Inventari |
MM-17 |
|
Locomotora i Marca |
CC-6508 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8436 |
|
Modificada T/C |
Si |
Repintat Total Colors
+Adients |
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
07-1978 |
|
Preu origen/actual |
985 pta |
51 € |
Un model de culte : la CC-6500.
Reines
absolutes de la SNCF als anys 70 i 80, imatge de prestigi del trens més ràpids,
i un treball estètic de Paul Arzens reconegut mundialment. I per mi, una fita
ineludible de la meva incipient col·lecció, ja que Jouef la fabricava.
Resulta
que aleshores, Jouef la venia sovint incorporada en els sets d’inici, amb un
parell de cotxes basics, i alguns comerços desfeien els sets i ho venien per
separat a preus molt econòmics : aquest es l’origen de la peça present. Aviat
vaig aconseguir també alguns exemplars dels cotxes “Grand Confort” assortits
que lliguen amb aquesta màquina, la que fou probablement la meva segona
composició real o quasi.
Una nota
tècnica i una opció sorprenent : Jouef tenia magníficament resolt el tema de la
transmissió de llurs màquines BB, com s’ha vist en els temes anteriors; però
això es una CC i de molt poca distància entre els eixos extrems. Així que per
reconduir el mateix sistema, van optar per fer-les BB mecànicament; així doncs,
l’eix central en els dos bogis es mort, hi es però es fix i no TOCA a la via ni
roda ! Amb el tren circulant no es gaire
visible, però .... sembla una solució poc afortunada, que, per descomptat, ara
seria inadmissible. Calia llavors acceptar-ho i seguir gaudint, a manca d’altra
opció. En els darrers any del segle passat, quan Jouef encara era independent,
ja va fer unes noves CC-6500 amb criteris actuals, molt ben aconseguides. I ara
segueix fent-ho sota el paraigua de Hornby.
Lima
també va realitzar màquines d’aquest tipus i dels derivats, això si, fent
autèntiques CC ( o C3 per més exactes ). Fins temps més recents, però, no hem
tingut bones CC-6500 de gama industrial, quan, a part de les noves Jouef, Roco
s’hi va posar de valent. I des de fa uns deu anys esperem les anunciades per
LsModels, quin projecte avança a raó d’una baraneta més cada any. I dic “gama
industrial” perquè des dels anys 70 tenim les CC-6500 de TAB-GERARD, així,
majúscules, gama semi artesanal / semi industrial d’un senyor francès, que ha
produït autèntiques obres d’art en el seu talleret de Paris primer i de la
Provença després; el concepte modelisme queda superat pel concepte artístic. Ja
en parlaré un altre dia de les meves Tab-Gérard.
Així
doncs, aquesta peça també va veure’s modificada en els meus T/C, al 1986, com
alternativa temporal davant el preu de les Tab-Gérard aleshores. Repintat total
amb colors més escaients i brillants, canvi de pantògrafs amb uns Sommerfeld
exactes, i marcatge Letraset, rebent el numero 6508 al lloc del 6505 origen;
perquè ? per no gastar masses “5” en la limitada fulla de transferibles.
I a l’explotació, s’ha portat com una fera, cobrint el test estàndard amb escreix, donant la sensació de potència igual que la locomotora real; i mecànica en perfecte estat, en prou feines una lleugera lubricació després dels 20 anys inactius.
Inventari |
MM-21 |
|
Locomotora i Marca |
BB-13001 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8335 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones Dentades Angulars 1er. nivell politges i
goma elàstica |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
10-1978 |
|
Preu origen/actual |
1275 pta |
67 € |
Això es una “fer à repasser”, com diuen a França, o “planxa de planxar” com diríem nosaltres. Amb aquesta estranya estètica, es construïren les primeres màquines a corrent altern per equipar el Nord i el Est del país, tant les BB ( sèries 12000 i 13000 ) com les CC ( sèries 14000 i 14100 ).
Totes
elles foren primer blaves, a dos tons de diferencia subtil i després verdes amb
frontal groc. Així doncs aquesta es una BB i amb el color original del anys 50
ó 60. Jouef va fer aquests models en aquells anys 70, dels dos colors, i no
vaig dubtar a comprar-ne un per la seva important representativitat.
I una
nova opció tècnica del model : amb la limitació d’espai interior evident, el
motor va en una posició baixa, i transmet el moviment cap amunt amb dues
politges enllaçades per una goma elàstica; després, l’eix de la segona politja
ja ataca la corona dentada en angle i el moviment torna a baixar cap a les
rodes. Però a la que la goma es dona, perd pressió, o es trenca, l’invent queda
mal parat.
Així
doncs, no ha pogut complir el programa estàndard de tracció si no es amb un
increment de voltatge, ja que a menys la corretja patina; en aquest sistema, el
llast de la màquina es indiferent, per adherència per aquest 1er. nivell de
transmissió. Per cert, el pes es força limitat, només 200 grams.
La peça
està a nivell modelista ben resolta, tot i uns detalls de gravat un pèl
gruixuts; i no varen voler invertir en els pantògrafs, posant-hi el model
estàndard quan el real no s’hi assembla de rés ( corrent altern obliga : patí
de contacte únic, estret i estructura lleugera a la realitat ).
Des de fa
ja uns anys, el grup Hornby sota la marca adquirida Jouef, ens anuncien una
refeta d’aquestes màquines, amb multitud de versions i colors, i, es clar, al
nivell de tecnologia actual sense cap concessió als antics models; el preu
anunciat també es espectacular, de l’ordre de 240 € per les versions
analògiques. Passant els anys sense veure rés, més que dibuixets ( estil
LsModels ), he optat per equipar-me amb 2 d’aquestes màquines de segona mà de
les produïdes per Trix : tot metall, digitalitzades i amb detalls de categoria
: i amb un important estalvi econòmic. Es clar, que, havent escrit això ara (
set-20 ), sortiran de manera immediata ( Murphy dixit ).
Ningú més
les ha produït en la versió BB : Jouef, Trix i Märklin; les CC foren tema del
Lima ja modern, represes i actualitzades ja per Hornby-Jouef.
La BB-13001 espera via lliure en un senyal “carré” típicament francès ( 4 focus : roig-verd-roig-groc )
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada