dilluns, 19 d’octubre del 2020

FITXES MM-49-56 : JOUEF

 

Inventari

MM-49

 

Locomotora i Marca

BB-9281

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8329

 

Modificada T/C

Si

Pintat integral, canvi de versió

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

06-1981

 

Preu origen/actual

2870 pta

93 €

 












En cert moment, al inici dels 80, i per seguir de prop l’actualitat, Jouef va treure al mercat una versió nova de les seves clàssiques BB-MTE, la decorada en colors “Corail”, que, a la realitat, llavors s’encarregava de tibar o empentar llargs trens “Corail”, reversibles amb cotxe pilot, a les relacions Paris a Orleans o Tours. Se’n decoraren així unes poques, que, de fet, eren les especialitzades “Capitole” pintades de roig abans ( un cop aquest TEE ja es feia amb cotxes “Grand Confort” i CC-6500 ).

Però la marca del Jura, sense variar el seu concepte tècnic, no feu un pur “repintat” de les que ja tenia realitzades, si no que gravà motlles nous, de manera força més afinada, realista, amb nous detalls com rodes brunyides, tot i mantenir la mateixa mecànica de capacitat limitada. I amb el detall de plaques de numeració opcionals, per variar la matricula en dues opcions ( cosa nova llavors ).

Heus aquí que per raons que ara no encerto a recordar, vaig fer a l’inrevés l`operació que havia fet la SNCF, o sigui, la vaig tornar a la decoració roig “Capitole” que havia tingut abans la real. Vaig emprar un esmalt ( tipus Titanlux ) força intens i brillant, a cop de pinzell ja que encara no havia engegat l’època d’aerògraf i Humbrol. No va quedar malament i restituïa una BB-9200 “Capitole” amb tot el seu esplendor; fins i tot li vaig afegir els faldons frontals que ja havia perdut la reproduïda per Jouef i la vaig dotar d’uns pantògrafs Sommerfeld adients, d’un sòl braç amb orientació  > <

Lima també va produir una BB-MTE amb aquests colors “Corail”, i potser per això vaig engegar l’operació descrita; també hi ha la Roco, que és la que figura ara mateix a la col·lecció, amb un nivell d’exactitud i funció alts.








Foto de l’original Jouef “Corail” réf. 8329 : una millora notable de model

Esclarissada foto de la BB-9280 “Corail” encapçalant una composició reversible. Les Aubrais. 18-04-1981. Màquina ex. roja “Capitole”. Visibles els 3 connectors “Khéops” del comandament pilot a la dreta. Aquest exemplar manté encara els embellidors en relleu frontals i les mitges llunes, però no els faldons, de fet és idèntic al model de Jouef.


En el test, ha calgut un canvi urgent d’anells d’adherència, per total inutilitats dels que duia; tot seguit ha demostrat un funcionament correcte, tot i que el motor dóna justet la potència necessària per cobrir l’expedient. Caldria veure si podria amb una composició adient per ella de 5 ó 6 cotxes “Capitole” rojos UIC-Y de Roco o R37 ( que no tinc ), i que tenen fama de pesats.

 


 

Inventari

MM-56

vella

Locomotora i Marca

BB-15046

ROCO

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

4193S

 

Modificada T/C

Si

Utilització Xassís, Motor, Línia Sostre, etc...

Motor i Sistema

Central

Tracció total, 2 cardan de molla

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

8 rodes

Làmines Interiors

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

03-1982

 

Preu origen/actual

3875 pta

110 €

 

Inventari

MM-56

nova

Locomotora i Marca

BB-15005

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8343

 

Modificada T/C

Si

Utilització Caixa

Motor i Sistema

9005

Politges amb Goma i Vis Sense Fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4  rodes

Làmines als semi eixos aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

10-1999

 

Preu origen/actual

240 FF

41 €

 












Novetat a la sèrie : dues màquines que es fusionen en una sola !

Des dels anys 80 que tenia la BB-15000 Roco, model de qualitat reproduint un exemplar de la segona subsèrie. I ja havia esmentat, arran dels comentaris a la BB-15002 Lima ( fitxa MM-6 ), que la BB-15000 verda de Jouef tenia una estètica molt millor que la Lima, però una mecànica fluixa ( politges i goma ... ).

Així doncs, en una enyorada i recordada visita a la tardor de 1999 al “Model-Show” d’Avinyò ( Provença, França ) (*), cosa que des de Catalunya ens ve a un tir de pedra, per així dir-ho, a la paradeta ( enorme ) del parisenc Pierre et Dominique hi havia, a preus de saldo, una BB-15000 verda Jouef i una altre BB-15000 Roco, més nova i millorada respecte la que ja tenia. Se’m va acudir allà mateix l’operació. Sacrificaria la vella Roco per motoritzar adequadament la verda Jouef. Dit i fet.l

La caixa Jouef es atractiva, amb les plaques en relleu platejades, i un color verd blavós 312 de lo més encertat; van caler unes modificacions interiors per inserir el xassís i el transplantament de la línia de sostre més detallada de la Roco. El pantògraf és un Sommerfeld nou, no vaig equipar-la amb l’original Roco, que va passar a una altra peça. Aquest és el resultat. Potser un xic alta ?. Els dos bogis Jouef, el de captació i el compacte amb el motoret i gometa, varen quedar en “reserva” i la caixa despullada de la Roco 15046 encara va trobar comprador a la xarxa ( seria algú que havia malmès la seva, potser ) uns anys després.

Les dates i cicles de manteniment s’han respectat els de la Roco original, que, de fet, es la que subministra la part interna sotmesa a desgast.

Com correspon a la marca del xassís, la tracció de la peça ha esdevingut perfecte, amb escreix ha complet l’expedient amb tota la carga, mínim voltatge i velocitat mínima realista. Així dóna gust explotar els trens model !

 
























Despulles vendibles de la BB-15046 Roco : caixa nua.


(*)  MODEL-SHOW  AVIGNON :

Quatre mots : vaig ser-hi al 1999 i al 2001 vaig tornar-hi. Llavors vaig quedar al·lucinat per la quantitat de gent, espai, dimensió de tot plegat. Per gaudir i passar-hi el dia. Enmig d’aquella “marea” ningú detectat d’aquí, sols una parella de madrilenys que hi eren en les dues ocasions. Realment semblem “marcians” aquí els d’aquesta afició.

Ara, passats uns anys, l’Expo-Tren de Lleida copia fil per randa aquella manifestació francesa, mateix sistema, ambient, contingut ... només que allà era més gran, no enormement més gran, quelcom més, un factor d’escala de 1,5 a 2 potser.

Dos pavellons d’una zona d’exposicions plens, als afores de la ciutat, cobrament d’entrada no tant simbòlica, campa d’aparcament enorme etc....; sembla que hem progressat a aquest costat dels Pirineus, ja era hora. Gràcies, Raül. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada