Inventari |
MM-71 |
|
Locomotora i Marca |
23-105 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4120A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
Tènder 4 eixos, 2 vis
sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
10 rodes |
Làmines Interiors, al tènder
i a la màquina |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
10-1983 |
|
Preu origen/actual |
11435 pta |
284 € |
Una màquina de vapor famosa : la 23-105 : just la darrera locomotora a vapor lliurada al DB a Alemanya, això era al desembre del 1969; no cal dir que les BR-23 foren unes molt modernes màquines, projectades i construïdes en una època on ja es veia que el diesel i l’electricitat es ferien els dominadors absoluts de la tracció.
La BR-23
es de rodatge 131, no és doncs una màquina de grans expressos ni de pesats
mercaderies; es va pensar per trens de viatgers locals i regionals, i, com a
novetat, tenia la possibilitat d’anar a 110 km/h. en els dos sentits de marxa,
el que és útil en servei de línies pendulars sense una placa giratòria a cada
extrem. També podia ser telecomandada a distància per cotxe pilot.
El model
de Roco és senzillament espectacular, el luxe del detall acurat, la solvència
en l’aspecte general i en el bon funcionament, etc...., pilars de la molt
preuada marca de Salzburg, aquí en tot el seu esplendor i potser en la seva
millor època d’expansió. El tènder és motor, tot de metall per donar-li pes;
els 4 eixos són en línia, els bogis són falsos, per tant la transmissió és
directe sense cardan. La màquina participa de la captació a través de les 2
primeres rodes acoblades, i hi ha dues llengüetes de pas de corrent en la unió
màquina i tènder, aquesta unió és amb un sistema d’elongació que fa que sempre
es mantinguin molt acostats.
Una peça
que no desentona en absolut amb una composició de cotxes moderns de 26,4
metres, sobretot si són dels platejats “silverlinge”, que remolcaven sovint
tant en marxa endavant com enrere.
Per la
seva fama, les BR-23 del DB han estat força reproduïdes en H0; recordo
l’històric model en metall dels vells catàlegs de la “Märka”, també Trix la té.
Tanmateix, cal dir que, abans de la WW-II, la DRG ja tenia dos prototips
anomenats BR-23, però d’una estètica ben diferent tot i ésser del mateix
rodatge 131; al final, passaren al DR, que n’anà construint més numerats com
23-1000. O sigui, la sèrie 23 del DR existeix i no té rés a veure amb la sèrie
23 del DB. De fet, les del DR canviaren la matricula al 1968 cap a sèrie 35,
amb un ball de números fet quan incorporaren el sistema de matriculació UIC (
algun dia ja ho explicaré .... ).
Elegància i modernitat, cabines tancades, ja es començava a pensar amb el confort del personal ....
Però
resulta que el test de tracció ha donat negatiu, quan abans era de les millors
arrossegadores; quan això passa, cal mirar els anells, i, efectivament, ressecs
del tot i caient a trossos al tocar-los amb la punta del tornavís. Canvi fàcil,
al estar a les rodes del tènder, i emprats uns Fleischmann de reemplaçament al
no tenir a mà la referència adequada Roco : el canvi, espectacular, ha passat
de 35 a 150 grams d’adherència estàtica. De fet, em caldria comprar un “palet”
d’anells de totes mides i marques i fer una substitució general, sempre és
determinant si es vol força de tracció en maquetes costerudes com la meva.
Entenc als detractors de la “cochina goma”, s’estalvien aquest problema, però
deuen rodar per vies planes.
Inventari |
MM-77 |
|
Locomotora i Marca |
231-K-72 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8256 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones Dentades
Angulars |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines de contacte als
semi eixos aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
02-1984 |
|
Preu origen/actual |
303 FF |
117 € |
Una més de les vapors Jouef de la SNCF, col·lecció que, potser sense pretendre-ho expressament, vaig anar fent, davant la qualitat general vista ( no tant en funcionament potser ), com per l’absoluta disponibilitat dels models any sí i any també, no com ara.
La
màquina és de les famoses : la Pacific del PLM, precioses corredores de 4
cilindres “compound”, construïdes en gran sèrie, i d’una estètica complaent o
si més no equilibrada, amb el color verd fosc típic del vapor francès, que, de
fet, ja ho era en el seu PLM nadiu. I el detall del daurat dels anells de
caldera, quan la màquina va neta. Se’n construïren 462 unitats d’ençà 1911, i
sofriren un seguit de renovacions i modificacions al llarg de llur carrera; a
la SNCF, no sòls foren 231-K, si no també copsaren altres lletres ( G, H etc..
) segon els canvis i transferència a altres regions.
Com
sempre, motor al tènder amb el tradicional sistema de corones dentades angulars
per passar el moviment a un dels 2 bogis. No hi ha captació elèctrica a la
màquina, només a un dels 2 bogis del tènder, i no duu llums; tot plegat, i com
passa amb moltes d’aquestes construccions, el pes del tènder és minvat per
manca de volum interior i, tot i ésser bones corredores, l’adherència en rampa
se’n ressent negativament.
Parlant
de tènder, aquest model va amb el tènder 30A propi del PLM, però les
traslladades a Nord en porten un de més gros, el 38A; Jouef fabricà també una
d’aquestes Nord, amb tènder enorme, amb matrícula 231-K-82, i referència 8255.
Malgrat doncs aquesta limitada adherència, dóna bon joc remolcant un exprés lleuger de cotxes època III, tipus OCEM de preferència o regionals Sud-Est. A ple ambient dels anys 50.
Una
màquina tan famosa com aquesta ha tingut altres pretendents per reproducció
model H0, però sobretot de les marques sumptuàries de llautó oriental. Però
arribà fa poc una certa “democratització” amb les proposades per Modelbex, pel
que sembla funcionals plenament a les maquetes més o menys estàndard i amb
preus de 3 xifres, no de 4. Però l’opció definitiva ha arribat de la mà de REE,
el nou vingut productor francès amb rang d’alt de gama “abastable” : les seves
231-K són perfectes, s’han fet en un gran aplec de versions ( però de tirades
mínimes ), i són explotables, amb quantitat de “gadgets” electrònics, fum,
sorolls de tota mena, etc...; però són base plàstic i no llautó, i els preus
són molt elevats per aquest rang de producte. No n’he provat encara cap, potser
ho faré en el futur si s’escau l’oportunitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada