Un esdeveniment important al 1980 : IBERTREN treu al mercat un assortiment H0 !
La marca
catalana, de matriu Model-Iber, ja s’havia fet un lloc al mercat peninsular amb
el seu famós tren miniatura escala N, molt a l’abast, que va significar per
tota una generació el primer contacte amb aquest “hobby”, on alguns varen
persistir i molt altres ho varen deixar. La qualitat era més aviat justeta, i a
sobre escolliren un sistema elèctric rar, fora normes, dit 3N, que privava de
la compatibilitat amb marques de més volada estrangeres ( ho esmenarien passant
a 2N-NEM més endavant ).
Vet aquí
que l’anunci d’una producció H0 fou una important noticia i expectativa pels
que ja érem modelistes confirmats.
Però, de
veritat, vist el primer catàleg i els primers models, aviat vaig considerar que
la cosa no estava a l’alçada que jo ja tenia assumida amb el meu parc Lima,
Jouef, Roco etc.. del moment. Així doncs, per més RENFE que els models
imitaven, i que a tots ens crida tenir el nostres trens pròxims, vaig pensar
que no podia fer un pas enrere en qualitat de reproducció de 20 anys. Semblava
talment com si haguessin “escalat” els models de N fent-los més grossos. I el
H0 no es això precisament.
Imatge de portada del catàleg 1980, amb les 3 màquines inicials de poca avinentesa com a modelisme : les Renfe Alco 2100, MTM 10400 i vapor ex. MZA 1600.
Però al
1982 les coses canviaren : les noves locomotores elèctriques anunciades, un cop
vistes, si que em varen suggerir quelcom més en l’aspecte modelista que les tres
primeres de 1980. També muntaven un nou tipus de motor al lloc del conegut i
poc fi motor “Scalextric” de les primeres. Així que, decidit a provar-ho, ja
vaig anar a per la primera :
Inventari |
MM-59 |
|
Locomotora i Marca |
269-050-1 |
IBERTREN |
Companyia i País |
RENFE |
Espanya |
|
|
|
Referència |
2109 |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Plaques metall i retocs
decoració |
Motor i Sistema |
Anular |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines Interiors Rodes
Bogi no Motor |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
07-1982 |
|
Preu origen/actual |
4018 pta |
114 € |
Inútil presentar aquí la 269 de RENFE : la “Mitsu” per excel·lència, adquirida per la companyia estatal en grans quantitats. El model triat era de la primera subsèrie, amb la seva decoració original. Vaja, encertaren el tipus de caixa i el color, no com feu inexplicablement Electrotren anys més tard, pintant de verd una màquina que no ho havia estat mai. A més, la 269-050-1 era de les primeres que vingueren a Barcelona per formació i proves abans de la dotació definitiva.
Abans de
jutjar el model al detall, em va semblar que la seva presència, mides, color i
consistència visual eren les adequades per un nivell de qualitat modelista
mínim. Ara bé, posats a detallar, resultaria que les reixetes laterals son
massa petites, el gravat de bogis força discret, les baranes d’accés a cabina
curtes, el seccionador de pantògrafs desastrós, tampografia molt bàsica
incloent el que són plaques, baixos entre els 2 bogis només intuïts, etc...
El
funcionament rés a dir : motor anular sistema “Lima”, per entendre’ns, amb
cascada recta de pinyons i un sòl bogi motor; tècnica vàlida i prou testejada,
i aplicada amb una certa qualitat. Un xassís de xapa metàl·lica, llast
suficient, i bogi captador amb làmines a les 4 rodes : tot plegat, funciona, i
de manera potent, com m’agrada !
Figuració de cabines i conductor un xic ..... naïf, però no es
determinant. Un sòl far, el superior, amb grosses bombetes commutades.
Així
doncs, aviat vaig esmenar el petits “però” esmentats i la cosa va guanyar molt
en l’aspecte de model : pintat de pantògrafs roig apagat, nou seccionador fet
amb aïlladors i xapetes de recuperació, cablejat de sostre amb fil real,
baranes de fil de llautó prolongades, entrada d’aire als pantògrafs i sobretot,
un joc de plaques de metall fotogravades que aviat varen comercialitzar a la
botigueta de Rambla Volart. ( això si, un pèl grosses ).
Així
millorada, aquesta màquina ha hagut de prestar servei molts anys, fins i tot en
les meves primeres recreacions d’expressos Renfe realistes, ja que després de
l’error inicial d’Electrotren amb la seva 269-078-2 ref. 2601 ja esmentat, ha
calgut esperar a 2016 perquè la casa d’Alcalà d’Henares traigues al mercat una
269 verda “comme il faut” per prendre-li el relleu ( la 269-028-7 ref. 2638 ).
En explotació, cobreix de sobres l’expedient de tracció, tot i que fa un soroll de motor i engranatges que sembla amplificat per la naturalesa de la caixa .... de ressonància. El sistema de retenció de la caixa vers el xassís és força precari i massa visible, el forat quadrat al mig dels laterals, però es dissimula amb la placa de fabricant afegida.
Respecte
la màquina real, cal esmentar que de les 269 “verdes” com la present foren
construïdes 130 unitats, números 001 a 108 i 501 a 522, les primeres per 140
km/h i les altres per 160 km/h ( teòrics, però ). Totes les demés sortiren ja
de fàbrica amb decoracions de colorets diversos : “Mazinger” 201 a 221, 601 a
604, “Mil Ratlles” 222 a 306 i 309 a 325, “Estrella” 307, 308 i 326 a 331.
Després, el “carrusel” de repintats de poca fortuna i poca durada fins al
galimaties final sense dues iguals.
Inventari |
MM-64 |
|
Locomotora i Marca |
7644 |
IBERTREN |
Companyia i País |
RENFE |
Espanya |
|
|
|
Referència |
2110 |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Plaques metall i retocs
decoració |
Motor i Sistema |
Anular |
Transmissió Cascada Recta,
2 eixos motors |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines Interiors Rodes
Bogi no Motor |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
11-1982 |
|
Preu origen/actual |
4000 pta |
114 € |
Segona
part del tema, en el mateix 1982 surt aquesta altre peça de culte, diria jo :
la 7600, la màquina elèctrica més venerada i representativa fins llavors, i
autèntica hegemònica de la zona catalana.
I aquí si
que el impacte visual, formes i volums ( sense treure el peu de rei ), eren
convincents d’entrada. Un “no sé què” que li dóna categoria, presència,
contingut. Corrent a comprar-la, no per risc d’esgotament, com passaria ara amb
les tirades actuals, si no per pur gaudi.
La peça
desitjada i esperada, en prou feines coberta per les infantils reproduccions
que ens oferí abans Lima, repintant de manera grollera les seves CC-7100
franceses. No, aquí sí era la “nostra” 7600.
Escolliren
un exemplar ja en època moderna, pantògrafs d’un sòl braç per lògic
aprofitament del que ja tenien de la 269, i matriculació UIC sèrie 276 impresa.
Colors encertats, tot i que pot ésser tema de discussió davant la varietat
cromàtica de les reals. Com per la 269 ressenyada abans, uns tocs de pintura
roja als pantògrafs, la mànega de vuit frontal i les plaques de metall que es
comercialitzaven li acaben de donar el pes. El gravat de bogis, tema fluix en
la 269, aquí molt ben resolt, i més posat en evidència per el seu color clar.
Mateix sistema mecànic i elèctric ja d’èxit en la 269 : gros motor anular, bon llast, força de tracció elevada i regular. I el que sempre passa, encara que la més recent Electrotren és més detallada, tecnificada, ajustada en mides etc..., aquesta és insubstituïble, per aquesta impressió visual potent i pels records que destil·la.
Malgrat la seva edat, arrossega com al primer dia; així s’ha comportat en el test de maqueta amb un tren semi pesat. El calatge entre caixa i xassís es per les 2 pestanyes aparents a la part central, a sota les plaques, el que fa un fàcil desmuntatge sense posar en perill la integritat de la peça. Xassís de xapa gruixuda i llast complementari. Diria doncs que es una solució mecànica simple i efectiva.
I pel que
fa a l’estètica, certament queda força ridícul fer-la encapçalar els cotxes de
viatgers de la pròpia marca, d’una categoria “joguet” notable ( mides, alçada
de bogis, finestres etc.. ); on treu el seu profit és amb material Electrotren,
per exemple, quins cotxes “5000” són ja de per ells un pèl alts i encaixen
visualment amb el gàlib també un xic generós de la present.
Poc resta
a dir de la màquina real que no sigui conegut. 136 unitats posades en servei,
en els trams numèrics 7601 a 7699 i 8601 a 8637; encara que les comandes
inicials comptaven amb 80 unitats, davant els resultats d’explotació
convincents se’n anaren encarregant més, ultrapassant la centena, el que obligà
a aquesta divisió discontínua de la seqüència numèrica : el rang 7700 no es
podia fer servir per estar ja ocupat per les “English” que s’ordenaren ensems.
En modelisme H0, ja he fet esment del model Electrotren, més recent i de tecnologia molt més actual. Els Lima, tanmateix, que foren purs repintats de la francesa. Resta per dir que Jouef també en realitzà una : ref. 8892, decoració Talgo roig i marfil exclusivament, i, tot i que aprofità moltes parts de la seva CC-7100, val a dir que introduí algunes variacions al motlle per més cenyiment a la realitat. Mecànicament era una falsa CC, per allò de que l’eix central de cada bogi es figuratiu. El model però passà força desapercebut, a un costat i altre del Pirineu. No l’he tingut mai a la col·lecció, però aquesta es la foto “oficial” que pot trobar-se a la xarxa :
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada