dissabte, 8 de gener de 2022

LA COL•LECCIÓ : MATERIAL MOTOR – AFEGITÓ 2021 – B


QUARTA  PEÇA :


Inventari

MM-99

 

Locomotora i Marca

C-61004

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8503

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Directa Motor Inclinat i bieles

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines Interior

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

03-1986

 

Preu origen/actual

3970 pta

72 €  

 

Els tractors de maniobra no solen formar part de la meva col·lecció o no hi són peces preferents. I és així potser perquè la meva maqueta és de circulació i no de maniobres; tot i això, em va agradar aquest tractor francès, ben realitzat i amb una alta fidelitat com a model, i, formant part de l’assortiment estàndard Jouef del moment, el vaig comprar, i no va caldre importar-lo ni anar a cercar-lo fora ( el tenien a l’aparador d’un conegut comerç barcelonès des de feia ..... temps ).

A més, pel seu rang de potència no minsa, la SNCF el tingué matriculat dins el tram 60000, que correspon a les màquines, no als “locotracteurs”, encara més raó.












Total : menut però funciona la mar de bé, acompleix el test de tracció còmodament en els 2 sentits; el seu motoret clàssic té una transmissió ben calculada, probablement, ja que el pes és forçosament limitat. No tothom ho sap fer. I fa goig veure el moviment de les bieles amb total realisme, tot i que les rodes són interiors al xassís i es mou per les manetes. No té instal·lació de llum, ni li cal, donada l’exigüitat de l’interior del model.

Tot i dur 2 anells d’adherència que li eviten el patinatge, la pressa de corrent per les altres 4 rodes és impecable. Com és que ara en prou feines ho aconsegueixen ?

A la SNCF fou una sèrie petita, només 48 exemplars; però sovint es veien funcionar acoblats a un “truck” específic TC-61100, com si diguéssim un xassís com la màquina, però sense cabina i amb capota baixa; aquest “truck” portava només els motors elèctrics alimentats pel generador de la màquina, donant així no un plus de potència, que, cap i la fi, la del motor diesel és la que és, però sí d’adherència.

Una curiositat del disseny : el rebaix rectangular de la cabina a la part inferior, als dos costats, per donar cabuda a l’agent de maniobra dempeus damunt l’estrep i sense envair el gàlib, sempre que l’home no fos d’una talla excepcional !!!


 CINQUENA  PEÇA :


Inventari

MM-96

 

Locomotora i Marca

BB-27

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8348

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Directa vis sense fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

01-1986

 

Preu origen/actual

260 FF

98 €  

 

Això és una “Biquette” : per aquest nom es coneixen aquestes petites BB  de minses dimensions, molt primerenques ( de 1924 ), originaries del PO ( Paris-Orleans ), companyia que fou l’embrió de l’actual regió sud-oest de la xarxa francesa.














Sempre m’ha sorprès que aquesta sèrie, amb 80 exemplars reals, no tingués centena ni miler de numeració : ja era així en el PO i la SNCF ho respectà : la sèrie es coneix com BB-1 à 80, sense afegir-hi rés més, la primera és efectivament la BB-1.

Aquestes petites s’utilitzaren per tot tipus de serveis, fins i tot amb rames de rodalies de 3 ó 4 cotxes fent reversibilitat per cotxe pilot; per si quedaven dubtes de la seva versatilitat, finiren els seus dies a la línia muntanyosa de la Maurienne ( Chambéry-Modane ), acoblades per parelles ( “Unité Maurienne” ), amb fregadors de 3er. carril, donant la darrera empenta al tràfic ascendent, i gastant frens en el descendent.

Que dir d’aquest model Jouef ! Doncs que en un moment en el qual les xifres de resultats ballaven a la casa del Jura, i es parlava ja de crisi, els tècnics feren un esforç i produïren aquest model amb una perfecció i fidelitat mai vista fins llavors : diuen que el projecte de gravat vingué de col·laboradors externs molt qualificats, els pantògrafs són clarament d’origen alemany ( Sommerfeld probablement ), tot plegat un salt de qualitat notable per assajar de reconquerir el mercat ( competència de Roco obligava ). Però .... la motorització de la peça en fou el punt fluix, ja que tot i la nova transmissió més silenciosa, la potència del tradicional motoret 9005, que es mantingué, li minva punts.

La tracció és a un sòl dels bogis, que duu el motor i el vis sens fi formant un compacte; el sistema de llums és original, ja que no cap al costat del bogi motor i es transmet des de dins per tubs òptics; el llast és generós. Però també és massa fràgil el sistema de retenció del bogi motor, amb un sistema de clics molt precari que sovint queda “off”.













El model s’ha vist superat des de fa pocs anys pel de la marca “Mistral”, molt superior encara que amb una mecànica pensada per anar amb digital, ja que en analògic no treu el profit que desitjaria. El destí d’aquesta Jouef BB-27 és incert, però em balla pel cap, junt amb una altra que ja tinc d’ocasió i sense pantògrafs, fer-me una “Unité Maurienne” : cap i la fi, només portaven 1 pantògraf cada una i el llistat d’operacions a fer és limitat : cofre de sostre per fre reostàtic, barra de suport dels fregadors, cablatge de connexió entre les dues etc...; a més, si connecto els dos motorets en paral·lel, tindré un millor funcionament i captació de corrent : com a la realitat. Projecte a fer !

 









Foto de la “Unité Maurienne” de MISTRAL : així hauria de quedar la meva si tiro endavant el projecte que esmento, a partir de 2 Jouef BB-27. Foto Mistral.



SISENA PEÇA :


Inventari

MM-97

 

Locomotora i Marca

44-1651

ROCO

Companyia i País

DB

Alemanya  RFA

 

 

 

Referència

4126B

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

Central

4 eixos motors tènder, vis sens fi directe

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

8 rodes

tènder

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

01-1986

 

Preu origen/actual

1340 öS

187 €  

 

Una peça paradigmàtica : una de les grosses vapor de Roco !












Tan important i reconeguda com la sèrie 01, la 44 o “Jumbo” és una peça també de culte : la reina de les mercaderies, una tres cilindres d’aparença majestuosa i potent, amb gran diàmetre de caldera i 5 eixos acoblats de roda petita, cop s’escau per una gran arrossegadora.

No podia mancar a la col·lecció quan Roco la va treure, amb la perfecció habitual, deixant molt enrere llavors el model metàl·lic de Märklin, per exemple. I encara va venir de Viena, essent la darrera comanda que em va poder servir el meu simpàtic fornidor austríac que ja he comentat en capítols anteriors.

D’origen encara amb les llantes de roda platejades, en cert moment les vaig pintar a pinzell per donar-hi un aspecte roig en consonància amb la resta de la roda, i com Roco ja va fer en versions posteriors.

Cap col·lecció o explotació a escala d’ambient alemany pot privar-se d’una peça com aquesta, amb prop de 2000 unitats construïdes a la realitat : espectaculars, potents i omnipresents.












El model Roco fa justícia a la real : un detall sorprenent, un magistral domini de la injecció de plàstics, una filigrana d’afegits que deixen estupefacte al observador etc...; i com no, un funcionament segur i valent : motor al tènder, amb les 8 rodes motores, essent amb la carcassa de metall per guanyar pes i adherència; hi ha connexió elèctrica per la tija d’unió amb la màquina, però aquesta no fa captació de corrent, només és per la llum frontal.

En el test ha patit per superar les rampes en carga : de nou problema d’anells, inútils, secs i trencadissos, s’han hagut de canviar 3 dels 4 per recuperar el poder de tracció normal de la peça.

No totes les cases de modelisme H0 han fet la 44; per exemple, Fleischmann va triar fer la 50, que és una versió lleugera de ella només amb 2 cilindres; Piko tampoc s’hi ha posat, encara. Jouef en va fer una, força detallada, acceptable, per aprofitar els motlles de la seva 150-X SNCF : i és que, al final de la WWII, la SNCF va prendre possessió d’un lot de 226 unitats “44” que estaven en construcció a fàbriques franceses per compta de l’ocupant.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada