenir així de professió. Hi ha una peça notable, el camió articulat amb
tubs tot de metall “Dinky-Toys” 1/43, que, com els nens aleshores, vingué de
Paris, regal d’uns americans ( benvingut Mr. Marshall ) amb qui es cartejava el
meu pare i varen viatjar-hi i tot seguit visitar-nos. No sé on deu parar ara,
no devia sobreviure al canvi de pis.
Inventari |
MM-34 |
|
Locomotora i Marca |
130-005-2 |
PIKO |
Companyia i País |
DR |
Alemanya RDA |
|
|
|
Referència |
5-6010 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
1 bogi motor, vis sense
fi, 2 eixos motors |
|
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
|
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
02-1980 |
|
Preu origen/actual |
3650 pta |
138 € |
Qui havia sentit parlar de la marca PIKO al 1980 ?
En aquell
anys 70, les marques alemanyes tradicionals Märklin, Trix, Fleischmann eren
importades, però a preus altíssims i inabastables pel meu inici de col·lecció;
per això tot va començar, com he anat exposant, per Lima, amb l’afegit de Jouef
aviat i la espatarrant eclosió de Roco a l’any 1975; a part, Electrotren que ja
oficiava com a marca local de qualitat encara que orientada llavors només als
vagons. Fora d’això, el vuit era quasi total.
Així
doncs, resulta que en una visita de rutina al comerç de Pelai, apareix material
en vitrina molt estrany i d’una marca llavors totalment desconeguda de la RDA :
Piko !
Intrigat
per la novetat, volent tastar tot lo possible, i també veient uns preus no
massa diferents de la gama que practicava, ja em vaig quedar aquesta llavors
estranya i enorme màquina diesel, model totalment desconegut per mi, així com
tot lo relatiu a aquell llunyà i reservat país que era llavors la República
Democràtica Alemanya. Sembla que, malgrat el règim pro-soviètic, els nens també
tenien dret a jugar amb trens, i els aficionats a practicar modelisme. Així ho
deixava entendre el catàleg que també vaig demanar.
Explorant
un xic més la informació, resulta que, coses del règim, tots els fabricants del
sector estaven reunits en aquell catàleg, i el producte prenia el nom de PIKO
com a més representatiu, però uns prefixes a la referència donaven indicació
del fabricant real : tots plegats, no existeix la competència ni la publicitat
de marques en un sistema comunista !
Prefixe |
Firma DDR |
Firma Posterior |
|
|
|
5- |
VEB Kombinat
PIKO Sonneberg |
Piko |
190- |
VEB Eisenbahnmodellbau Zwickau |
Gützold |
399- |
VEB
Modellbahnzubehör Glashütte |
|
426- |
VEB Modellwagen
Dresden |
Sachsenmodelle |
545- |
VEB Berliner
TT-Bahnen |
|
El
producte en sí era sorprenent, començant per la capsa, de cartró imprès i amb
una estètica “retro” que ja feia percebre el nivell d’aquell país. La màquina,
plàstic ben gravat, bons professionals sense dubtes, i un sistema elèctric i
enorme motor també que semblava tret d’una pel·lícula “vintage”. Però tot
funcionava correctament, tot i no tenir massa solidesa. Detalls com els topalls
en goma elàstica, poc perill de trencar-se. I un sistema de barres metàl·liques
de contacte per dins, sense fils ni soldadures. Un viatge al passat, en certa
manera, però no inútil.
El fullet
d’instruccions, ben complet, redactat en alemany, txec, polonès i rus; la
butlleta de garantía en hongarès, segellada per una firma importadora de
Budapest.
Com va
arribar aquell lot a Barcelona, d’un país sense relacions polítiques i en prous
feines comercials ? No ho se, algú ho va provar i va funcionar, encara que
sospito que potser va venir indicat com “bens d’equipament” o “recanvis
industrials” o quelcom semblant. A més d’aquesta diesel, hi havia una vapor
sèrie 01.5 molt atractiva i uns cotxes de passatge modernitzats, material que
tardà pocs mesos a engruixir també la meva col·lecció, donada l’avinentesa i el
dubte de si aquells exòtics productes DDR tindrien continuïtat o no.
La
màquina real : una diesel elèctrica de disseny i construcció soviètics per a la
DDR; efectivament, amb els acords comercials de l’Est entre els països “amics”,
l’URSS es reservava la construcció i proveïment de grans locomotores diesel
elèctriques. Una primera sèrie dita V200 ó BR-120, alies “Taigatrommel” ja
s’havia lliurat al 1966-68, i vingué després aquesta, més potenciada i cobrint
les sèries 130, 131, 132 i 142, per un total de quasi 900 exemplars, alies
“Ludmilla”. Tot nou per a mi llavors, un món a descobrir, l’Europa de l’Est
ferroviària.
A la
unificació alemanya, les 130 no foren aprofitades, però sí el seus bogis aptes
a 140 km/h. Les 131, especials per mercaderies, tampoc sobrevisqueren massa
temps. Les 132, les més nombroses i perfeccionades, passaren a sèrie 232, 233
les especialitzades mercaderies, i 234 per servei exprés amb els bogis de les
ex. 130. Les 142, petita sèrie potenciada, esdevenia 241. A més de l’Alemanya de L’Est, també
Bulgària tingué aquest model. A l’URSS, fou la petita sèrie TE109, a manera de
prototips, aviat derivada cap a una màquina doble amb noves caixes al gàlib
ample : la gran sèrie de les 2TE116, amb alguns milers d’exemplars
construïts.
Com
temia, en els any següents no hi hagué més material Piko importat, fins a
l’època d’esdeveniments polítics i canvis de sistema; si que, em consta, es
trobava quelcom a les Illes Canàries, per la seva condició de port franc. Com
és potser conegut, la marca ara està jugant el joc de les grans, represa pel
dinàmic Dr. René Wilfer, amb un catàleg de més de 500 planes i amb fabrica
pròpia a la Xina, a part de la tradicional de Sonneberg ( Turíngia, ex. RDA ).
A escala
H0, cal esmentar a part de Piko ( les té de nou en els catàlegs recents,
actualitzades ), les Roco, Brawa, Märklin i Trix : hi ha on triar, encara que
s’han centrat sobretot en la sèrie 132 ( 232 ). En tinc vàries, però m’interessa
mantenir la primera, tot i que a la maqueta, la grossa diesel soviètica ha
donat un comportament “lleuger”, ha calgut conduir-la augmentant el voltatge
per coronar les rampes amb un tren de 5 cotxes escaients, també Piko ex.
DDR.
Extracte del catàleg PIKO ( aprox. 1979 ), i la seva portada. Realment el tema del modelisme ferroviari estava i està arrelat en aquell país independentment dels sistemes polítics. Per cert, texts en alemany, anglès i francès. Comptaven amb l’exportació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada