Inventari |
MM-2 |
|
Locomotora i Marca |
BB-9305 |
LIMA |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8021 |
|
Modificada T/C |
Si |
Model Inicial BB-9210 |
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines interiors als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
01-1967 |
|
Preu origen/actual |
550 pta |
90 € |
Màquina de quan “passaven els Reis”, fa molt temps d’això. Segon model de la col·lecció absoluta, arribà com a ampliació del set Lima d’iniciació de l’any anterior, davant la sorpresa que, a l’establiment barcelonès de referència del carrer Pelai tenien tot o quasi tot el catàleg Lima, aquella marca nova desconeguda fins llavors. Només vaig haver de marcar sobre el catàleg “paper” un cercle a les màquines desitjades i els “Reis” s’encarregaren de la resta.
Anys més
tard, quan ja tenia alguna Jouef, desitjava obtenir una BB-9300, la sèrie
llavors no reproduïda estèticament més moderna; així que vaig decidir escometre
la transformació d’aquesta. Començava el rol dels actuals “Tallers de la
Companyia”, era al 1980; però, no us penseu, res d’eines de precisió,
aerografia, mini-trepant etc...,no, no : pintat Titanlux amb brotxa i gruix a
lo bèstia !
La carta
de colors esmalt brillant Titanlux incloïa un verd turquesa que, amb barreges
adients, va esdevenir quelcom semblant al “vert bleuté foncé 312” d’aquestes
BB-9300, o al menys això em creia. Motius decoratius blancs a cop de pinzell fi
i polç. Reixetes laterals amb paper marcat i encolat, etc... Pantògrafs
correctes ja llavors accessibles com recanvi Roco ( producció Sommerfeld ) i
transferibles grocs de marcatge procedents d’uns fulls Letraset que vaig portar
de Clarel, Paris. Mecànica intacta, per bé que llastrada.
La peça
en qüestió es de la 1ª generació Lima, l’assortiment “joguet model” : xassís de
plàstic, motor circular “G” amb induït de 3 pols i carbonets frontals, cascada
d’engranatges rectes, 2 eixos amb tracció i pressa d’una polaritat, l’altre
bogi com a portador i pressa de l’altre polaritat; un llast massís de metall al
mig;: desmuntatge fàcil per vis vertical. Total : motor molt revolucionat, poc
pes i poca adherència. Però amb aquest esquema Lima va seguir molt anys i
arribà a tenir un catàleg mundial enorme, a preus competitius enfront als de
les marques alemanyes tradicionals.
Per altre
costat, sense detalls desenvolupats, però en la majoria de cassos amb respecte
al model real i a escala correcte, malgrat falsejar en general les alçades per
poder encabir el motor “G”, no en les mides de la caixa en sí si no en la cota
de muntatge sobre el xassís.
L’afegitó
“L” a la referència indicava equip de llum : 1 bombeta a cada tester amb un
primitiu sistema de 2 díodes per commutació de sentit. Ja està. Però amb aquest
esquema, de fàcil desmuntatge i observació, vaig aprendre les nocions
elèctriques.
Les
BB-9300, successores millorades de les BB-9200 famoses, son quasi obviades en
modelisme H0; només molts anys més tard del meu experiment, Roco les va
incloure en catàleg, i per cert, abans que les BB-9200. Una opció encertada i
original. Cap altre producció industrial. Tinc un parell de les Roco, clar,
però de cap manera em desfaria d’aquesta meva primitiva realització modelista.
Preval la història.
Per cert,
al tenir les Roco i quedar aquesta sols per “servei peça històrica”, li vaig
retirar els pantos “bons” per aprofitar-los per una altra peça, per això ara
duu uns Lima de recuperació.
Plana del catàleg Lima 1966/67 : el cercle i l’anotació a la primera referència, a dalt de tot, eren “la carta als Reis”; i havia altres marcades en altres planes per si no tenien la primera.
Inventari |
MM-3 |
|
Locomotora i Marca |
X-2780 |
LIMA |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
1003L |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines interiors als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
01-1969 |
|
Preu origen/actual |
855 pta |
122 € ( Tren sencer 3 caixes ) |
Fidel 100% als meus principis, aquest tren que es una rama RGP-TEE ( Rame Grand Parcours ) de la SNCF per serveis TEE no hauria de constar en la meva col·lecció : no es fidel a l’escala en llargada, patint una important reducció de 45 a 50 mm. cadascun dels 3 cotxes. Però no els discutiré als Reis temes d’aquest nivell. El cas es que era una llampant peça del catàleg Lima d’aquell moment i va “caure”.
Les rames
RGP ja existien a la SNCF abans de la creació dels TEE al 1957, formades per un
cotxe motor X-2700 i un remolc pilot XR-7700; decorades en verd i crema, eren
conegudes com “lézards verds” i feien serveis exprés per relacions
transversals. Com a improvisació front als requeriments TEE se’n construïren
més, millorades, rebent la decoració roig-crema TEE adient.
Lima va
produir aquest tren però amb una reducció important d’escala en llargada, com
feu també inicialment amb els seus cotxes de viatgers; també la cota d’alçada
es molt sobre dimensionada per encabir
el típic motor “G”; però no va presentar el format bàsic si no aquest estrany
conjunt M + Rc + M, que a la realitat consta que sí va existir episòdicament en
algunes relacions TEE ( Arbalète Paris-Basilea, per exemple ); de fet, en el
parc construït hi figuraven 11 cotxes motors i només 9 remolcs, per temes de
manteniment o per formar, quan calgués, aquesta rama reforçada i amb més
potència màssica. En el model, el cotxe de cua no es motor, i es del tot
idèntic al davanter, sense motor ni llums ( fins i tot duu la mateixa
tampografia i matricula ....ejem ).
Roco va
incloure aquest tren a la seva producció fera ja uns quans anys, i el va
reeditant sovint, amb la perfecció de mides i mecànica ara exigible. Però per
motius històrics i sentimentals mantinc aquesta composició, que es lliurava en
una atractiva caixa quadrada groga, contenint les 3 peses en caixetes
individuals.
A la maqueta, s’ha portat divinament; això si, amb un soroll espectacular, però ha completat el recorregut sota un mínim voltatge sense incidències. Respecte al soroll, pensar que ara paguem ( paguen .... ) 100 € de més per tenir-lo ..... en aquest material històric surt gratis.
El bogi
motor del cotxe motoritzat resulta que només va suspès per un cargol a la seva
part superior, sense guies a nivell de xassís .... un cert tremolor sí que
provoca en la marxa. Amb el motor empentant, no es recomanable ja que perd
molta de la força; a més, el cotxe de cua no duu llums ni rés semblant, sí el
de davant.
Inventari |
MM-4 |
|
Locomotora i Marca |
CC-40101 |
LIMA |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
1022L |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Repintat Total, Reforç de
Color |
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines interiors als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
01-1970 |
|
Preu origen/actual |
720 pta |
103 € |
Un model espectacular vist en el catàleg Lima i més vist al natural ! Les CC-40100 no passen desapercebudes. Disseny Arzens, innovació a tot drap. Un encert de Lima al incloure aquesta peça al seu repertori, i formava part dels meus desitjos que els Reis encara van poder atendre.
Escala
exacta en llargada, 255 mm., un “rècord” per una màquina. I una potència i
velocitat que em semblaren infinites, malgrat tenir la mateixa base mecànica
estàndard d’aquell Lima inicial, i que ja he descrit abans. En aquell moment,
no tenia maqueta, les vies les muntava i desmuntava pel terra de la saleta, i
no hi havia rampes per provar les capacitats de tracció.
El
producte es presentava junt amb el cotxe d’acer inoxidable TEE-PBA ( una sola
referència ), del que vaig tenir una unitat inicial i una ampliació posterior
per formar una de les meves primeres composicions quasi reals i homogènies.
Mes
endavant ( 1984 ), vaig jutjar que el platejat de la caixa no era prou intens
ni brillant, així que li vaig passar una capa de pintura Titanlux plata
brillant, i no va quedar malament. No vaig fer altres operacions, ni canvi de
pantògraf ni detalls extres.
La peça
s’ha mantingut en la col·lecció a títol històric, malgrat tenir 2 de les
recents i perfectes LsModels, que, a l’igual que Märklin-Trix, han acabat per
atacar la producció d’aquest model de prestigi, just quan les reals ja
enfilaven el camí de l’oblit o del Museu. Jouef també l’havia fet al ensems que
Lima, però escurçada de llargada.
Només 16
exemplars reals es fabricaren, 10 per la SNCF i 6 més per la SNCB belga; de
fet, i hagué un més, ja que la 40106 va ésser destruïda en un accident a
Bèlgica i es va substituir per una nova a càrrec dels belgues, que varen tenir
responsabilitat en l’incident.
Es força
conegut que eren màquines per funcionar sota els 4 tipus de corrent presents a
Europa, fins i tot gàlib anglès ja que llavors ( 1964 ) ja es parlava del túnel
sota el canal; massa aviat, massa complexes però, electrònica encara incipient
i poc a poc, vetades a les xarxes holandesa i alemanya; finiren en els trens
internacionals entre Paris-Gare du Nord i Brussel·les o Lieja.
Per cert, totes les màquines Lima d’aquesta generació es desmuntaven amb un o dos visos enormes, roscats o al sostre o a la part baixa entre els bogis ( cas d’aquesta ); fàcil i pràctic, sense més punts de retenció. Contrasta negativament amb la situació actual de les marques de producció oriental en les que quasi s’ha de destrossar la peça per accedir a l’interior : l’economia de l’encliquetatge : tot ve del disseny per CAO, click, click i ja està; el problema es haver de fer-ho reversible, no s’hi compta.
...... les vies les muntava i desmuntava pel terra de la saleta .....
Off Topic
: Foto de 1967 : s’hi veuen les dues primeres màquies Lima, els 3 cotxes
italians del set inicial, un Pullman CIWL, un Inox Mistral, 3 vagons Renfe
Electrotren i un furgó amb llums Lima : llevat aquest últim, tot el demés
figura ara a la col·lecció sector “històric” !
Plana del catàleg Lima 1966/67 : fastuosa representació del producte estrella : el conjunt TEE Paris-Brussel·les-Amsterdam !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada