Inventari |
MM-37 |
|
Locomotora i Marca |
CC-70002 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8561 |
|
Modificada T/C |
Si |
Xassís Escurçat |
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Barra de contacte als
eixos semi aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
04-1980 |
|
Preu origen/actual |
1793 pta |
67 € |
Aquesta enorme diesel és un “bitxo” rar a la SNCF, de fet és un prototipus, encara que no únic ja que se’n feren dos al mateix temps ( CC-70001 i CC-70002 ).
Es
tractava de provar un nou tipus de concepte en les diesel elèctriques; dos
motors diesel, però un sol alternador; aquest alternador no té una part fixa i
una mòbil, si no les dues mòbils, girant estator i rotor en sentits contraris,
cada un impulsat per un dels motors diesel. Estrany, oi ?
No queda
clar quin estalvi devia produir-se, vers la màquina amb dos grups complets; el
cert és que l’idea no va ésser reconduïda ni aplicada en sèrie; a part de lo
complex que sembla, el cert és també que la potència unitària dels diesel va
anar creixent i aviat el mateix total de cavalls els podia donar un sòl motor (
per exemple CC-72000 ), sense tanta complicació.
Com sol
passar amb els prototips, aquest parell de màquines van restar cantonades al
dipòsit Est de Chalindrey, junt amb altres dues d’igual sort, les hidràuliques BB-69001
i 2, fent serveis de mercaderies, i, amb un fluix manteniment, no van
sobreviure massa anys.
A part
del tema motor, portava bogis de 3 eixos de pas curt, monomotors, com les
CC-40100, CC-6500, i com les CC-72000 que marcarien el zenit del diesel a la
SNCF.
El
disseny exterior, obra d’Arzens, presenta la simetria en les dues fletxes
decoratives, donant clarament a entendre que hi ha dos motors i no un; els
colors a base de 2 tons de blau i blanc en aquell moment eren generals del parc
diesel.
El model
Jouef : aquí ja hi ha un problema, i es que els projectistes van voler
aprofitar el xassís de les CC-40100 que ja produïen, i resulta que no es de la
mateixa mida, vull dir que els bogis van més acostats en aquesta diesel que en
la elèctrica. Així doncs l’estètica del model se’n ressentia força ( bogis
massa sota els morros ), i no vaig parar fins que vaig tallar un tros de xassís
del mig,, refent les cales de fixació caixa a xassís. L’operació és fàcil ja
que duu la mecànica clàssica Jouef d’un sol bogi motor, amb motoret i corones
dentades angulars, el que dic transmissió x-y-z. Els bogis són també de falsa
CC, o sigui, l’eix central de cada ù és fictici, no toca a la via, solució ja
vista en les CC-6500 de la marca entre altres.
La caixa
mostra un gravat força gruixut, però reprodueix les mides enormes de la peça i
un detall suficient per un model d’aquesta gama i preu. Si poc fines són els
reixetes de ventilació, tenen el detall de que són obertes, o sigui, passa la
llum a través, com també són així les primeres CC-6500. Es rar que Jouef fes
aquest model, ja que comercialment els prototips estan proscrits, a no ser que
hagin fet algun “record”; aquesta passà sense pena ni glòria. Potser
l’avinentesa de l’estalvi de fer un xassís nou els va fer decidir.
Ningú més
ha fet en H0 aquest monstre, al menys en aquesta gama; però si n’hi ha 2 més :
Mehano en feu una, de manera encara més inexplicable, però en qualitat joguet
per sets d’inici, amb una fidelitat força dubtosa, començant pel numero imprès
de matrícula 70000 (?). En kit, un artesà francès en feu un de reïna, molt
detallat, per equipar amb el xassís, bogis i motor d’una CC-6500 o equivalent.
Fotos
comparatives a continuació per apreciar el posicionat de bogis : a dalt
l’original, a baix la meva modificada :
Inventari |
MM-44 |
|
Locomotora i Marca |
X-4737 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8626 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Bogi compacte, engranatge
i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos
aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
09-1980 |
|
Preu origen/actual |
3300 pta |
122 € ( tren complet M + Rc ) |
Un vehicle obligat en una col·lecció SNCF, per la seva gran implantació a la realitat i dispersió geogràfica : l’automotor EAD ( sigles de “Element Automoteur Double ), format per un cotxe motor i un remolc pilot que fan una unitat fixa no separable en servei. Àlies “Caravelle”, i sèries X-4300 ó X-4500-4700, amb petites diferències de motor entre ells. Sempre “X” indica automotor a la SNCF, i reemplaça les lletres de rodatge BB ó CC etc... de les màquines de tracció.
Recordo
el primer contacte amb ells i la impressió de tren de gran qualitat que me’n
vaig endur. Era un vespre, fosc, a Vilafranca de Conflent i venia de fer tot el
trajecte del “Tren Groc”; em sorprengué la intensitat dels dos focus rojos de
cua i de la il·luminació interior. Era l’any 1979 i jo venia d’un país molt
“fosc” potser. I la important acceleració i velocitat un cop va iniciar el curt
viatge fins a Prada de Conflent.
El model
Jouef, com és típic en la marca, està ben resolt, mides, colors, aspecte etc..;
però el gravat és fort, gruixut, el vidres poc enrasats amb el lateral, etc...;
una mecànica simple, només és motor el bogi capdavanter, que duu tot l’equip de
manera compacte i giratòria, amb engranatge i vis sense fi per donar moviment
als seus dos eixos. L’altre bogi es només per captació de corrent. El remolc és
inactiu elèctricament.
L’enganxall
entre els dos cotxes, tot i ésser clàssic sense elongació, deixa una mínima
distància que queda visualment molt bé. Funciona acceptablement tot i la poca
finesa del tipus de transmissió. Interiors imitats de manera mínima. Sense
llums.
Des de fa
uns anys, LsModels ha entrat en aquest tema, proposant uns EAD actuals, amb
totes les versions i variants, fins i tot la desitjada original amb cabines de
vidre panoràmic i sostres crema. Caríssim, injustificat clarament, tot i
l’acurada reproducció de baixos amb el motor diesel complet etc...; i a més,
diuen els que el tenen que el funcionament en via no és pas massa bo,
insuficient potència en rampa. El meu a la botiga s’ha quedat i penso seguir
gaudint d’aquest veterà i sorollós Jouef !
A la
realitat, un petit resum per resoldre l’entrellat de sèries :
1/ X-4300
amb motor Poyaud, 151 unitats
2/ X-4500
amb motor Saurer, 126 unitats
3/ X-4630
amb motor Saurer i transmissió Voith, 113 unitats
4/ X-4750
amb motor Saurer potenciat, transmissió Voith, 47 unitats
Els
aspectes exteriors, sobretot les cabines i decoracions frontals, han anat
variant amb el pas del temps. Tots es modernitzaren al final, amb més canvis de
cabines, interiors i colors per regions.
Tècnicament,
aquests EAD introduïren a la SNCF als anys 60 el concepte modern de motor
diesel horitzontal, a sota el xassís, sense prendre espai comercial, en altres
paraules, motors procedents del sector automoció, produïts en grans sèries i
més barats. En l’època dels Renault, Decauville, etc..., els motors eren a
dalt. De fet, ho testejaren amb la compra d’un RDC Budd americà, que ja portava
aquest concepte, i que fou el prototip X-2051 amb caixa inox.
Imatge del tren pel costat del remolc pilot XRx-8700
Dos
X-4500 a l’estació de Perpinyà, el 13-10-1979, en el viatge pel França en el
que els vaig descobrir i tastar. Feien, entre altres, l’antena de Vilafranca de
Conflent, quina electrificació alterna encara estava visible però feia molts
anys que no operava. Es la mateixa versió que el model Jouef que presento.
Inventari |
MM-50 |
|
Locomotora i Marca |
BB-67407 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8539 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Politges amb Goma i Vis
Sense Fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos
aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
06-1981 |
|
Preu origen/actual |
2740 pta |
90 € |
Segona representant de les sèries diesel clàssiques franceses a la col·lecció. Les 67000, totes subsèries confoses, són les “noia per a tot” com ho són les BR-215-218 alemanyes que ja he comentat en aquests texts. 1 motor diesel, potència mitjana al voltant dels 2500 cv., transmissió elèctrica a dinamo primer i alternador després.
Totes amb
la estètica Arzens de fletxa asimètrica, colors blaus en origen. També les vaig
descobrir aviat, ja que al finals dels 70 eren molt presents a la línia
Narbona-Cerbère, i es feien amb el “Catalán-Talgo”, “Hispania-Expréss” i tot el
demés.
Aquesta
en concret, pertany a la subsèrie més moderna i nombrosa, la que comença a
67401 i acaba a 67632, i presenta el seu estat original amb faldons als
frontals, inscripcions en relleu platejades, voraviu de fletxes de metall polit
etc..; coses que anaren perdent amb el temps.
El model
Jouef em va captivar per aquests detalls, ben reproduïts, amb els platejats
brillants i intensos. Encara que en altres detalls, com els fars frontals, es
força pobre. I la mecànica en va deixar per terra : de nou les politges i la
gometa, aviat va patir de manca de capacitat de tracció per patinatge de la
goma. Impossible fer-li arrossegar el Talgo-RD d’Ibertren, per exemple, pesat
com és. Adéu reproducció “Catalán-Talgo” TEE com tots desitjàvem i veiem a
Cerbère. No ha pogut ésser fins que no he tingut màquines d’aquesta sèrie més
modernes i ben equipades de motor.
Per cert,
quasi tothom ha fet aquest model : Lima i Jouef primer, i tant l’un com l’altre
els varen refer en cert moment, amb nous motlles i mecàniques al dia, abans ja
de la represa per Hornby. Piko també, encara que limitat a la gama “hobby” de
nivell molt base. De fa poc, REE s’hi ha posat amb uns models perfectes i
variats de tota mena i color. Roco no l’ha fet, ja que s’ha decantat per la
seva cosina més pesada sèrie 68000, igual que feu Fleischmann.
No s’ha portat malament en la proba de circulació d’aquesta revisió : malgrat els pocs 200 grams de pes encara ha remolcat la composició estàndard a un voltatge adequat, sense patinar la goma ni les rodes. Aprovat justet !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada