Inventari |
MM-49 |
|
Locomotora i Marca |
BB-9281 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8329 |
|
Modificada T/C |
Si |
Pintat integral, canvi de
versió |
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
06-1981 |
|
Preu origen/actual |
2870 pta |
93 € |
En cert
moment, al inici dels 80, i per seguir de prop l’actualitat, Jouef va treure al
mercat una versió nova de les seves clàssiques BB-MTE, la decorada en colors “Corail”,
que, a la realitat, llavors s’encarregava de tibar o empentar llargs trens “Corail”,
reversibles amb cotxe pilot, a les relacions Paris a Orleans o Tours. Se’n
decoraren així unes poques, que, de fet, eren les especialitzades “Capitole”
pintades de roig abans ( un cop aquest TEE ja es feia amb cotxes “Grand
Confort” i CC-6500 ).
Però la
marca del Jura, sense variar el seu concepte tècnic, no feu un pur “repintat”
de les que ja tenia realitzades, si no que gravà motlles nous, de manera força
més afinada, realista, amb nous detalls com rodes brunyides, tot i mantenir la
mateixa mecànica de capacitat limitada. I amb el detall de plaques de numeració
opcionals, per variar la matricula en dues opcions ( cosa nova llavors ).
Heus aquí
que per raons que ara no encerto a recordar, vaig fer a l’inrevés l`operació
que havia fet la SNCF, o sigui, la vaig tornar a la decoració roig “Capitole”
que havia tingut abans la real. Vaig emprar un esmalt ( tipus Titanlux ) força
intens i brillant, a cop de pinzell ja que encara no havia engegat l’època d’aerògraf
i Humbrol. No va quedar malament i restituïa una BB-9200 “Capitole” amb tot el
seu esplendor; fins i tot li vaig afegir els faldons frontals que ja havia
perdut la reproduïda per Jouef i la vaig dotar d’uns pantògrafs Sommerfeld
adients, d’un sòl braç amb orientació
> <
Lima
també va produir una BB-MTE amb aquests colors “Corail”, i potser per això vaig
engegar l’operació descrita; també hi ha la Roco, que és la que figura ara
mateix a la col·lecció, amb un nivell d’exactitud i funció alts.
Foto de l’original Jouef “Corail” réf. 8329 : una millora notable de model
Esclarissada foto de la BB-9280 “Corail” encapçalant una composició reversible. Les Aubrais. 18-04-1981. Màquina ex. roja “Capitole”. Visibles els 3 connectors “Khéops” del comandament pilot a la dreta. Aquest exemplar manté encara els embellidors en relleu frontals i les mitges llunes, però no els faldons, de fet és idèntic al model de Jouef.
En el
test, ha calgut un canvi urgent d’anells d’adherència, per total inutilitats
dels que duia; tot seguit ha demostrat un funcionament correcte, tot i que el
motor dóna justet la potència necessària per cobrir l’expedient. Caldria veure
si podria amb una composició adient per ella de 5 ó 6 cotxes “Capitole” rojos
UIC-Y de Roco o R37 ( que no tinc ), i que tenen fama de pesats.
Inventari |
MM-56 |
vella |
Locomotora i Marca |
BB-15046 |
ROCO |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
4193S |
|
Modificada T/C |
Si |
Utilització Xassís, Motor,
Línia Sostre, etc... |
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines Interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
03-1982 |
|
Preu origen/actual |
3875 pta |
110 € |
Inventari |
MM-56 |
nova |
Locomotora i Marca |
BB-15005 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8343 |
|
Modificada T/C |
Si |
Utilització Caixa |
Motor i Sistema |
9005 |
Politges amb Goma i Vis
Sense Fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos
aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
10-1999 |
|
Preu origen/actual |
240 FF |
41 € |
Novetat a
la sèrie : dues màquines que es fusionen en una sola !
Des dels
anys 80 que tenia la BB-15000 Roco, model de qualitat reproduint un exemplar de
la segona subsèrie. I ja havia esmentat, arran dels comentaris a la BB-15002
Lima ( fitxa MM-6 ), que la BB-15000 verda de Jouef tenia una estètica molt
millor que la Lima, però una mecànica fluixa ( politges i goma ... ).
Així
doncs, en una enyorada i recordada visita a la tardor de 1999 al “Model-Show”
d’Avinyò ( Provença, França ) (*), cosa que des de Catalunya ens ve a un tir de
pedra, per així dir-ho, a la paradeta ( enorme ) del parisenc Pierre et
Dominique hi havia, a preus de saldo, una BB-15000 verda Jouef i una altre
BB-15000 Roco, més nova i millorada respecte la que ja tenia. Se’m va acudir
allà mateix l’operació. Sacrificaria la vella Roco per motoritzar adequadament
la verda Jouef. Dit i fet.l
La caixa
Jouef es atractiva, amb les plaques en relleu platejades, i un color verd
blavós 312 de lo més encertat; van caler unes modificacions interiors per
inserir el xassís i el transplantament de la línia de sostre més detallada de
la Roco. El pantògraf és un Sommerfeld nou, no vaig equipar-la amb l’original
Roco, que va passar a una altra peça. Aquest és el resultat. Potser un xic alta
?. Els dos bogis Jouef, el de captació i el compacte amb el motoret i gometa,
varen quedar en “reserva” i la caixa despullada de la Roco 15046 encara va
trobar comprador a la xarxa ( seria algú que havia malmès la seva, potser ) uns
anys després.
Les dates
i cicles de manteniment s’han respectat els de la Roco original, que, de fet,
es la que subministra la part interna sotmesa a desgast.
Com
correspon a la marca del xassís, la tracció de la peça ha esdevingut perfecte,
amb escreix ha complet l’expedient amb tota la carga, mínim voltatge i
velocitat mínima realista. Així dóna gust explotar els trens model !
Despulles
vendibles de la BB-15046 Roco : caixa nua.
(*) MODEL-SHOW
AVIGNON :
Quatre
mots : vaig ser-hi al 1999 i al 2001 vaig tornar-hi. Llavors vaig quedar
al·lucinat per la quantitat de gent, espai, dimensió de tot plegat. Per gaudir
i passar-hi el dia. Enmig d’aquella “marea” ningú detectat d’aquí, sols una
parella de madrilenys que hi eren en les dues ocasions. Realment semblem
“marcians” aquí els d’aquesta afició.
Ara,
passats uns anys, l’Expo-Tren de Lleida copia fil per randa aquella
manifestació francesa, mateix sistema, ambient, contingut ... només que allà
era més gran, no enormement més gran, quelcom més, un factor d’escala de 1,5 a
2 potser.
Dos
pavellons d’una zona d’exposicions plens, als afores de la ciutat, cobrament
d’entrada no tant simbòlica, campa d’aparcament enorme etc....; sembla que hem
progressat a aquest costat dels Pirineus, ja era hora. Gràcies, Raül.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada