En el decurs d’aquest any 2021, hi ha hagut 6 peces més que han “reclamat” el 3er. cicle de revisió; així doncs ho he tirat endavant i, per seguir el costum, també les inclouré en aquesta sèrie de documents, sota la mateixa etiqueta.
Foto de família de les 6 peces aplegades.
Aquest
sistema em permet, si més no, recordar i documentar els temps i les
circumstàncies de la seva adquisició, ja tan llunyana, en una època en que hi
havia quantitat de comerços presencials i que tenien un estoc ben nodrit de
fons de catàleg, no com ara que només hi ha novetats i s’esgoten abans de
sortir.
Aquestes
peces foren comprades en el decurs de 1985-86, i són de les 3 marques que
llavors encara eren el “centre” de la meva col·lecció : Lima, Jouef i Roco. Ja
hi havia, però, problemes sobretot amb les 2 primeres, que havien quedat orfes
d’importador local i no era gens fàcil trobar-les a Barcelona, ni tan sols a la
botiga dels Pirineus.
Tanmateix,
les novetats que anunciava i comercialitzava Lima, per al mercat francès, em
feien delir i vaig anar explotant la VPC, que acabava de descobrir, sobretot en
la famosa botiga CLAREL de Paris ( ara inexistent ).
Venen tot
seguit 3 peces LIMA, comprades per aquest sistema, i que, al menys les 2 de la
SNCF, eren imprescindibles per la meva col·lecció que s’orientava clarament cap
al tren francès, i eren inèdites.
PRIMERA
PEÇA :
Inventari |
MM-95 |
|
Locomotora i Marca |
CC-14129 |
LIMA |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8170 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
2 cardan i tracció 2 eixos
de cada bogi |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines a les goles
interiors a les rodes |
Anells Adherència |
No |
|
|
|
|
Compra |
12-1985 |
|
Preu origen/actual |
450 FF |
185 € |
Ja he
parlat sovint de les “planxes” de la transversal Nord-Est de la SNCF, pioneres
de l’electrificació en corrent altern. Jouef havia fet la “petita”, o sigui,
les BB sèries 12000 i 13000, però ningú havia fet la “grossa” CC ( sèries 14000
i 14100 ).
Lima, en
un moment d’expansió a la conquesta de mercats europeus, s’hi va posar amb
l’encert de proposat un model inèdit, no com ara que prima la política inversa
i haurien fet les ja fetes BB per “xafar” mercat a Jouef.
Modernitat
mana, van emprar-hi la nova mecànica de xassís massís de zamac amb pes
important, motor central, cardan a banda i banda i tracció als 2 bogis, en
concret als eixos extrems de cada un, deixant el central sense engranatge. Dit
d’una altre manera, lo que Roco havia imposat. Tanmateix, amb el perfil
d’aquesta peça de capotes baixes, no és imaginable un motor anular “G” damunt
d’un dels bogis.
La peça
és detallada ( estàndard de 1985 ), correcta de mides i aspecte, reproducció
explícita dels pantògrafs “MT” propis d’aquestes màquines, el que Jouef no va
fer amb les seves BB. Potser en un excés de confiança, varen preveure aquest
model SENSE anells d’adherència, vist el notable pes del xassís.
La
capacitat de tracció sense anells resultava minvada, al menys comparat amb les
Roco equivalents, i pel que calia exigir a una màquina quin prototipus real és
una autèntica “arrossegadora”. Em va decebre l’opció. Tampoc eren barates
aquestes noves Lima. Així que hi vaig posar 2 anells Roco, però que pel fet de
no tenir la llanta de la roda la regata adient, varen quedar força irregulars i
amb tendència a l’expulsió automàtica.
Ara
mateix : en la revisió actual, he suprimit el que quedava d’aquests anells i la
peça s’ha comportat força bé : ha arrossegat la composició estàndard que
utilitzo pel “test” amb normalitat, tampoc cal demanar-li més. Encara que la
mecànica segueix essent sorollosa.
Total,
una peça històrica que mantindré tot i tenir alguna de les noves CC d’aquest
model que Hornby ha fet darrerament, ara sota la marca Jouef, i que tenen una
alta cota de fidelitat i bon funcionament com pertoca.
Cal
afegir que Lima, en aquell moment ( anys 80 segle passat ), va fer-la també amb
el color blau original, i tanmateix poc més tard va fer l’altra sèrie de CC, la
CC-14000, on aprofità el mateix xassís però amb una caixa lleugerament diferent
pel posicionat de reixetes i esperons laterals.
SEGONA
PEÇA :
Inventari |
MM-93 |
|
Locomotora i Marca |
BB-9468 |
LIMA |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
8160 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Anular |
Transmissió “Super
Tracció”, 1 bogi motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als eixos, bogis
alternats |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
09-1985 |
|
Preu origen/actual |
290 FF |
113 € |
Les
petites BB-9400 de la SNCF, alies “Vespa”, també eren inèdites en aquell
moment, i magnífic encert de LIMA de proposar-les per copsar interès de tots
els que, com jo, volíem completar un parc realista del tren francès.
La
BB-9400 és una màquina volguda lleugera i de petit format, per serveis de tota
mena. Sembla que va ésser una imposició de la SNCF que tinguessin l’aspecte
frontal de les famoses BB-9200, amb cabina panoràmica, imatge de marca de
prestigi del moment, encara que funcionalment rés a veure.
Així que venen a ésser estèticament com unes “petites” BB-9200, de gàlib força més reduït i força més curtes, i amb bogis mono-motors de petit pas de roda. El parc fou consistent, amb 135 exemplars construïts, amb els 35 primers lleugerament diferents de la resta pel perfil de la teulada.
D’entrada
LIMA les va fer amb el seu tradicional motor anular “G”, encara que amb la
transmissió més curta “super-tracció”; no va esdevenir fins uns anys després
que es varen “reciclar” proposant unes noves versions ja amb motor central i
cardans.
Amb la
meva tradicional precipitació, de seguit en vaig encarregar dues, una en verd
tradicional i aquesta amb la llavors nova decoració “Arzens”. Les següents
comprades ja foren amb mecànica nova, amb capacitat de tracció molt millorada. Ara
mateix, la recent sortida al mercat de les “Vespa” LsModels, fa plantejar si
val la pena una renovació de la flota LIMA; de moment, només he adquirit una
d’elles i no he donat de baixa cap de les veteranes.
La
protagonista d’aquesta ressenya s’ha portat bé en el test, tot i que ha calgut
posar-li uns nous anells d’adherència per total inutilitat dels que duia.
Sorprèn en aquest model la rocambolesca solució menada per el llum frontal :
les dues bombetes són al mateix costat, l’oposat al motor, i al costat d’aquest
es transmet el llum per barres òptiques de plàstic envoltant el xassís :
eficàcia quasi nul·la, però bona idea !
Ningú més
ha fet en H0 les “Vespa” : LsModels de moment només ha tret versions
modernitzades, però promet les originals amb faldons i embellidors frontals,
així com les derivades BB-9600 ( una modernització tardana de les originals ),
i les BB-30000, que són un parell de prototipus tri-corrent amb aquesta mateixa
caixa i estètica. Cal dir també que en el moment de l’amalgama Lima-Jouef, algunes
Lima van sortir amb etiqueta Jouef, i eren versions molt d’origen encara sense
mànegues de comandament múltiple.
La “Vespa” BB-9510, amb la decoració dita “Arzens”, reposa a Cerbère. Aquesta presentació és la 3ª que varen lluir, després de l’original verd 313 i la següent, també verda, dita “Béziers”. Agost-1984
Imatge tècnica de la nova LsModels : un nivell de
qualitat indiscutible com per deixar aparcades totes les anteriors Lima.
TERCERA
PEÇA :
Inventari |
MM-101 |
|
Locomotora i Marca |
14.2171 |
LIMA |
Companyia i País |
NSB |
Noruega |
|
|
|
Referència |
8130 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Anular |
Transmissió “Super
Tracció”, 1 bogi motor |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
4 rodes |
Làmines als eixos, bogis
alternats |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
05-1986 |
|
Preu origen/actual |
280 FF |
105 € |
És lícit preguntar-se que dimoni hi pinta una màquina nòrdica com aquesta a la meva col·lecció. Crec que l’explicació rau en el meu gust, en un moment donat, per les elèctriques CC en general d’arreu, espècie en risc d’extinció abans i ara, i que sempre m’han impressionat per potència i massiva presència ferroviària.
Així que,
en un moment de pressupost generós, vaig fer venir de Paris aquesta peça que
mirava des de feia temps amb delit en els catàlegs Lima. És maca, és un disseny
clarament suïs amb uns bogis C no massa diferents dels de les Ae6/6, fins i tot
el sostre platejat és un altre indicatiu molt helvètic.
A la
realitat és una sèrie força testimonial, tampoc abunden les CC en aquells
països, i fa servei mixt. Lluu el tradicional marró tan nòrdic. Els NSB numeren
les elèctriques en seqüència des del
numero 2001, i hi posen al davant el tipus : el catorzè aquesta. Només foren 31
màquines tipus “14” : números 2164 a 2190 i 2197 a 2200.
El model
LIMA és encara de mecànica de motor anular “G” i un sòl bogi motor, xassís de
plàstic amb llast. La caixa és ben detallada, suficient. Això sí, el cofre de
teulada no tanca rés, hi hauria d’haver una representació dels blocs de
resistències a dins .....
A la
passada “Edat de la Resina”, vaig utilitzar una altre d’aquestes “14” Lima per
dotar de xassís motoritzat un ( llavors ) primigeni model de 250 Renfe :
carcassa de resina, és clar : les mides donaven quasi exactes.
El test de tracció no ha estat gaire positiu : de nou una gran manca d’adherència, per total inutilitat dels seus anells i un pes més aviat limitat; però al canvi dels anells, primer per uns Roco i després per uns Fleischmann, no hi ha hagut tampoc una millora espectacular : caldrà seguir investigant que cal fer per millorar tot això. El llast interior és una opció clara, però el volum és limitat. Tot i això ha passat el test mínim, encara que donant una marxa irregular en alguns punts de la rampa principal.
Aquest
model no es va actualitzar amb mecàniques noves de motor central, i fins molt
recent no l’ha produït una altra firma, amb tècniques actuals i preu elevat :
la nòrdica NMJ. Però aquest LIMA restarà al meu parc motor com a curiositat
històrica.
Foto de catàleg del model NMJ actual : les resistències
hi són sota el cofre. Foto Lipe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada