Inventari |
MM-76 |
|
Locomotora i Marca |
X-4923 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8621 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Bogi compacte, engranatge
i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos
aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
02-1984 |
|
Preu origen/actual |
315 FF |
119 € ( tren complet 3 caixes ) |
Automotor de 3 caixes que guarda una estreta relació amb el EAD “Caravelle” ja presentat com a MM-44; de fet, n’és una versió ampliada, dita tanmateix EAT, ja que si la “D” era per “Double”, ara la “T” és per “Triple”, lògicament. Per si no ho havia dit abans, “EA” = “Élément Automoteur”.
Curt i
ras, calia un automotor amb potència màssica ampliada per línies alpines i
també per serveis semi exprés a la radial de Normandia, així que basant-se amb
les més modernes i potenciades versions dels X-4700, se’n disposaren dos cotxes
motors idèntics i un remolc central, i nasqué el “EAT” o X-4900. Sèrie curta de
només 13 composicions.
A Jouef
no li devia costar massa presentar aquesta novetat, el treball mig fet; cal
observar però que la caixa dels cotxes motor es prou diferent de les
precedents, pel tema de la doble porta al darrera que aquests no tenen, o
sigui, motlles de caixa nous de totes maneres. El tema motor i mecànic és
igual, un sòl bogi motor compacte en un dels cotxes extrems, sense llums, amb
un equip interior més o menys imitat i amb l’enganxall curt tot i ser d’anella,
facilitat per la proximitat dels bogis als testers mitjos i amb el joc
d’elongació que tenen, en el seu propi pivot amb desplaçament relatiu.
Funciona
? Acceptablement bé, suficient el motoret pels 3 cotxes, però sense grans
“perfomances” i amb nivell sonor garantit. De fet, li cal un voltatge força
elevat per moure’s folgadament, per la “duresa” de la transmissió. L’encert de
la intensitat dels colors, el blau sobretot, li dóna una bona apreciació
modelista en funcionament. Rés més a desitjar per les meves exigències.
Ningú més
l’ha fet, ni tant sols LsModels l’ha anunciat. O potser sí ?
Tema
colors : perquè blau i no roig i crema com tots els “X” ? Sembla que als 80 hi havia aire de renovació
a la SNCF; calia una millora d’imatge d’aquests serveis secundaris
autopropulsats, i en aquests cassos el primer és canviar colors; ho feren en la
renovació profunda dels X-2800 i dels Z-7100, triant aquests colors blau i
blanc; així que quan és va decidir construir-los, els EAT, era la moda i
volia dir “cosa nova”.
Aquest
producte s’ha comercialitzat sempre en set complet, els 3 cotxes; encara que és
possible trobar-ne de solts d’ocasió; ho dic perquè molts modelistes ( un jo
mateix ), han utilitzar aquest tren per equipar un ETG, turbo tren de 1ª
generació de 4 caixes mai reproduït en H0 ( a part d’un trans-kit de reïna );
el dit ETG real deriva clarament d’un EAT com aquest, tot i que duu els bogis
d’un pas més gran, i és aquí on cal fer la vista grossa si es vol utilitzar-lo.
Inventari |
MM-81 |
|
Locomotora i Marca |
X-4051 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8601 |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Travesses de Topalls |
Motor i Sistema |
9005 |
Bogi compacte, engranatge
i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos
aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
07-1984 |
|
Preu origen/actual |
2620 pta |
58 € |
Aquest
automotor d’una sola caixa es el conegut mundialment com “Picasso”, per la
senzilla raó que, com sovint els personatges del pintor, no té pas el nas al
mig de la cara. Es refereixen naturalment a la carlinga de conducció tipus
aviació que sobresurt del sostre i no pas al mig de la secció transversal, si
no a un costat.
X-4051 és
la matricula, però es presta a confusió : la sèrie és la X-3800 i comença a
3801 com és notori; el que passa és que es construïren 251 unitats i 4051 és de
fet el número de la darrera.
El model
Jouef està ben realitzat i és de la segona generació, diríem, n’hi hagué un de
previ molt més joguina. Un bogi motor compacte, a sota la carlinga com el real,
amb atac dels dos eixos per engranatges i vis sense fi. Interior imitat en lo
basic. Funcionament correcte si no ha de tibar remolcs, cosa que no era
habitual que fes a la realitat ( potència minsa de 300 cv. ). Però el model ve
equipat d’uns aparatosos enganxalls d’anella als dos extrems, amb buidat del
frontal sota els topalls, força antiestètic; com que no preveia que remolqués,
els vaig suprimir i vaig tapar el forat amb un faldons de xapa pintats, ara és
més normal i no xoca tant a la vista.
El model
porta llums als dos extrems, encara que no commutables ( fàcil solució ); el
que sobta positivament és la cota de la caixa, molt ajustada a la realitat,
cobrint mitja alçada dels bogis; acostumat a l’excés de cota de muntatge típic
de Lima, val la pena destacar-ho aquí; és clar que potser la mida d’amplada de
caixa està un pèl per sobre per facilitar el gir dels bogis sense xocar amb la
paret interior de la caixa.
Darrerament,
en el món H0, plouen “Picasso” : calia renovar aquest producte Jouef i s’hi
varen posar LsModels i Mistral al mateix temps, com sempre el segon davant la
habitual inacció del primer en anunciar coses a anys vista i no fer-les. No
tinc ni l’un ni l’altre : per més perfectes que siguin, la cota de preu que en
demanen està fora de lloc, així que conservaré molts anys més el meu veterà
Jouef, que li veig totes les gràcies.
Tot i que
un bon grapat d’aquests X-3800 és fabricat per i duu motor Renault, no és un
invent d’aquesta firma, o sigui, no duu identificació correlativa de projecte
tipus ABJ, AEK etc...; el disseny correspon a la pròpia SNCF que en definí les
capacitats i característiques i encarregà a diferents constructors el
subministrament : a més de Renault, també a ANF i a De Dietrich, amb motors
Saurer també.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada