En aquest lliurament d’avui, faig un xic de trampa, ja que la peça a presentar no ha sortit dels meus tallers de construcció, si no que ha vingut acabada, tal qual, de la llunyana Hong-Kong, essent un producte de catàleg d’una de les notables i prou desconegudes per nosaltres marques xineses actuals que fan producció de qualitat per al seu propi mercat intern.
Així
doncs, l’ordre de presentació del tema en quedarà prou afectat i sense connexió
amb la sistemàtica dels capítols precedents.
1 : La màquina real
Es prou
conegut que, a l’any 1959, l’industria francesa, i concretament Alsthom, van
lliurar a la llavors Unió Soviètica un lot de locomotores elèctriques d’una
estètica semblant a les nostres estimades unitats sèrie 7600 de Renfe, prou
conegudes i famoses sobretot a la xarxa catalana, on foren omnipresents des de
finals dels anys 50 fins entrats els anys 80 del segle passat.
Es menys
conegut, però, que també Alsthom en lliurà un lot d’idèntiques a la Xina, que
llavors començava el seu enlairament industrial. Dic “idèntiques” amb la
reserva i precisió necessària dels amples de via diferents ( 1520 per les
russes, 1435 les xineses ). Per funcionar amb corrent altern 25 kv. 50 Hz. en
els 2 casos.
Tampoc és
gaire conegut que, en les soviètiques, el lot de 50 peces el formaven 2 sèries
diferents, amb subtils variacions, i que costa avui dia trobar informació
detallada si no es té la documentació publicada per les revistes tècniques (
LVDR, RGCF ) del moment ( no és el meu cas, no les tinc ).
La
distribució numèrica fou la següent :
CLIENT |
SÈRIE |
NUMERACIÓ |
SERVEI |
FRE |
U.R.S.S. |
Fp |
01 a 10 |
Viatgers |
|
U.R.S.S. |
F |
01 a 30 |
Mercaderies |
|
U.R.S.S. |
Fr |
31 a 40 |
Mercaderies |
Recuperació |
CHINA |
6Y2 |
01 a 25 |
Mixtes |
Recuperació |
Indico 2
sèries per la U.R.S.S. i no 3 ja que les “Fr” no s’han considerat mai una sèrie
a part, per això tenen la numeració amb continuïtat amb les “F”, i són com
elles només amb la particularitat de l’afegit del fre de recuperació : això
interessà en gran mesura als russos, perquè era una novetat tècnica del moment,
no era gens fàcil a l’època pre-electrònica una tal possibilitat en corrent
altern 25 kv. 50 Hz., quan els motors eren de corrent continu : o sigui,
generar corrent continu i convertir-lo en altern “en fase” amb el de la
catenària per retornar-lo.
A les
matriculacions russes, apareix una “F” ( el caràcter ciríl·lic com el grec “fi”
) de gran mida : les “P” ó “R”, en canvi, hi són al costat en mida molt més
minvada, el que dificulta la identificació en els documents gràfics antics (
respectivament “pi” i “P” en ciríl·lic ). Per més complexitat, en cert moment
de llur cursa varen equipar díodes rectificadors de silici al lloc dels
“ignitrons” ( llampares incandescents ) d’origen, i això ho indicaren a la
matrícula afegint una “K”, ( “Kremnievyi” = silici ), també minúscula, darrera
la gran “F”. No és segur, però possiblement hi hagueren “Fpk” i “Frk”, però
sembla que les “Fp” duraren poc i l’equipament de recuperació de les “Fr”
tampoc sobrevisqué massa anys, ni a la URSS ni a la Xina.
La T01 ( futura F-01 ) en les probes realitzades al nord-est de França ( Foto LVDR )
A les
fotos de les proves realitzades a França, les màquines estan matriculades sèrie
“T”, sense més afegitons que el numeral 01, 02, 03 etc...; tampoc portaven
muntats els grans suports de teulada per aixecar els pantògrafs a la mida
russa, i anaven dotades de provisional de topalls i enganxall de tensor
ordinari. Diuen, i és versemblant, que el “premier” soviètic Nikita Khrushchev
va suggerí que havien d’anomenar-se “F” i no “T”, en honor al seu origen ( “F”
de “Franchuzkiy”, “franceses”, com també dèiem nosaltres de les nostres ). A la
visita que va fer a França, on li varen presentar 2 d’aquestes màquines, de la
que hi ha força testimoni gràfic, ja duen la sèrie “F” certament.
N. Khrushchev, molt engrescat,
visita la cabina de la Fp-07, a punt de lliurament al client, a la
classificació de Gevrey ( Dijon ). No hi ha dubte amb la placa d’identificació
de la peça. Foto Parovoz.
Les
diferències externes, subtils, hi són, entre les 2 sèries russes i les xineses,
i això influirà més endavant amb l’anàlisi del model H0. Són aquestes :
|
Sèrie F ( i Fr ) |
Sèrie Fp |
Sèrie 6Y2 |
Cabina |
Normal |
Panoràmica |
Panoràmica |
Pas de Bogi |
Regular 4670
mm. |
No regular 4845
mm. |
Regular 4670
mm. |
Llast lateral |
Si |
No |
No |
Connectors |
Si |
No |
No |
CABINA : la “normal” és igual a la de les nostres 7600; la “panoràmica” té vidre continu a tot el frontal i als angles del frontal amb el lateral ( a la moda francesa, p. ex. BB-9200 )
PAS DE
BOGI : els bogis semblen tots idèntics, però no ho són en la
mida : el “regular” té una separació de 2,335 m. entre els 3 eixos, i els 3
motors van sempre al mateix costat de l’eix que ataquen; els “no regulars”
tenen pas de 2,335 m. al tram exterior i 2,510 m. al tram interior, de manera
que aquest tram llarg conté els 2 motors dels 2 eixos colaterals. Coses de la
dinàmica per una màquina de més velocitat. El pas total és doncs 175 mm. més
llarg ( 2 mm. a escala H0 ). A part de la mida, també hi ha algun resort
helicoïdal de menys en la versió llarga.
LLAST
LATERAL : la adherència es qüestió de tones, i quan cal s’ha
d’afegir llast : en les “F” aquest es materialitza amb unes xapes prou
gruixudes que emboliquen cada lateral per la part inferior, sense tapar la 3ª
línia de reixetes, i donant continuïtat a la franja decorativa; quasi no es
noten, però hi són.
CONNECTORS :
presència d’una regleta de connectors per endollar elèctricament dues unitats,
en posició vertical als frontals, per damunt la matrícula i sota l’estrella.
La Fk-07 ( ex. F-07 ) en el darrer estat de servei. Observis el “gruix” de la xapa lateral de llast adossada i la seva forma trencada evitant les reixetes. Foto Pavoroz.
La mateixa Fk-07 preparada per presentació museística. Ara mateix figura com a peça històrica al nou museu de Sant.Petersburg, al costat de l’estació Baltiisk, però amb un color blau diferent, més clar. No sé de on han tret els colors blaus, poc a veure amb el verd turquesa clar Alsthom d’origen, semblant al de les nostres 7600. Observis el contrast de gàlib en alçada, comparat amb la ChS2T Skoda del seu costat. Tot i dur el numeral “07”, no és la mateixa màquina visitada per el “premier” soviètic de la foto anterior, són sèries diferents “F” i “Fp”. Foto Parovoz.
Document tècnic que ensenya les “tripes” d’una “F” : vegis els trams simètrics dels bogis i la posició de llurs motors. Document web RZhM.
En aquest altre document tècnic, relatiu a les “Fp”,
indica clarament una altre posició dels motors i un pas entre eixos diferent
del de les “F”. Document web RZhM.
2 : El model
“MTC” ( “Model Train China” )
Abans
d’entrar en matèria, una reflexió prèvia.
En
l’afició ibèrica al modelisme de tren, i sobretot en el fòrum espanyol “ForoTrenes”,
hem encunyat el terme “renfrito” per referir-nos a aquell model que representa
una peça de Renfe però que, per economia, s’ha obtingut a través d’un motlle
d’un model aliè, encara que sovint força semblant.
Doncs la
peça que presento avui, tot i la seva qualitat indubtable, és el que en podríem
dir un “rusfrito”, ja que presenta la màquina “Fp” russa valent-se del motlle
previ de la “6Y2” xinesa, que el fabricant ha tingut, certament, interès pregon
en reproduir per el seu mercat.
Si
repassem el quadre d’unes planes enrere, queda clar : la màquina xinesa té
cabina panoràmica, així doncs només podia fer-se la russa “Fp” amb el mateix
motlle, ja que és la única sèrie SZD que la té. Però, en conseqüència, no té
l’asimetria de bogis ... que la “Fp”
russa hauria de tenir : sí, ja sé que són només 2 mm ! de diferència
de llargada. És excusable, és invisible sense calibrador etc.... Però és.
Al meu
parer, NO ÉS UN ERROR, és una opció que calia adoptar ja que hom pot preveure
una acollida marginal del model rus que no justificaria dissenyar un nou bogi,
amb revisió del tema de la transmissió etc... El que sí és un error, sense
implicació econòmica, només desinformació o badada, és que les plaques de
matrícula indiquen un rar “Ff” al lloc del “Fp” necessari; al lloc de la
minúscula “pi”, i ha una estranya “f”, grafisme inexistent en l’alfabet
ciríl·lic. Mida : d’una caca de mosca. El xinesos són d’admirar per aclarir-se
amb el seu alfabet, però sembla que no dominen el rus.
El model té un acabat envejable i un disseny d’alta volada; tracció total per eixos de cardan longitudinals dins el mateix bogi, pressa de corrent a totes 12 rodes per làmina de frec interior. Reixetes fotogravades d’un gran realisme. El dubte és amb el material de la caixa, és metall o és plàstic ? En tot cas, el pes és notable, quelcom per damunt del ½ kilogram, el que sembla suficient per l’adherència ja que no duu anells de goma a les rodes; pestanya fina i detalls de bogi de la més alta precisió.
El rodar és fi i silenciós. Llums frontals ( 3 blancs ) i posteriors ( 2 roig ); també té llum a les cabines i als bogis, al costat de les escaletes d’accés a cabina. En analògic s’ha il·luminat tot, cal pensar que en digital serà opcional.
Detall
negatiu, cap documentació ensems al model, com es desmunta ? No ho he fet encara,
hi ha 2 visos sota cada tester i caldrà abordar-ho per allà ( cal desmuntar per
manteniment, per curiositat, i també per posar el descodificador 21 pins ).
Foto del model H0 de la “6Y2” xinesa del mateix productor,
model que ha estat el graó necessari per produir també la “F” russa per lògica
industrial. Foto Ebay
3 : Una curiositat
Resulta
que aquestes peces MTC no són la primera reproducció de les “F” i “6Y2” en
model H0. Hi ha una curiosa història al darrera.
Als anys
60 del segle passat, la mateixa Alsthom va encarregar a un artesà modelista
francès la producció de dues petites sèries d’aquestes màquines, llavors
d’actualitat, dins del seu pressupost promoció i publicitat. El dignataris dels
dos països compradors en varen rebre, i cal pensar que també els intermediaris.
Sembla
que foren 50 unitats de cada una, i la construcció fou en metall ( alumini ),
amb una qualitat prou basta com per fer riure comparat amb els models actuals.
Motoritzats amb motors del propi artesà, que de fet, ja havia produït una sèrie
de CC-7100 pel mercat francès i n’aprofità la mecànica. L’artesà fou el genial
Mr. Roger Gérard, conegut per la seva marca “TAB-Gérard” i les seves precioses
i inigualables CC-6500.
Bastes
si, però cal veure amb sorpresa a quins preus es mouen quan en surt alguna al
mercat de subhastes : preus de 3 xifres altes ó 4 en euros. Penso que es valora
la història, el fet de la sèrie molt limitada i irrepetible, l’exclusivitat
etc....
N’he aplegat algunes fotos de quan en surt algun anunci : les següents :
4 : Temes pendents
Un “test”
en maqueta exhaustiu, amb tracció de vagons de mercaderies del parc SZD de la
meva col·lecció, per quina cosa duu l’enganxall Kadee d’origen als dos testers,
com tanmateix he anat equipant el meu parc ex-soviètic.
Desmuntatge
per digitalització i per anàlisi de la seva part tècnica interna.
5 : Comiat i Resum Tècnic
Una
autèntica peça de col·lecció : han passat els temps en que volia construir-me’n
una, d’ençà un model del nostres assequible, Lima, Jouef, Rivarossi ó
Electrotren; però la necessitat d’haver d’encarregar el fotogravat de les
reixetes em feia enrere.
Així
doncs, un model extra al preu ordinari i actual de la major part de les
produccions recents de totes les marques nostres, que, igualment són produïdes
a la Xina i amb força probabilitat per les mateixes fàbriques que aquesta. Però
amb un cert toc de raresa i exclusivitat. Se li disculpen abastament les
petites discrepàncies amb la pura realitat que he comentat.
Ara només espero que, veien l’assortiment immens que hi ha, no se’m posi al cap fer un nou tema de col·lecció de material real xinès ...... només faltaria això !! Encara que hi ha dues peces temptadores, del parc xinès però de construcció també francesa Alsthom : les diesel “ND4” i l’elèctrica doble “8K”.
Inventari |
MM-573 |
|
Locomotora i Marca |
Fp-05 |
MTC |
Companyia i País |
SZD |
URSS |
|
|
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció Total 6 eixos /
Pressa Corrent idem. |
Màquina Donant |
|
|
|
|
|
Compra Kit |
|
|
Posada en Servei |
12-2021 |
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada