Inventari |
MM-26 |
|
Locomotora i Marca |
144-509-7 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4130 |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Pintat Pantògrafs i Llanta
Rodes |
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
03-1979 |
|
Preu origen/actual |
2740 pta |
119 € |
Aquesta
peça es la primera producció ROCO que no prové de l’assortiment Röwa, si no que
es de desenvolupament integral de la marca de Salzburg. Bocabadats varem quedar
els aficionats al apreciar el detall del xassís en forma de biga foradada, i el
relleu dels bogis a diferents nivells, i també la filigrana de la línia de
sostre i pantògrafs, mai vist fins aleshores aquest nivell de modelisme.
Internament
equipa un gros motor ref. 913, semicilíndric, no tant espectacular com el 911
però de bones prestacions i que sota la nova ref. 85009 equipà durant molts
anys quasi tota la producció. Aquest model duu les cardan en forma de molles,
donant una elasticitat axial, lateral i vertical.
Els preus
començaven a enfilar-se, tot i que aquesta peça vingué d’Andorra, i era llavors
un ritual establert per a mi un parell de desplaçaments anuals al país dels
Pirineus amb visita obligada al “santuari” de tots conegut.
Posada a
la maqueta, i després de repassar l’engreix, que malgrat els 20 anys no era sec
del tot, la peça funciona però dóna millor rendiment en un sentit que en
l’altre; el pes es però bastant limitat, uns 270 grams; malgrat tot, acompleix
el programa de tracció sense patinar amb una composició de 5 cotxes no molt
pesats.
Llums
funcionals, amb el sistema que Roco aplicaria de manera generalitzada, de 2
bombetes incorporades a la placa base i amb 4 conductes de llums de matèria
plàstica que, anat per l’intern del sostre, s’apliquen a les òptiques frontals
que donen així blanc o roig en el mateix focus : bona idea, però un rendiment
lluminós pírric, a no ser que es forci el voltatge fins al màxim.
Las
cabines segueixen essent opaques, pel volum que ocupa la transmissió, i els
passamans en el relleu de la caixa.
Només
ROCO ha reproduït aquest model, que tot i ésser una E44, es d’una subsèrie
especial amb números d’ordre 500 ( dita E44.5 ), molt diferent de la més
coneguda E44, i amb només 4 exemplars reals ( números 506 a 509 ); els altres
501 a 505 son estèticament diferents també i només Liliput n’ha reproduït un
d’ells. Tot plegat, un model poc conegut a la realitat, marginal, que limità la
seva vida a unes poques línies concretes del sud d’Alemanya; però d’una bellesa
clàssica prou interessant. No em consta que Roco actualitzés i modernitzés
aquest model amb posterioritat més que la sortida d’altres numeracions amb la
mateixa o semblant base mecànica.
Amb una
composició de 4 cotxes reconstruïts tipus “yg”, que Roco va produir també des
del començament, la peça fa un efecte magnífic i es un comboi regional
super-real del sud d’Alemanya en aquells anys 70 o 80. Li escauen com anell al
dit.
Inventari |
MM-55 |
|
Locomotora i Marca |
104-020-3 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4144S |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Pintat Pantògrafs |
Motor i Sistema |
Central |
Tracció 2 eixos, 1 cardan
de molla |
Volants Inèrcia |
1 |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
01-1982 |
|
Preu origen/actual |
3870 pta |
110 € |
La BR104
( E04 ) es una “rara avis” : a part de la seva marginalitat en el parc real
alemany ( només 23 exemplars ), en
modelisme també ho es : Roco només la va proposar de manera molt breu en
catàleg, una sola tirada i després no s’ha sabut rés més de ella : ni
actualització tècnica, ni nova matrícula o decoració .... rés. Val a dir però
que altres marques si l’han inclòs i desenvolupat : Märklin,Trix i Piko.
La seva
asimetria en els 3 eixos motors ( potser per ubicar millor el pes i massa del
transformador ), obliga a una motorització H0 complicada : el motor només ataca
per un costat els dos eixos d’un extrem, els que van més junts; la pressa de corrent
avarca tots els 3 eixos i a més un dels bisells. Queda clar que l’adherència no
serà gran cosa, tot i així ha complert en el test tot el programa de tracció
amb escreix.
La
relativa buidor del seu interior, amb una sola transmissió, fa que sigui de les
primeres Roco amb cabines lliures, visibles i equipades ( fins i tot amb “lokführer”
), també amb el detall visible per les finestretes laterals per unes peses de
plàstic disposades. Però segueix amb els passamans integrats a la caixa. El
detall de sostre i de les transmissions exteriors es també d’un nivell altíssim
que llavors, al 1982, començava a ésser imitat per altres marques.
La
modernitat relativa d’aquesta referència també inclou ja l’elongació del timó i
la caixeta NEM per a inserir el tipus d’enganxall volgut. Tot això al
1982.
Sistema
de llums també clàssic Roco, amb 4 tubs de llum i 2 bombetes a la placa, amb la
mateixa mínima eficàcia. I incorpora ja 1 volant d’inèrcia pel costat del motor
sense sortida a transmissió.
El bon
funcionament d’aquesta peça aquí descrit no fou el mateix però al llarg de la
seva història de quasi 40 anys: recordo i tinc anotats una sèrie de problemes
inicials que vaig anar solucionant. D’entrada, un motor 913 molt sorollós i
irregular a voltes, jo cercava el problema a la transmissió però era del propi
motor: va ésser canviat per un del mateix tipus procedent d’una altra peça
desballestada; llavors vingué una pèrdua total d’adherència que deixava el tren
motor penjat en algunes corbes concretes : resultava que el serpentí exterior
fregava massa amb la pestanya del bisell, va caler desplaçar el dit serpentí un
xic més amunt.
També
vingué dels Pirineus, i recordo la il·lusió que experimentava cada vegada que
visitava aquell indret o ho encarregava per delegació. Unes experiències
difícils ara de reproduir i reviure, ara que l’arribada molt sovintejada
d’enviaments postals o de missatger fa més fàcil, però menys “emocional”
l’ampliació de la col·lecció.
Inventari |
MM-69 |
|
Locomotora i Marca |
A1A A1A-68001 |
FLEISCHMANN |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
4280 |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Repintat Total Colors +
Conformes |
Motor i Sistema |
Eix Transversal |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
6 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
03-1983 |
|
Preu origen/actual |
10500 pta |
261 € |
Captivat
per l’estètica “Arzens” i pels models de metall, no vaig poder resistir
adquirir aquesta peça, tot i que, comprada a Barcelona, el preu escapava
notablement de la “normalitat” fins llavors assumida. Va ésser un “cop de cor”
imprevist ? No ho recordo. Però Fleischmann era l’únic fabricant aleshores per
aquesta notable i bella màquina diesel francesa, objectiu pregon de la meva
col·lecció inicial. El “plus” de la caixa tota de metall li donava una
categoria suprema, vaja, la “joia de la corona” en aquell moment. L’havia de
tenir !
Però no
tot pintava tant bé. A la via, la seva tracció en rampa era insuficient,
s’ofegava el motor per una reducció aplicada als engranatges massa ràpida;
vaja, s’havia de “conduir” : si es deixava un voltatge alt per pujar, llavors
s’estavellava a la baixada; l’adherència
si era correcta, amb 550 grams de pes. Els 3 eixos d’un bogi son motors, fins i
tot el petit que no ho es a la realitat. I aviat vaig veure com el color blau
era massa clar, rés a veure amb el “bleu diesel 205” del mostrari SNCF, més
aviat era un “bleu gauloises” de paquet de tabac.
La
primera pega no s’ha pogut arreglar, i condemna la peça a una tracció limitada
quan hi ha rampes, rés a veure amb la potència d’arrossegament de la real. Però
el tema “pintura” el vaig solucionar amb un repintat total ( sense altre
modificació ) quan, al 2000, vaig tenir accés a les pintures autèntiques SNCF
de les col·leccions Model-Loco i Interfer.
Aquest
model icònic Fleischmann, l’únic original francès del seu assortiment, restà
molts anys en catàleg sense modificacions de presentació, si de numeració tot i
que els dígits eren en relleu i es quedaren al final en pintat. Més
modernament, Roco s’ha lluït proposant aquesta sèrie 68000 i la seva germana
bessona 68500 amb tota qualitat i varietat de versions i colors, i, no cal
dir-ho, amb una mecànica més ben calculada i potent ( però caixa de plàstic ...
). Cap altre reproducció H0 per ara : sembla que tothom te més interès en fer
les BB-67000, màquines més petites amb la mateixa estètica, més conegudes i
nombroses, que donen joc amb més decoracions i variants.
La
màquina real : perquè es una A1A-A1A i no una BB o CC ? Un invent del moment, es va testejar amb
aquest projecte el concepte d’adherència variable : quan arrenca un tren pesat,
li cal la màxima adherència i aleshores el petit eix central de cada bogi, de
menor diàmetre i sense tracció, queda descarregat afluixant un sistema de
pressió; el pes de la màquina passa tot pels 4 eixos motors; quan ha agafat
velocitat i no li cal tanta adhesió, torna a carregar-se l’eix central i així
reparteix el pes més equitativament, el que millora la inscripció en corba i el
desgast de pestanyes. Molt bonic, però no va tenir continuïtat més enllà. Massa
complicat ? Manteniment ?
Total :
81 exemplars 68000 i 29 exemplars 68500; els primers amb motor Sulzer i els
segons amb motor AGO; diversos canvis de motor entre unes i altres han fet que
se’n rematriculessin algunes en un o altre tram numèric. Escampades un xic per
tot el país quan estaven actives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada