dissabte, 12 de setembre del 2020

FITXES MM-2-3-4 : LIMA

 

Inventari

MM-2

 

Locomotora i Marca

BB-9305

LIMA

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8021

 

Modificada T/C

Si

Model Inicial BB-9210

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines interiors als eixos semi aïllats

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

01-1967

 

Preu origen/actual

550 pta

90 €

 

Màquina de quan “passaven els Reis”, fa molt temps d’això. Segon model de la col·lecció absoluta, arribà com a ampliació del set Lima d’iniciació de l’any anterior, davant la sorpresa que, a l’establiment barcelonès de referència del carrer Pelai tenien tot o quasi tot el catàleg Lima, aquella marca nova desconeguda fins llavors. Només vaig haver de marcar sobre el catàleg “paper” un cercle a les màquines desitjades i els “Reis” s’encarregaren de la resta.

Anys més tard, quan ja tenia alguna Jouef, desitjava obtenir una BB-9300, la sèrie llavors no reproduïda estèticament més moderna; així que vaig decidir escometre la transformació d’aquesta. Començava el rol dels actuals “Tallers de la Companyia”, era al 1980; però, no us penseu, res d’eines de precisió, aerografia, mini-trepant etc...,no, no : pintat Titanlux amb brotxa i gruix a lo bèstia ! 

La carta de colors esmalt brillant Titanlux incloïa un verd turquesa que, amb barreges adients, va esdevenir quelcom semblant al “vert bleuté foncé 312” d’aquestes BB-9300, o al menys això em creia. Motius decoratius blancs a cop de pinzell fi i polç. Reixetes laterals amb paper marcat i encolat, etc... Pantògrafs correctes ja llavors accessibles com recanvi Roco ( producció Sommerfeld ) i transferibles grocs de marcatge procedents d’uns fulls Letraset que vaig portar de Clarel, Paris. Mecànica intacta, per bé que llastrada.

La peça en qüestió es de la 1ª generació Lima, l’assortiment “joguet model” : xassís de plàstic, motor circular “G” amb induït de 3 pols i carbonets frontals, cascada d’engranatges rectes, 2 eixos amb tracció i pressa d’una polaritat, l’altre bogi com a portador i pressa de l’altre polaritat; un llast massís de metall al mig;: desmuntatge fàcil per vis vertical. Total : motor molt revolucionat, poc pes i poca adherència. Però amb aquest esquema Lima va seguir molt anys i arribà a tenir un catàleg mundial enorme, a preus competitius enfront als de les marques alemanyes tradicionals.

Per altre costat, sense detalls desenvolupats, però en la majoria de cassos amb respecte al model real i a escala correcte, malgrat falsejar en general les alçades per poder encabir el motor “G”, no en les mides de la caixa en sí si no en la cota de muntatge sobre el xassís.  

L’afegitó “L” a la referència indicava equip de llum : 1 bombeta a cada tester amb un primitiu sistema de 2 díodes per commutació de sentit. Ja està. Però amb aquest esquema, de fàcil desmuntatge i observació, vaig aprendre les nocions elèctriques.    

Les BB-9300, successores millorades de les BB-9200 famoses, son quasi obviades en modelisme H0; només molts anys més tard del meu experiment, Roco les va incloure en catàleg, i per cert, abans que les BB-9200. Una opció encertada i original. Cap altre producció industrial. Tinc un parell de les Roco, clar, però de cap manera em desfaria d’aquesta meva primitiva realització modelista. Preval la història.

Per cert, al tenir les Roco i quedar aquesta sols per “servei peça històrica”, li vaig retirar els pantos “bons” per aprofitar-los per una altra peça, per això ara duu uns Lima de recuperació.

Plana del catàleg Lima 1966/67 : el cercle i l’anotació a la primera referència, a dalt de tot, eren “la carta als Reis”; i havia altres marcades en altres planes per si no tenien la primera.

 

 

 

Inventari

MM-3

 

Locomotora i Marca

X-2780

LIMA

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

1003L

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines interiors als eixos semi aïllats

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

01-1969

 

Preu origen/actual

855 pta

122 €  ( Tren sencer 3 caixes )

 

Fidel 100% als meus principis, aquest tren que es una rama RGP-TEE ( Rame Grand Parcours ) de la SNCF per serveis TEE no hauria de constar en la meva col·lecció : no es fidel a l’escala en llargada, patint una important reducció de 45 a 50 mm. cadascun dels 3 cotxes. Però no els discutiré als Reis temes d’aquest nivell. El cas es que era una llampant peça del catàleg Lima d’aquell moment i va “caure”.

Les rames RGP ja existien a la SNCF abans de la creació dels TEE al 1957, formades per un cotxe motor X-2700 i un remolc pilot XR-7700; decorades en verd i crema, eren conegudes com “lézards verds” i feien serveis exprés per relacions transversals. Com a improvisació front als requeriments TEE se’n construïren més, millorades, rebent la decoració roig-crema TEE adient.

Lima va produir aquest tren però amb una reducció important d’escala en llargada, com feu també inicialment amb els seus cotxes de viatgers; també la cota d’alçada es  molt sobre dimensionada per encabir el típic motor “G”; però no va presentar el format bàsic si no aquest estrany conjunt M + Rc + M, que a la realitat consta que sí va existir episòdicament en algunes relacions TEE ( Arbalète Paris-Basilea, per exemple ); de fet, en el parc construït hi figuraven 11 cotxes motors i només 9 remolcs, per temes de manteniment o per formar, quan calgués, aquesta rama reforçada i amb més potència màssica. En el model, el cotxe de cua no es motor, i es del tot idèntic al davanter, sense motor ni llums ( fins i tot duu la mateixa tampografia i matricula ....ejem ).    

Roco va incloure aquest tren a la seva producció fera ja uns quans anys, i el va reeditant sovint, amb la perfecció de mides i mecànica ara exigible. Però per motius històrics i sentimentals mantinc aquesta composició, que es lliurava en una atractiva caixa quadrada groga, contenint les 3 peses en caixetes individuals.

A la maqueta, s’ha portat divinament; això si, amb un soroll espectacular, però ha completat el recorregut sota un mínim voltatge sense incidències. Respecte al soroll, pensar que ara paguem ( paguen .... ) 100 € de més per tenir-lo ..... en aquest material històric surt gratis.

El bogi motor del cotxe motoritzat resulta que només va suspès per un cargol a la seva part superior, sense guies a nivell de xassís .... un cert tremolor sí que provoca en la marxa. Amb el motor empentant, no es recomanable ja que perd molta de la força; a més, el cotxe de cua no duu llums ni rés semblant, sí el de davant.

 

 

 

Inventari

MM-4

 

Locomotora i Marca

CC-40101

LIMA

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

1022L

 

Modificada T/C

Mínim

Repintat Total, Reforç de Color

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines interiors als eixos semi aïllats

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

01-1970

 

Preu origen/actual

720 pta

103 €

 

Un model espectacular vist en el catàleg Lima i més vist al natural !  Les CC-40100 no passen desapercebudes. Disseny Arzens, innovació a tot drap. Un encert de Lima al incloure aquesta peça al seu repertori, i formava part dels meus desitjos que els Reis encara van poder atendre.

Escala exacta en llargada, 255 mm., un “rècord” per una màquina. I una potència i velocitat que em semblaren infinites, malgrat tenir la mateixa base mecànica estàndard d’aquell Lima inicial, i que ja he descrit abans. En aquell moment, no tenia maqueta, les vies les muntava i desmuntava pel terra de la saleta, i no hi havia rampes per provar les capacitats de tracció.

El producte es presentava junt amb el cotxe d’acer inoxidable TEE-PBA ( una sola referència ), del que vaig tenir una unitat inicial i una ampliació posterior per formar una de les meves primeres composicions quasi reals i homogènies.

Mes endavant ( 1984 ), vaig jutjar que el platejat de la caixa no era prou intens ni brillant, així que li vaig passar una capa de pintura Titanlux plata brillant, i no va quedar malament. No vaig fer altres operacions, ni canvi de pantògraf ni detalls extres. 

La peça s’ha mantingut en la col·lecció a títol històric, malgrat tenir 2 de les recents i perfectes LsModels, que, a l’igual que Märklin-Trix, han acabat per atacar la producció d’aquest model de prestigi, just quan les reals ja enfilaven el camí de l’oblit o del Museu. Jouef també l’havia fet al ensems que Lima, però escurçada de llargada.

Només 16 exemplars reals es fabricaren, 10 per la SNCF i 6 més per la SNCB belga; de fet, i hagué un més, ja que la 40106 va ésser destruïda en un accident a Bèlgica i es va substituir per una nova a càrrec dels belgues, que varen tenir responsabilitat en l’incident.

Es força conegut que eren màquines per funcionar sota els 4 tipus de corrent presents a Europa, fins i tot gàlib anglès ja que llavors ( 1964 ) ja es parlava del túnel sota el canal; massa aviat, massa complexes però, electrònica encara incipient i poc a poc, vetades a les xarxes holandesa i alemanya; finiren en els trens internacionals entre Paris-Gare du Nord i Brussel·les o Lieja. 

Per cert, totes les màquines Lima d’aquesta generació es desmuntaven amb un o dos visos enormes, roscats o al sostre o a la part baixa entre els bogis ( cas d’aquesta ); fàcil i pràctic, sense més punts de retenció. Contrasta negativament amb la situació actual de les marques de producció oriental en les que quasi s’ha de destrossar la peça per accedir a l’interior : l’economia de l’encliquetatge : tot ve del disseny per CAO, click, click i ja està; el problema es haver de fer-ho reversible, no s’hi compta.


...... les vies les muntava i desmuntava pel terra de la saleta .....

Off Topic : Foto de 1967 : s’hi veuen les dues primeres màquies Lima, els 3 cotxes italians del set inicial, un Pullman CIWL, un Inox Mistral, 3 vagons Renfe Electrotren i un furgó amb llums Lima : llevat aquest últim, tot el demés figura ara a la col·lecció sector “històric” !


Plana del catàleg Lima 1966/67 : fastuosa representació del producte estrella : el conjunt TEE Paris-Brussel·les-Amsterdam !

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada