Avui presento la més recent de les incorporacions a aquesta “estranya” col·lecció especial dins del meu tarannà modelista.
És una màquina elèctrica de dues seccions VL10 dels ferrocarrils soviètics SZD, peça pensada pel servei de mercaderies pesades però que amb l’eclosió de l’URSS ha acabat fent de tot en tot el reguitzell de països resultants.
1 : La màquina real
Xifres,
com sempre en aquell país, de dimensions gairebé galàctiques. Nogensmenys que
uns 3000 exemplars construïts ( dobles, o sigui, 6000 senzills ), entre 1967 y
1986, per equipar la xarxa electrificada a 3000 v. corrent continu, la més
clàssica i la dels eixos més importants. Reemplaçaren parcialment a les més
veteranes VL8 i VL22, també construïdes abans en grans quantitats.
La peça
és un producte de la TEVZ, factoria enclavada a Tbilissi ( Tiflis ), la capital
de la llavors República Soviètica de Georgia, al Caucas. Primers prototipus i
petita sèrie des de 1961, producció massiva des de 1967 i des de 1969 també a
l’altre gran planta, la NEVZ de Novocherkask ( Rússia, prop de Rostov-del-Don
).
La
distribució numèrica és la següent :
CONSTRUCTOR |
SÈRIE |
NUMERACIÓ |
|
|
TEVZ |
Prototipus T8 |
001 a 018 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10 |
021 a 500 |
|
|
NEVZ |
Sèrie VL10 |
501 a 1500 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10 |
1501 a 1860 |
|
|
NEVZ |
Sèrie VL10 |
1861 a 1870 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10 |
1871 a 1907 |
|
|
NEVZ |
Sèrie VL10U |
001 a 100 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10U |
101 a 300 |
|
|
NEVZ |
Sèrie VL10U |
301 a 500 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10U |
501 a 700 |
|
|
NEVZ |
Sèrie VL10U |
701 a 797 |
|
|
TEVZ |
Sèrie VL10U |
851 a 1030 |
|
|
Els
prototipus, amb una estètica frontal quelcom diferent, es varen matricular
després també com VL10.
La sèrie
VL10U, que va seguir a l’original VL10, es construí entre 1976 i 1986, i és una
versió idèntica exteriorment però reforçada, amb més llast ( 8 tm. més ), per
tenir més adherència i esforç de tracció ( “U” per “Usilennyi” = Reforçada ).
Total són
doncs 1902 unitats VL10 i 980 unitats VL10U; si es repassen els trams es veurà
que no és correcte, però és que 3 de les VL10 ( les 1110, 1352 i 1353 ) foren
els prototips de la VL10U i s’integraren amb els mateixos números a la nova
sèrie. Quins detalls !
M’ha
calgut doncs aprofundir en aquests temes per triar un bon numeral per la meva
realització i aplicar-li els detalls diferencials i marcatges correctes, a part
d’això també ho he fet per pur plaer de coneixement !
Detalls
diferencials, si ..... d’entrada, les “georgianes” TEVZ duen aquestes sigles a
mitja alçada en els frontals, amb caràcters platejats en relleu : però són 8
lletres i no 4, ja que les 4 primeres són ciríl·liques i les 4 darreres són del
peculiar alfabet georgià. En canvi, les “russes” NEVZ mostren només l’estrella roja
de 5 puntes i prou al mateix indret.
Un altre
detall es la posició de la ventilació del reòstat : unes duen una grossa reixa
en un dels laterals, i altres ( com la meva ), ho porten al sostre en forma
d’un gros cofre, quina alçada ultrapassa la dels pantògrafs plegats. Aquesta
diferència no sembla tenir a veure amb la factoria de construcció, més aviat és
una evolució de millora funcional a
partir de cert numeral.
Per les
caixes, també hi ha al menys 3 variants pel que fa a les obertures, sense
comptar el tema de la ventilació esmentat abans : 2 “ulls de bou” a un costat,
i a l’altre, 2 idem. més 4 finestres quadrades ( com la meva ), o bé “ulls de
bou” només als 2 costats, 2 en un i 4 a l’altre, o bé una altra versió amb 3
grosses finestres rectangulars a un dels costats .... de tot, també en
distribució quin origen desconec.
La col·locació de la placa de matricula frontal també varia : en posició baixa a les VL10 i en posició alta, entre els fars, per les VL10U; el fons d’aquesta placa pot ésser blau clar ( com he triat ), o roig.
Respecte
els colors a l’època soviètica, el verd és general, però s’hi veuen multitud de
matisos i tonalitats : en general, no sempre, la tonalitat del faldó és més
fosca que la de la caixa, i la franja groga pot ser-hi o no. Els sostres són
grisos, amb marcat de roig als pantògrafs i a les barres de conducció de
corrent ( en perfil “L” ) que recorren el sostre i connecten les dues seccions
en alta tensió per un flexible desmuntable, pel que la màquina funciona amb 1
sòl pantògraf alçat.
Les dites
barres, esquiven el cofre de ventilació pels dos costats en una de les
seccions, i només per un en l’altre .... perquè ? perquè l’altre és ocupat per
l’antena, tant característica als SZD, amb fil entre dos pals al llarg del
lateral de la dita secció.
El fet
d’una antena única, només en una de les seccions, i així també de
parallamps, indica que no és possible
l’explotació d’una secció aïllada en aquesta sèrie; pel que sembla, això només
és possible amb les màquines quina sèrie comença per “2” ó “3” : per exemple,
sèrie 2ES10 indicaria que sí pot funcionar 1 de les 2 seccions de manera
independent.
Les 2 seccions ( dites “1” i “2” ), que són quasi idèntiques llevat els detalls comentats, tenen també una simetria inversa necessària en els testers cecs oposats : no es podrien endollar els múltiples cablatges si no fos així !
Foto : Parovoza IS
Així
doncs, la documentació no és pas minsa i es pot assolir un bon coneixement del
tema abans d’engegar una d’aquestes aventures modelistes.
Per
finalitzat, no hi sobra indicar les funcionalitats d’explotació : màxim 100
km/h, 3200 CV. de potència continua per secció, fre de recuperació.
2 : El kit “REBRADO”
Aquesta
marca de Sant Petersburg proposa una gran quantitat de kits emmotllats d’un
producte a mig camí entre el plàstic i la resina. Són estàtics, o sigui, el
resultat previst es un model de vitrina o de “banc” no motoritzat, per
exhibició o decoració i prou. Tant és així que les rodes i els eixos van
inclosos, de plàstic, a la planxa del kit.
Per
aquesta VL10, el producte conté 4 grapes planes, els vidres i prou. Cal doncs
formar el volum a base de encolar els 2 laterals, el sostre, i els dos testers
de cada secció : maniobra difícil i d’encaix i esquadra perfectes no garantit,
tot i haver-hi punts de centratge.
Aquest kit el vaig adquirir d’un venedor rus a Ebay, i el tenia a un preu moderat de 55 €; dic això perquè cal anar amb precaució : ara mateix hi ha un altre Ebayer rus que el té, però a 178 € : és allò de la nova Rússia del diner fàcil. Els comerços oficials russos, presencials o virtuals, el tenen a uns 75 €, en algun incloent a més les calques que jo vaig haver d’adquirir per separat per un import molt baix.
Un cop
proveït i analitzat el kit, resulta que la llargada de la màquina és un xic
minvada vers la cota dels plànols de la real oficials; el més greu és que els
laterals de bogi que inclou són també curts, en la distància entre eixos : 31,5
mm. quan haurien de fer 3000 / 87 = 34,5 mm. Tot això és important per
localitzar la màquina “donant” del parc europeu, marca comercial generalista,
si es vol motoritzar adequadament una de les 2 seccions: per l’altre, cal
cercar uns eixos amb rodes de radis del diàmetre 14 mm. ( per exemple Romford
), passar els eixos per dins d’un tub de llautó de diàmetre intern 2 mm., i
encolar-lo al bogi fictici del kit; i posar llast a dins el xassís.
3 : La màquina “donant”
És sempre
una feina difícil aquesta cerca : una cosa són les mides teòriques de les
màquines 1:1, tretes d’esquemes i documentació reals; altra cosa és com la casa
de modelisme “x” l’ha interpretat al reproduir-la en H0, sovint hi ha
diferències.
Així
doncs m’he de fiar de les que tinc en la meva col·lecció, calibrador en mà; si
una dóna el vist-i-plau però no vull sacrificar-la, puc fer cerca a Internet
per comprar-ne una altra de la mateixa producció, usada i sovint econòmica.
La
Re4/4II LIMA ref. 208156LP, en la meva col·lecció des de 1985, ha estat
l’escollida, n’he adquirit una altra, però he sacrificat la original, força
malmesa per un problema de dilatació de xassís zamac, que va afectar a la
caixa. Resulta que fou la primera LIMA a equipar xassís metall, motor central i
transmissió per cardan encara que a un sòl dels 2 bogis.
Dóna 33,5
mm. entre eixos del bogi ( real 2,80 m. ), pel que serà curt respecte els 34,5
necessaris, però caldrà allargar el lateral de plàstic del kit 2 mm. per
aplicar-lo, amb els coixinets enfront de les rodes com ha d’ésser.
El pas total entre eixos extrems és de 123 mm., excedeix un pèl dels 120 que cal tenint en compta la minva de cota del xassís del kit. Les rodes, perfectes de diàmetre i fins i tot amb radis ( imitats ), com cal per la major part de les elèctriques russes.
El xassís motor de la Re4/4II Lima, amb els seus laterals de bogi originals.
Així
doncs, mans a l’obra : cal tallar els laterals de bogi LIMA i implantar-hi al
seu lloc els del kit, allargats per dos talls a banda i banda dels esmorteïdors
centrals; tot plegat força complicat i de resultat discret, ja que cal afegir
al invent la cala en forma de mitja lluna que tenia el bogi suís, en frec al
xassís, per regular l’alçada d’aquest sobre els bogis. Delicat, un error en
aquest punt compromet el funcionament futur.
S’hi ha
afegit al xassís una interfase de 8 pols per aplicar-hi un descodificador Lenz
directe, i s’ha cablejat de nou però mantenint el petit circuit imprès
original, que conté les necessàries reactàncies i condensador del motor, encara
que cal treure els díodes de commutació de llums.
Els
pantògrafs : valen els de la mateixa suïssa LIMA, són de la mateixa estructura
que els russos, amb reforç de diagonals oposades al quadre superior i amb doble
fregador; l’he manllevat per utilitzar-lo, però n’ha calgut un altre igual que
s’ha agafat “prestat” de la nova Re4/4 adquirida.
4 : El resultat
La satisfacció i la il·lusió hi són : encara que veig alguns punts no del tot conformes amb el que pretenia. Una peça única, un treball d’un mes de durada, un estudi a fons, dubtes resolts, que n’hi ha hagut també.
Un
treball especial en l’aparellatge del sostre, que és el que més es veu en un
model de màquina elèctrica : les barres en perfil Evergreen “L”, els cables
flexibles de connexió entre elles, les nanses de fil de llautó, els
seccionadors i altres aïlladors obtinguts del meu “calaix de sastre”, les tapes
dels areners millorades i amb nansa imitada etc... Un grau de detall aplicat
molt superior al que ve d’estàndard en el kit, donat per la bona documentació
obtinguda de la real ....
Tema llums : no s’ha pogut equipar el focus
frontal superior, ja que no ve perforat en el kit i fer-ho arrisca de malmenar
la teulada; tampoc són funcionals els petits rojos de la graella frontal; però
el far de la dreta de cada frontal és un led bicolor amb ànode comú i tres
potes : ideal per digital, encén el roig a darrera, només a la dreta com és
preceptiu als SZD-RZD per màquines circulant aïllades.
Tema a revisar : el connector de
3 fils que uneix les dues seccions, per alimentar els llums del tester de la
unitat no motoritzada, és fràgil; realista ho és, ja que no pas poques
connexions existeixen en la real entre aquests extrems cecs, a més de l’alta
tensió per les barres dels sostre.
Tema color : escollir el VERD no és fàcil, ja
que a les fotos es veuen multitud de tons, intensitats i tipus de verd; per no
complicar-me la vida i no fer barreges, he emprat tal qual el Humbrol-101 que
ja tenia en estoc. Pel faldó, he aplicat un potet del mateix numero que ja
tenia un pèl enfosquit de quan vaig pintar-hi una màquina renfera. El procés ha
començat amb el GROC lateral, després de màscara de 1 mm. s’ha passat el ROIG
frontal i després de màscares varies de 0,7 i de 2 mm., el VERD; finalment,
tapant tota la caixa, el GRIS HU-126 pel sostre. Pantògrafs i barres amb ROIG
HU-174 per donar un aspecte “brut”.
Tema tracció : un enganxall fictici SA3 rus al
frontal ( unitat motoritzada “2” ) i un Kadee funcional al darrera ( unitat
remolcada “1” ), a l’alçada NEM per poder remolcar. Tot el parc SZD el tinc
equipat amb Kadee, al no dur topalls és la millor opció, no cal elongació.
Entre les 2 seccions hi ha enganxalls estàndard d’anella, solidaris als bogis,
donant gairebé el contacte entre els burlets de goma del pas de servei. La poca
distancia entre bogi i tester impedeix posar-hi un mecanisme d’elongació, per
altra part poc útil aquí.
Detall per copsar les inscripcions de calca, amb l’emblema de l’antiga URSS ( CCCP ) i els dos martells ( sense la falç ) propis de l’organització ferroviària.
Detall
del tester frontal ( unitat motora ), amb SA3 no funcional, mànega de
calefacció que indica que és apta a remolcar viatgers, mànegues d’aire,
matrícula VL10-1733 en fons blau, i la curiosa raó social del fabricant en
caràcters ciríl·lics i georgians.
Tema calques : adquirides a part per 2,5 € ( a un
dels comerços VPC russos ), són d’una molt bona qualitat i permeten triar un
bon aplec de numeracions VL10-VL10U, fins i tot per decoracions RZD modernes, i
multitud de plaques de fàbrica.
5 : Temes pendents
Les presses
per finir un model com aquest sempre juguen males passades en forma de petits
oblits, però que s’intentaran arranjar en el moment d’una futura revisió. Per
exemple :
- les
escales d’accés a cabines : descartades les del kit per la seva fragilitat, les
he de fer amb llautó fotogravat i encolar-les per sota la caixa, sempre que no
em dificultin massa el gir del bogi per les meves corbes de 415 mm. de la
maqueta casolana.
-
l’antena radio “ona curta”, hi ha els 2 pals però no he passat el fil : aquest
ha d’ésser un fil de cosir gris, d’uns 12 cm. de llargada, encolat als pals
previ nus.
- els
retrovisors, de fet opcionals, són molt xics i rudimentaris, però hauria de
posar-hi quelcom que ho imités arran de les finestres laterals de cabina.
- la
palanca de maniobra de desenganxament del SA3, molt visible a la part esquerra
baixa dels faldons frontals.
6 : Comiat i Resum Tècnic
Aquesta
és la meva quarta realització modelista dins aquest tema, i és la més recent;
aniré desgranant en aquesta etiqueta del blog les altres peces fetes; totes
elles són màquines de doble secció; i també fent esment de les novetats quan n’hi
hagi, s’escau que tinc aprovisionats uns quants d’aquests kits de fabricants
diversos, i tanmateix l’oferta que hi ha a la xarxa és temptadora per ampliar
aquest parc.
Inventari MM-569 Locomotora i Marca VL10-1733 REBRADO + LIMA / Trans-Kit
T/C Companyia i País SZD URSS Motor i Sistema Central Tracció 1 bogi, 1 cardan
de barra Màquina Donant LIMA Re4/4II SBB-CFF ref. 208156LP Compra Kit 02-2021 Comanda Ebay “mod8600” Posada en Servei 11-2021
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada