Inventari |
MM-8 |
|
Locomotora i Marca |
140-C-231 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8282 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Politges amb Goma i Vis
Sense Fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
6 rodes |
Làmines i Fil Interiors a les
Rodes Motores |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
07-1975 |
|
Preu origen/actual |
910 pta |
82 € |
La 140-C, o atenent a la seva procedència État, la 3-140-C, és una màquina de mida mitjana amb vocació mercaderies, usada en la xarxa Oest i també escampada per altres indrets del territori hexagonal en el seus darrers anys. Tant és així, que varen cloure l’època del vapor a la SNCF junt amb les modernes “americanes” 141-R. Però aquest mèrit no els hi atorgà l’empresa estatal si no que vingué de les llogades a la CFTA, un grup privat que explotava serveis ferroviaris de caire secundari a l’Est de França, al voltant de Troyes i Gray.
El model
de Jouef és força antic, i així cal jutjar-lo : modelisme encara poc afinat
vist el que es feu uns anys després. Pocs detalls, encara que mides correctes i
distribució de bieles completa i funcional ( però de brillant metall brut ).
Duu un
sol far frontal, a sobre la tapa de la caixa de fums; això valdria per l’època
État però no gaire per la situació SNCF final, que seria amb 2 fars potents
damunt la travessa de topalls. Però sembla clar que van anar a lo fàcil per
fer-lo funcional.
A dins,
el motoret de 5 pols clàssic ataca el darrer eix motor de la màquina per un
parell de politges amb la coneguda goma elàstica i un vis sense fi. Tot plegat
fràgil, poc eficaç i font de problemes garantida. A més, la peça ha tingut
molta manipulació i està força “tocada” : les laminetes de pressa de corrent no
estan pas senceres i alguna reemplaçada amb tècnica d’estar per casa; també en
cert moment vaig dotar-la de presses de corrent al tènder, amb llast, i amb dos
fils de connexió. Tampoc fou un sistema definitiu
i es desmuntà.
I té
l’honor d’ésser la meva PRIMERA VAPOR de la col·lecció, el que li dóna un rol
històric que cal salvaguardar.
Aquesta
màquina, farà uns anys, interessà a un altre fabricant H0, que fou Liliput, ja
en la seva etapa sota control de Bachmann. En feu un bonic model amb qualitat quasi
actual, en vàries versions de color i numeració, etc....; però no va agradar
als senyors gals, que el condemnaren sense pietat. Potser per unes rodes amb
massa pestanya ? o algun altre tema menor, en sembla. No l’he tingut, ara és
difícil de comprar d’ocasió, ja que el fabricant no en feu més sèries, en vista
de l’èxit obtingut.
En el
darrer test, ha quedat clar que li cal una intervenció tècnica per poder entrar
en servei encara que sigui d’una manera limitada, que tampoc se li exigeix més;
l’eficàcia de la goma ha quedat reduïda a quasi cero i cal canviar-la; també he
de cercar material sobrant de kits per dotar-la d’unes noves presses de
corrent, ja que només funcionen les de 2 rodes de les 6 totals, les 2 que van
amb un fil de llautó recolzat a la llanta. Queda en “reparació diferida”, RD
segons la terminologia SNCF !
Resta per
dir que Jouef, en cert moment posterior a l’adquisició d’aquesta peça, va
proposar una altre 140-C, modificada amb escalfadors ACFI, i amb el tènder
alemany gros de la 150-X ( la següent en aquest text ); això esdevingué a la
realitat en els darrers anys d’exercici per algunes; primer el motor restà ala
màquina, més endavant el varen posar al tènder etc...; n’hi ha de tots colors.
Inventari |
MM-45 |
|
Locomotora i Marca |
150-X-29 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8265 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Engranatge i Vis sense Fi,
al Tènder |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines Interiors als
semi-eixos aïllats Tènder |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
11-1980 |
|
Preu origen/actual |
4860 pta |
183 € |
En l'inici d’aquells anys 80, Jouef surt a conquerir el rendible mercat alemany. Al menys això és el que sembla amb aquesta peça i altres que seguiren. Sembla que no ho aconseguí pas de cap manera.
Ja vaig
dir en un altre lloc que les 150-X de la SNCF són màquines del model alemany
BR-44, de tres cilindres, de forta càrrega per eix, i que estaven amb la
comanda feta a l’industria francesa per part de la potència ocupant quan
esdevingué l’alliberament. La construcció seguí i es completà, lliurades a la
SNCF ( i possiblement finançades a compta de les reparacions de guerra ). 226
màquines en total, un gruixut contingent nou i de provada qualitat, per serveis
de lo més pesat !
Aleshores,
sembla lògic el pla de Jouef de desenvolupar aquest model tant per la versió
francesa ( 150-X, sense pantalles lleva fums, verd i negre ) com alemanya (
BR-44, pantalles Witte, negre i roig ). El que passa es que el model BR-44 ja
estava fortament representat per altres fabricants alemanys clàssics, i algun
d’ells ja en derivava la versió francesa tanmateix.
Total :
la peça és de bona qualitat de detall, presència notable, tot i que animada pel
clàssic tènder motor de la marca però ja sense el sistema de les corones
dentades, si no amb un engranatge recte i un eix longitudinal curt amb els vis
sense fi per fer girar les quatre rodes del bogi de darrera. Essent una
construcció tot plàstic evidentment. Jo n’estic content tot i així, i no tinc
cap altre 150-X de les proposades pels alemanys, tampoc la més recent i
perfeccionada que ara mateix comercialitza Roco.
La peça té un defecte de fabricació que justificaria refusar-la si me n’hagués adonat a temps : per un costat, el lateral del tènder té un sector amb la pintura sense lluïssor, el que vol dir que la varen dipositar a la capsa de porex sense un assecat complet, i per la pressió del seu pes va quedar gravat. S’aprecia només a contrallum.
Una
llengüeta amb dos pols de pas elèctric comunica màquina i tènder; però és només
per alimentar el llum frontal de la màquina ( 2 fars ), no pas per millorar la
captació de corrent a través de les rodes acoblades.
A la
maqueta, acompleix el programa de manera justeta : pateix d’adherència en una de
les rampes, al voltatge mínim estàndard; és clar que mai s’han canviat els 4
anells i potser caldria ja fer-ho. Però augmentant el voltatge se’n surt encara
prou bé, tot i que no és a la realitat una locomotora per grans velocitats.
Inventari |
MM-54 |
|
Locomotora i Marca |
232-U-1 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8249 |
|
Modificada T/C |
Si |
Canvi de Sistema de
Transmissió |
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
4 al tènder, 4 a la
màquina. Làmines interiors. |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
11-1981 |
|
Preu origen/actual |
5950 pta |
194 € |
Ja tenim
aquí a “La Divine”.
Així es
coneixia a la 232-U-1, el prototip autèntic “cant del cigne” del vapor francès.
Prototip que anava precedit per uns pocs altres semblants però que no tingué
cap continuïtat de sèrie construïda.
I és que,
a finals dels anys 40, a la SNCF sembla que hi havia dos equips que treballaven
per separat : un d’ells, encapçalat per Mr. Marc de Caso, amb un important
bagatge com a enginyer de prestigi de la Cia. del Nord, que enllestia aquests
“non plus ultra” de la tècnica del vapor, amb els màxims progressos del moment.
Per altre costat, un segon equip comandat per Mr. Louis Armand, de semblant
prestigi, es decantava per la implantació de la tracció elèctrica a freqüència
industrial 50 Hz. a tot el Nord i Est del país, territoris no tocats per les
catenàries de corrent continu. Queda clar qui va guanyar.
En restà
per admiració de les generacions futures aquesta espectacular màquina, que
s’exhibeix al Museu del Ferrocarril de Mulhouse com a peça destacada.
Jouef va
voler també marcar territori proposant aquest model, i també potser refer la
seva economia : el preu ja va fer un esgraó considerable cap amunt, adient amb
la categoria i espectacularitat de la peça, amanit també per un estoig enorme
d’aspecte sumptuari, retolat “Prestige”, per justificar tanmateix la cota
econòmica del producte.
El nivell
de detall és bo, sense dubte; i ho va completar posant en el tènder una nova
mecànica més silenciosa, a base del mateix motoret en posició inclinada i atac
directe a un eix, com ja estava fent amb les petites elèctriques Alsthom
compactes. Doncs mala cosa, ja que la capacitat tractora de tan senyalada peça
en patia de manera considerable i se’m
ofegava a la mínima pujada amb càrrega d’exprés com cal !
Així
doncs que vaig comprar una altre vapor Jouef, el model d’iniciació 231-C, que,
per cert, tenia un tènder de mida semblant i amb el clàssic sistema de corones
dentades, i vaig fer el canvi del sistema, mantenint la carcassa. Prefereixo
una capacitat de tracció adient encara que elevi el nivell sonor. La resta va
sortir per venda, com una màquina barata d’iniciació amb la mecànica silenciosa
!
Tot i
així, la millora de tracció no és espectacular, però si que ha remolcat un
exprés adient de 5 cotxes, tot i forçant un xic el voltatge en els punts
crítics on pateix també d’adherència. Encara que hauria hagut de treure una
composició dels recents sets LsModels
“Express Nord” o “Rapide Nord”, per escaure’s del tot, millor en les versions
SNCF prèvies al marcatge UIC. La màquina real s’emprà a la regió Nord, quina
línia ràpida Paris-Lille, sense massa desnivells, fou l’ideal per ella. A
córrer.
També
porta connexió elèctrica entre màquina i tènder, i, a més del llum frontal, sí
que recull captació de corrent de 4 de les 6 rodes de gran diàmetre, amb
làmines internes; no ha de patir per les petites interrupcions de via no
conductora ( cors d’agulla o de travessia no polaritzats ).
Ningú més
ha gosat proposar en H0 aquest model, llevat el llautó oriental de col·lecció
d’alta gama. I, per cert, mai reproduïdes industrialment les 7 màquines precedents
a aquesta, també amb una estètica semblant encara que, tot i carenades, sense
una recerca de disseny tant desenvolupada : les 232-R ( 3 ) i les 232-S ( 4 ).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada