Inventari |
MM-61 |
|
Locomotora i Marca |
93-374 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4122A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
Cardan de barra, Vis sense
Fi, 1 eix motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines sobre la Pestanya |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
08-1982 |
|
Preu origen/actual |
5265 pta |
150 € |
Si hi ha alguna cosa terrenal pròxima a l’infinit, deu ésser la quantitat de sèries i més sèries de locomotores a vapor alemanyes; per bé que algunes siguin força conegudes, hom acaba sempre descobrint altres de les que no se’n tenia ni idea, llevat els especialistes en el tema.
No cal
ser-ho, però si que cal tenir el “Taschenbuch Obermayer”, per anar un xic al
cas en el tema; i així descobrir un tal model sèrie BR-93 altrament dit T14 de
Prùssia. Doncs aquesta precisament, poc famosa, es la que escollí Roco per fer
un nou model, en un temps en que gairebé cada anyada en treia un de nou motlle.
No és que
volgués fer tota una col·lecció de tot el vapor alemany, però sí que em venia
bé anar seguint aquesta producció de Roco, de preu més contingut i qualitat
sempre excepcional, així doncs que a la
que en vaig tenir ocasió va baixar del Principat aquesta mitjana màquina tènder
de rodatge “Mikado” 141T.
Mà de
llibret, resulta que és una màquina de vocació mercaderies, i no pas una sèrie
petita si no forta de 459 unitats, a les que cal afegir les 761 més de la seva
descendent quelcom més pesada sèrie prussiana T14.1, BR 93.5 després, molt
semblant ( i que Roco també va reproduir uns anys més tard ).
Què dir
del model ? Perfecte, detalls de nivell, com l’articulació de tot el tren motor
vers el cos de la màquina, formant un falç xassís; la cabina, però, queda
ocupada pel motor i la placa de connexions. Dues bombetes interiors, a la
placa, però, si la del darrera arriba a donar quelcom de llum al fars
posteriors, la del davant és inútil al 100%, per l’enorme distància que ha
recórrer amb tubs òptics.
Ha calgut
un canvi d’anells d’adherència, estaven molt donats i els ha perdut als primers
tombs: difícil fer-ho, ha calgut desmuntar bieles. Per cert, l’atac per
engranatges és al segon eix, que duu els anells, i el moviment es transmet als
altres per les bieles.
El funcionament : suficient amb potència i adherència, però es fràgil en la captació de corrent malgrat les làmines que es recolzen en les pestanyes de les 8 rodes motores; caldrà ajustar-les de nou ja que en les corbes, amb el desplaçament lateral de rodes, algunes han quedat fora de lloc. Delicat tot plegat.
Tot el
desmuntatge es per cargols i rosca, sense risc de trencar llengüetes a pressió
ni altres invents actuals de fàcil fixació però gairebé irreversible; per cert,
un dels cargols és a sota el calaix del carbó, que és extraïble, sort que ho
diu als papers d’utilització ...
Inventari |
MM-68 |
|
Locomotora i Marca |
181-201-5 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4142B |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Pintat Pantògrafs |
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla |
Volants Inèrcia |
1 |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines Interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
01-1983 |
|
Preu origen/actual |
4450 pta |
110 € |
Una peça del que diria el Roco més tradicional. Una elèctrica DB moderna però poc coneguda, amb un nivell de detall i de qualitat elevat per l’època que es va dissenyar. No s’ha fet gaire millor des de llavors, ni s’ha quedat desfasat, a part del tema digital i electrònic.
Es una
petita sèrie de 25 màquines per funcionar en corrent altern però amb les dues
freqüències diferents que hi ha a Alemanya ( 15 kv. 16,6 Hz. ) i a la França
veïna ( 25 kv. 50 Hz. ), especialista en tràfic mixt fronterer, essent fàcil
veure-la a Estrasburg, Metz etc..., i cantonada al sector alemany de Saarbrücken i Coblença. Hi havia hagut
abans altres amb aquesta funció i bivalència, però prototips en general.
Disseny
modern, anys 80, i model ben realitzat. Color blau original, però aviat passà
al beix i blau turquesa per finalitzar
de roig intens. Però a la DB, per qüestions de política museística, en conservaren una amb el color
original i en torn actiu normal : vaig tenir la sort de fotografiar-la a
Coblença al 2006 :
El model, un cop revisat que no s’hagin assecat els vis sense fi, funciona sense cap mena de problema, amb el soroll propi de la transmissió de les molles en espirals. Desmuntatge fàcil, sense posar en perill la peça, dos punts de retenció. Ja duu un volant d’inèrcia a la sortida de motor per un costat, element que des de llavors Roco va anar incorporant de manera fixa. Les cabines ja són visibles i equipades, facilitat per la llargada del model i la cota més baixa de la transmissió.
Sense
altres reproduccions H0 fins ahir, Piko n’acaba de fer la seva versió :
perfecte, mecànica moderna, funcions electròniques etc...; però l’aspecte
exterior, el modelisme de peça, poc aporta vers aquesta, tot i dur uns
pantògrafs més adients i detallats, per exemple. I es que dues reproduccions
perfectes, han d’ésser molt semblants quan fan referència al mateix vehicle
real.
Les noves
Vectron, Traxx, Prima etc..., quasi totes amb capacitat multi operable ja per
defecte, han desplaçat aquestes veteranes de llur històrica comesa actualment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada