Inventari |
MM-32 |
|
Locomotora i Marca |
Z-5154 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8701 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
11-1979 |
|
Preu origen/actual |
1765 pta |
77 € |
La
primera unitat elèctrica ingressa a la meva col·lecció; és un cotxe motor per
unitats de rodalies Z-5100, però tothom dirà que és un “Budd”. Aquest és el nom
popular, que ve de la casa americana que atorgà la llicencia als francesos per
la construcció en acer inoxidable, de la que feren un intensiu ús en material
remolcat i en unitats de tren.
La
formació real típica inclou, a més, un remolc pilot i un remolc central, amb la
mateixa estètica i tipus de construcció. Així és també en H0, i es proposava a
voltes un set amb les 3 peses però també es podien adquirir per separat.
És un
producte Jouef força antic, i grollerament tractat en quan a la profunditat del
gravat i mancança de detalls; però les mides són correctes; funciona de manera
altament sorollosa, com els reals ( diuen ....el seus frens els coneixen bé els
veïns pròxims a les vies en zones urbanes ). Molts modelistes s’han elaborat
actualitzacions mecàniques i estètiques d’aquest tren, que es pot adquirir de
2ª mà de manera fàcil. Jo m’ho estava pensant fins ara. Per bé que sembla
utòpic que se’n faci un nou model, per allò de que el material de rodalies sembla
que estigui proscrit dels programes industrials de modelisme ( per l’absurda
suposició de que només ho comprarien a Paris .... jo també ho compraria i no
sóc parisenc ), tot just ara acaba de sortit l’anunci de que la casa
franco-belga “Mistral” ho proposarà per 2022.
De fet,
un cop alliberats de la “banlieue” de la capital, substituïts per rames RIB,
VB2N dos pisos. etc..., varen anar a fer les “províncies”, com diuen els de la
metròpoli francesa; així, se’ls veié en serveis regionals a Lió, Llemotges,
Bordeus etc..., el que pot justificar als ulls dels tècnics del “marketing” la
seva realització actualitzada en H0.
A Paris,
serviren totes les línies 1500 volts, sud i oest, o sigui, se’ls veia a
Austerlitz, Gare de Lyon i Montparnasse; quasi sempre en formació de 6 cotxes,
però també possible amb 9 i fins i tot amb 12 cotxes en els serveis més
carregats d’hora punta.
Aquest
model Jouef pla “vintage” no té ni interiors i els enganxalls deixaven una
distància enorme entre cotxes; això sí m’ho vaig esmenar amb l’afegitó de
timons d’elongació Ribu i barra fixa, que milloren molt l’estètica de la
formació.
Avui doncs
ha fet una bona sessió de circulació a la maqueta, amb els seus 2 remolcs
adients, tant en un com en l’altre sentit de marxa : excel·lent, soroll inclòs.
Es motor
el bogi extrem, ben visible per cert a través dels vidres. L’altre bogi fa la
captació del corrent. Llum només en aquest frontal, no en el cotxe pilot. Més
recent, Jouef en feu una altre versió de mecànica, amb transmissió per vis
sense fi i sense les corones dentades x-y-z.
Inventari |
MM-35 |
|
Locomotora i Marca |
241-P-7 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8241 |
|
Modificada T/C |
Si |
Remotoritzada / No Canvis
Externs |
Motor i Sistema |
Mabuchi |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
04-1980 |
|
Preu origen/actual |
3420 pta |
129 € |
Una nova
vapor de les “grosses” de Jouef, quina molt preuada col·lecció de màquines representatives
SNCF vaig anar adquirint. Abans, un producte, una referència, estava molt anys
en catàleg, la producció era en quantitats importants i el magatzematge no
devia ésser un problema logístic i financer com ara. Així que un podia comprar
sense preses i anar-se fent el parc. No com ara que surten tirades de 300 peses
i ja no arriben ni a les botigues. Economia de mínims i dels grans cervells del
“marketing”. Corri, corri, que s’acaba ! Corri, reservi, ni idea quan sortirà
si surt, sense conèixer el preu definitiu
i veien només un dibuixet !
Poc a
destacar, a part d’ésser la màquina moderna més grossa de la SNCF, jugant
potser el rol de “cant del cigne” com les “Confederación” de Renfe. El model
Jouef és posterior a la americana 141-R, o sigui, més detallat que aquella,
però no tant com la 141-P comprada abans
i que marcava llavors el cim del detall de la marca. Tot i així una peça
destacada i amb una presència envejable.
Però la
capacitat de tracció no estava potser a l’alçada del model real, al menys
aquests darreres anys, així que vaig testejar una remotorització que proposa
una marca francesa ( ho fa per tot l’assortiment clàssic Jouef ); canvi de
motor, llast, i pre-digitalització, però mantenint la transmissió per corones
dentades en angle original. Més regularitat, més capacitat i elasticitat, però
no una millora molt significativa, el motor oriental és també petit per poder
encabir-se en lo ajustat del tènder i sense perdre espai pel llast.
Tot i
això, ha cobert el servei encarregat amb escreix, assumint marxes lentes molt
realistes en les rampes, amb càrrega de 6 cotxes, sense patinar ni un pel i
sense ofegar-se el motor en cap moment. Què més demanar ?
Aquesta
peça porta llum frontal, de qualitat quasi invisible, però hi és. Hi ha un parell
de làmines de contacte en l’enganxall entre màquina i tènder, que alimenten
aquesta petita bombeta. Inexplicablement, no s’aprofita aquest muntatge per
dotar de presses de corrent a la màquina i millorar el seu tram de captació
elèctrica.
Ningú més
ha plantejat industrialment en H0 aquesta impressionant màquina d’exprés; però,
a l’igual que amb la 141-P, Hornby l’ha actualitzat de recent amb noves
sortides al mercat, possiblement amb els mateixos motlles, tot i que amb més
afegitons de detall i amb nova mecànica.
De fet,
em considero ben servit ja amb aquesta i el seu nou motor !
Inventari |
MM-42 |
|
Locomotora i Marca |
BB-25531 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8362 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Inclinat i Atac Directe
Sense Reducció |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
09-1980 |
|
Preu origen/actual |
2390 pta |
90 € |
És una
màquina elèctrica del model compacte Alsthom, que s’encarregà a la SNCF en
grans quantitats als anys 60 i 70. Dites “danseuses” ( “ballarines” ) per la
seva suspensió pendular, semblant a la que duien les 10000 ( UIC 280 ) de
Renfe.
Eren
d’una potència mitjana, d’uns 4000 CV. I per tot tipus d’ús al tenir un canvi
de relació de transmissió mecànica, que obligava a uns bogis monomotors i de
pas entre eixos molt petit ( 1,608 m. ). Com sempre, el ball de sèries : 8500
per les de corrent continu ( 146 unitats ), 17000 per les de corrent altern (
105 unitats ), 25500 per les bi-corrent ( 194 unitats ), i 20200 per les
bi-freqüència ( 13 unitats ). Però amb una tècnica i aspecte semblant ja hi
havia abans les 16500, per alterna, amb 294 unitats.
El model de
Jouef innova : prou de corones dentades sorolloses, ara el motoret habitual va
incorporat al mateix bogi motor, de manera inclinada de dalt a baix, atacant
una roda dentada calada a un dels dos eixos; i amb engranatges rectes cap a
l’altre; senzill, més silenci, però el rendiment mecànic se’n ressent negativament,
no té inèrcia ni reducció de velocitat.
En
l’aspecte modelista el resultat és força bo, un detall suficient a l’època, i
pel nínxol de mercat de base a on anava adreçat; si de cas, els pantògrafs de
Jouef eren força elementals, senzills, millorables; i l’encastament dels vidres
un tema sempre pendent; però tenien encant aquestes petites i quadrades ( tipus
capsa de sabates ) ballarines.
Aquestes
locomotores, amb tant de varietat de sèries i subsèries, són un tema
interessant per amortitzar costes de producció proposant les mil versions amb
mínims canvis. Així ho anà fent Jouef, i també Lima, que no va oblidar-les.
Ambdues cases les han anat produint, derivant i millorant fins als temps
actuals. Fora d’elles, només R37 s’hi ha posat fa poc, amb versions originals.
Jouef, Vitrains i LsModels han fet les
ja anomenades BB-16500, que, tot i semblants, pertanyen a una altre família.
Doncs malgrat les reserves que tinc respecte aquesta solució mecànica, en el test s’ha portat d’allò més bé. I en ambdós sentits, que poden ser de comportament molt diferent pel fet que només un bogi es motoritzat. Programa de tracció superat amb suficient. El que sí es observable es que aquest tipus de transmissió inclinada genera uns efectes de torsió que donen a voltes a la caixa un cert tremolor o vibració.
Pels
petits detalls poc coneguts, els primers exemplars d’aquesta sèrie real, duien
vidres angulars entre porta de cabina i frontal, que aviat foren xapats. Ningú
ha fet encara en H0 aquest detall. El color inicial tampoc era aquest, o millor
dit, si que ho era però sense les franges blanques, i amb una franja verd més
fosc a sota : un aspecte quelcom funest. R37 sí les ha fet amb aquesta
presentació de pintat inicial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada