Inventari |
MM-46 |
|
Locomotora i Marca |
T-2047 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8611 |
|
Modificada T/C |
Si |
Nova Motorització,
Interiors, Leds |
Motor i Sistema |
Mabuchi |
Cascada engranatges i Vis
sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines de contacte semi
eixos aillats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
11-1980 |
|
Preu origen/actual |
2325 pta |
88 € |
Sota aquesta matricula T-2000 que diu poca cosa en realitat s’amaga un del famosos “Turbo” RTG, tren automotor per recorreguts mitjans o llargs mogut per turbines a gas aeronàutiques.
El
conjunt de la unitat indivisible en explotació és format per dos cotxes motor,
idèntics, als extrems, i 3 remolcs al mig. Cada cotxe motor, propulsat per una
potent turbina, més una altre per serveis auxiliars, i amb transmissió hidràulica.
Apte a 160 km/h., climatitzat, i amb una presentació exterior per no passar
inadvertit, a part del punxent i agut xiulet que la insonorització en prous
feines mitigava.
Prestigi
i orgull tècnic de la SNCF que la crisi del petroli dels anys 80 aviat va
apagar; Jouef no podia menys que incloure aquest tren al seu repertori per
aprofitar l’aspecte de publicitat mediàtica del real.
Com era
normal llavors, és un producte senzill, detalls mínims, plàstic, poc pes, sense
interiors en les primeres versions, però a escala rigorosa i amb presentació
cromàtica molt llampant. La decoració, però, s’aplica de manera barroera al
frontal, on no segueix el dibuix de la separació de colors en línies fines. Un
dels dos cotxes extrems es mogut per un motoret ubicat al cofre baix,
invisible, que mou els 2 eixos del bogi davanter per un cardan i vis sense fi.
Amb la caixa fent ressonància, el model es quasi tant sorollós com el real.
La meva
experiència personal amb RTG : Estrasburg, a punt de viatjar amb ell fins a Lió.
L’acoblament
dels cotxes es per una tija o barra, amb un sistema d’elongació bàsic però
efectiu, que manté els llargs cotxes força junts en circulació. Però és una
llauna l’operació d’enganxar, que cal fer-la amb el tren posat de costat per
adreçar al final.
El
producte es venia per separat, cada cotxe una referència, i recordo el que em
va costar encertar a trobar el darrer dels cinc !
En
aquests darrers any, la marca EPM ( un succedani de LsModels ), va anunciar
aquest tren com a producte modern i de qualitat. Seguint la dinàmica habitual
d’aquests actors, ha trigat vuit anys a
sortir, i, ara que ho ha fet amb dosi testimonial, s’ha situat a un preu
inabastable, impropi d’un producte de plàstic xinès. O sigui, que veient
l’evolució del tema vaig decidir fer una GRG al meu Jouef, dotant-lo
d’interiors més o menys complets i nova motorització que proposa una marca
francesa.
Així ha
quedat : el nou motor li dóna més silenci i eficàcia, ja que inclou en el kit
tot un nou xassís de metall on
s’insereixen els elements aprofitables de l’original. Els interiors, en reïna,
vénen també d’una producció artesanal gala, però cal pintar-ho tot i adaptar-ho
amb un aplec de documentació del real que cal cercar. De passada, vaig posar
leds blancs i rojos al dos extrems, i comandament digital de tot plegat, amb un
descodificador de funcions a la cua per evitar passar fils al llarg del tren.
Circula
en digital amb força eficàcia però la captació de corrent per només 1 bogi en
el cotxe motor és el punt feble. En analògic no acaba d’anar bé no sé perquè.
Ara tampoc necessita el sonor, ja que per un frec de transmissió a investigar,
i només quan el bogi motor gira en un sòl sentit, treu una nota sonora molt
aguda que imita a la perfecció el turbo !
41
d’aquestes rames es varen construir; se’n exportaren a Iran i als Estats Units,
i a Egipte amb una altre estètica.
La rama
completa en formació a la maqueta.
Inventari |
MM-82 |
|
Locomotora i Marca |
Z-9509 |
JOUEF |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8622 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
9005 |
1 bogi compacte, engranatge i vis sense fi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als semi eixos aïllats |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
08-1984 |
|
Preu origen/actual |
295 FF |
115 € ( Tren M + Rc ) |
Ara
arriba aquesta automotriu de 2 cotxes anomenada “Z2”; un cotxe motor i un cotxe
remolc pilot units de manera permanent en servei.
Els “Z2”
es construïren per serveis regionals de mitja distància, ja sigui en règim
òmnibus o semi exprés. Donen 160 km/h. i una fortíssima acceleració. Poder
acoblar-se per formar trens fins a 8 caixes. Hi són per a tots els modes de
corrent existents a França : Z-7300 i 7500 per 1500 volts continu, Z-11500 per
25000 volts alterna, i Z-9500 i 9600 per aparells bi-corrent. Aquests darrers,
com el que fabricà Jouef i es presenta ara, porten el pantògraf d’alterna i el
transformador al cotxe remolc per descarregar d’equipament pesat el cotxe
motor. Total 170 elements de dotació.
El model
Jouef és tradicional : senzill de detalls, però correcte de mides i amb una
atractiva presentació, en aquests colors originals blau i gris fora de tota
norma en aquell moment. És motor el primer bogi, compacte, fent la transmissió
per engranatges i vis sense fi. L’altre bogi del cotxe motor recull el corrent
i prou. El model sí que duu interiors i llums blancs al cotxe motor.
Sempre s’ha
comercialitzat en set complet amb les dues caixes plegades, i, és força
estrany, no s’ha fet cap altre variant, sempre ha estat un bi-corrent i sempre
del color original.
Piko, a
través del seu importador francès T2M., s’hi ha posat fa poc, oferint el
producte actualitzat i declinat en moltes més versions. Però, al meu gust, no
aporta una gran diferència en la qualitat estètica vers el clàssic Jouef. I a
més hi ha un altre problema : el producte Piko gama “Expert”, és atractiu i té
un preu actualment prou ajustat, un set com aquest val uns 170 euros. Però heus
aquí que l’importador, que finança tot o part del projecte i en té l’exclusiva,
hi “afegeix una capa” de 130 euros més .... per la “face”. Dit d’altre manera,
només es pot comprar Piko en models alemanys i polonesos, que no passen per cap
altre mà i tenen el preu “natural” del producte, corresponent al cost
industrial i comercial “normal” i no a un cost financer afegit artificialment.
Una Z2
( Z-7344 corrent continu ), feia el servei Perpinyà-Vilafranca de Conflent al
mig dels anys 80, amb el traçat ja re-electrificat a 1500 volts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada