Inventari |
MM-85 |
|
Locomotora i Marca |
BB-22286 |
ROCO |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
4165A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de molla i vis sense
fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
09-1984 |
|
Preu origen/actual |
5792 pta |
128 € |
La
BB-22200 és la versió bi-corrent dins el nombrós grup de les BB-4400 kw.
altrament dites “nez cassé”, generació de màquines ja de tecnologia electrònica
que la SNCF va adquirir d’ençà 1971 per les BB-15000 de corrent altern ( 65
unitats ) i d’ençà 1976 per les BB-7200 de corrent continu ( 240 unitats ), i
BB-22200 bi-corrents ( 205 unitats ); totes comparteixen estètica, encara que
les 15000 sempre han portat decoracions diferents.
Les 7200
i 22200, d’origen amb aquesta presentació “béton” + zig-zag “Corail”, només es
diferencien pels pantògrafs i equip de sostre. Les 7200 van amb la disposició
típica, colzes endins ( > < ), i les 22200 van orientats igual ( >
> ), i especialitzats; la raó rau en la necessitat d’alliberar espai al
sostre pels equips suplementaris d’alta tensió alterna i llur distància
d’aïllament superior.
El model
Roco aquí presentat és de la 2ª generació : m’explico : Roco va fer primer dues
referències 4199S i 4194S que representaven les BB-7201 i BB-22201, caps de
sèrie; la caixa era d’una fidelitat mitjana, sobretot amb els fars frontals
molt fora de mida i de separació. Uns pocs anys més tard, va gravar noves
caixes, ja amb el frontal fidel i, aprofitant l’avinentesa, amb CABINES GRANS;
cal dir que, al real, les màquines
fabricades fins la 7235 i fins la 22226 eren “cabines petites”, amb una
inclinació del vidre frontal molt acusada; les següents ampliaren la cabina al fer
una inclinació dels vidres frontal no tan forta. Roco doncs va incloure aquest
detall al nou motlle d’aquesta 2ª generació. Això obligà a preveure números més
alts i ho feu de manera opcional, subministrant 3 numeracions diferents a cada
màquina, sempre superiors a 7235 i 22226, és clar :
Ref.
4164S : opció 7242 – 7300 – 7410
Ref.
4165S : opció 22286 – 22300 – 22312
Per altre
costat, les mecàniques dels models de 1ª i 2ª generació no presenten
diferències : clàssic de la marca, cardan de molla, i encara cabines cegues per
la ubicació de la cadena de transmissió i passamans no separats de la caixa.
Això si, funcionament impecable, segur i potent.
A la meva
col·lecció, vaig córrer a comprar la BB-7201 1ª generació; per sort em vaig
contenir i no va venir ensems l’altre; més tard, la 22200 ja va ésser de 2ª
generació, que és la presentada aquí; més endavant vaig fer-me amb una 7200 de
2ª generació amb venda de la 7201 ..... no acaba aquí la cosa ja que, per
enyorança potser, aquesta 7201 acaba de recuperar-se, un model d’ocasió barat i
en perfecte estat.
En
modelisme H0, a més de Roco, Lima i Jouef també tingueren aquests models, però
en l’època de tecnologia senzilla : motor “G” per l’una i motor inclinat per
l’altre, no es referen al nivell actual. Ara hi ha els productes de LsModels,
perfectes i en gran varietat de versions, i una 3ª generació de les Roco ja en
competència, amb cabines equipades i detalls millorats. Hi ha on triar !
Inventari |
MM-72 |
|
Locomotora i Marca |
112-503-8 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4138S |
|
Modificada T/C |
Mínim |
Pintat Pantògrafs |
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
1 |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
11-1983 |
|
Preu origen/actual |
5265 pta |
131 € |
La sèrie
112 del DB no és una sèrie, parlant amb propietat, si no una dispersió de la
gran sèrie de les 110 ( ex. E-10 ).
Per
aclarir-ho : quan es va posar en marxa l’exprés “Rheingold”, al 1962, calia
tracció per fer 160 km/h. I les E-10, llavors la típica màquina d’exprés, no hi
arribaven. Es modificaren algunes E-10 amb nous bogis per aconseguir-ho.
Aquestes unitats ràpides mantingueren la numeració, afegint un “1” al davant
del numèric corresponent : així, per exemple, la E-10-270 modificada fou la E-10-1270.
Al adoptar la matriculació UIC al 1968, les E-10 passaren a sèrie BR-110, però
només hi ha capacitat per 999 números d’ordre : així doncs, aquestes
modificades d’ordre superior a 1000 formaren la nova sèrie 112, mantenint
l’ordre original que havien tingut com a E-10.
Exemple :
E-10-270 à
modificada E-10-1270 à UIC
112-270-4
Total
foren 31 màquines les així tractades, quins trams ordinals són els següents :
239 a 244
: de manera provisional, no arribaren a ésser “112”
265 a 270
: unitats de caixa tradicional “Kasten”
308 a 312
: unitats de caixa aerodinàmica “Bügelfalte”
485 a 504
: ja no foren mai E-10, sortiren directament de fàbrica com a sèrie 112 UIC
Cal dir
encara que les E-1012 i 112 no anaren decorades de blau tradicional
si no amb els colors “Rheingold” blau i crema les primeres i amb els colors
“TEE” roig i beix desprès totes elles.
En
modelisme H0, tothom qui ha fet les 110 ha presentat també les 112 : canvi de
colors només, per bé que els bogis tenen alguna diferència en la suspensió que
ara no sabria explicar amb exactitud ( i que la majoria de fabricants han
obviat ).
Aquest
model Roco és de la més tradicional línia de la casa, transmissió total amb
cardans de molla, funcionament sense queixa, potent i segur. Signes d’evolució,
ja duu les cabines equipades, incloent al “lokführer” en una d’elles, un volant
d’inèrcia, i llums amb commutació blanc i roig a cada tester ( 2 bombetes
interiors a la placa, tubs de llums pel sostre, eficàcia lumínica paupèrrima ).
Això si, ha funcionat d’una manera potent cobrint amb suficiència el test de
tracció.
La producció de les 112 en el mercat H0 és molt extensa : Fleischmann, Märklin, Trix, Liliput, Lima, Piko etc..., sempre a remolc de les 110 i 140 com a extensió.
Inventari |
MM-73 |
|
Locomotora i Marca |
BB-346 |
ROCO |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
4170A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
12-1983 |
|
Preu origen/actual |
5120 pta |
127 € |
Les
“petites” BB per serveis mercaderies són una gran família a la SNCF, i Roco
s’hi va posar de valent en cert moment a reproduir-ne un bon grapat.
Es tracta
de màquines elèctriques a corrent continu 1,5 kv., de caixa compacta, mides
reduïdes ( aprox. 12 metres de llargada ), bogis d’empat gran, acoblats pel
centre i incorporant els aparells de xoc i tracció. Els orígens del tipus cal
cercar-los molt abans de la SNCF, en els parcs elèctrics del PO, Midi, i État,
als anys 20 i 30. Essent màquines amb motors suspesos pel nas als eixos, llur
velocitat és sempre limitada a un màxim al voltant dels 100 km/h. en les més
modernes.
Aquesta
nissaga comença amb les E-4000 i 4500 del Midi, del 1922, i acaba amb les SNCF
BB-8100, dels anys 50.
En quan a
les mides de xassís ( bogis, separació de pivots, diàmetre rodes ), hi ha un
grup nombrós en el que coincideixen, i en formen part les BB-300 ex.PO, les BB-900
ex. État, les BB-4100/4200/4600/4700 ex. Midi, i les BB-8100 SNCF. Començant
Roco per les BB-300, tots pensàvem que, al compartir xassís, la lògica
econòmica del fabricant les aniria treien totes .... gairebé fou així, però
s’oblidà de les BB-4200/4700 ex. Midi, quan només li calia fer una caixa nova,
havent fet totes les altres tanmateix.
Aquesta
BB-346 d’avui inaugurà aquesta línia productiva Roco, quan els enyorats
importadors “Faller France” i sobretot “Regain Galore” marcaven amb profund
coneixement i oportunitat el seguit de produccions pel seu mercat. Es tracta
d’una màquina ex. PO en la versió que la SNCF modernitzà en cert moment, sèrie
BB-325 a 355; les altres, BB-301 a 324, restaren sense modernitzar i Roco les
va produir també poc desprès amb totes les seves diferències ben aplicades.
Què dir
del model ? El de sempre: perfecció d’estètica, d’exactitud vers la real, i de
funcionament impecable. I té mèrit encabir motor, transmissió bilateral amb
cardans, llums etc.. en una caixa tant petita, i les cabines ja són mig
equipades. Però ho saben fer. Per cert, les plaques de numeració són opcionals,
325, 336 i 346 són les lliurades, a escollir.
Un altre
“grup” dimensional és el de les primitives “Midi”, de les que deriva
estretament la sèrie 1000 ( UIC 281 ) de Renfe ex. Estado; per lògica,
Electrotren va aprofitar aquesta avinentesa per fer-la i proposar també les
franceses BB-1500 i BB-1600 ( que són les primitives E-4000 i 4500 Midi ); en
canvi, Roco va fer la nostra però no va aprofitar per fer les altres. Quina
política més rara !
Piko ha
entrat en escena de fa poc amb la BB-8100, competint per tant amb Roco
frontalment, i amb la seva derivada estreta la holandesa sèrie 1100. D’aquí
podria venir i vindrà probablement el prototipus de Savoia BB-10001 ( BB-20006
després ), mai reproduït llevat un model Märklin antic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada