Avui presento una nova i original peça d’aquesta “estranya” col·lecció especial dins del meu tarannà modelista.
És una màquina elèctrica de dues seccions ChS6 dels ferrocarrils soviètics SZD, peça pensada per al servei de viatgers ràpid i molt especialment per al que es desenvolupa en la gran línia “imperial” russa entre Moscou i Sant Petersburg, on ja en època soviètica els millors trens circulaven a 160 km/h i alguns a 200 km/h en formacions convencionals.
1 : La màquina real
Resulta
sorprenent que, en el període soviètic, la potent industria local no tingués o
no fes servir la tecnologia per construir màquines elèctriques per a les
velocitats que ja es practicaven a tota Europa, de l’ordre de 150 km/h. o
superiors, en trens de viatgers convencionals..
Sembla
que restaven “encallats” amb les tècniques de motors suspesos pel nas als
eixos, el que limita la velocitat al manifestar-se una gran agressivitat a la
via. Així, en les no poques línies electrificades on es podia circular ràpid,
havien de cercar la col·laboració industrial forana.
Cap
problema però, dins el mateix bloc polític i de comerç mutu existia la Skoda
txeca que ja havia desenvolupat la tècnica de motors totalment suspesos i
estava en condicions de construir locomotores aptes fins a 200 km/h.
Així
doncs, ja des dels anys 60, tot un seguit de sèries de màquines Skoda foren
adquirides en grans quantitats pels SZD, que les matricularen sempre amb les
sigles “ChS” indicant clarament el seu origen “Chekho-Slovatskii”; els
ordinals que s’aplicaren per a les diferent sèries i tipus van de 1 a 8.
La distribució
numèrica és la següent ( tot construcció Skoda – Plzen ) :
SÈRIE |
NUMERACIÓ |
ANYS |
ROD. |
V.MAX. |
SISTEMA |
Sèrie ChS1 |
001 a 102 |
1959-60 |
BB |
120 |
C. Continu |
Sèrie ChS2 |
001 a 944 |
1962-73 |
CC |
160 |
id. |
Sèrie ChS2T |
945 a 1062 |
1974-76 |
CC |
160 |
id. |
Sèrie ChS3 |
001 a 087 |
1960 |
BB |
140 |
id. |
Sèrie ChS4 |
001 a 231 |
1966-72 |
CC |
160 |
C. Altern |
Sèrie ChS4T |
232 a 740 |
1973-86 |
CC |
160 |
id. |
Sèrie ChS5 |
001 i 002 |
|
CC |
|
id. |
Sèrie ChS6 |
001 a 030 |
1979-81 |
BB + BB |
160 |
C. Continu |
Sèrie ChS200 |
001 a 012 |
1975-79 |
BB + BB |
200 |
id. |
Sèrie ChS7 |
001 a 321 |
1983-99 |
BB + BB |
180 |
id. |
Sèrie ChS8 |
001 a 082 |
1983-89 |
BB + BB |
180 |
C. Altern |
O sigui,
prop de 2500 exemplars construïts, en la segona meitat del segle XX, més si
comptéssim les de doble secció com dues.
Quasi tot
aquests models Skoda tenen el seu origen en màquines que ja operaven a la xarxa
pròpia dels ferrocarrils txecs i eslovacs, en especial per a la generació de les
3 primeres sèries : a part de modificar l’ample de via, cal també muntar els
pantògrafs amb castellets per assolir l’alta cota de la catenària russa. La
ChS4, per altra banda, és una adaptació a CC i a gàlib gran de la famosa
“Laminátka” amb frontis de fibra de vidre, quin pas previ fou el prototipus
S699.001 txec, ja construït amb rodatge CC.
Relatiu a
les ChS6 objecte del tema actual, venen del projecte previ de la ChS200,
primera màquina russa apte als 200 km/h. per la línia “imperial”, per
contrastar amb els previstos nous trens automotors ER200; el projecte derivà de
les txeques tipus 71E, amb una altra forma de caixa, però que segueix essent de
gàlib “normal”; aquestes 71E son usuals als CSD i també en tenia la DR
est-alemanya. Com que no calien massa unitats, se’n derivaren unes altres
iguals, limitades a 160 km/h., amb uns pantògrafs convencionals i no especials
de doble nivell, i així nasqué la sèrie ChS6 que comentem. Només 30 unitats
dobles, 42 en total si hi afegim les 200.
És rar
que es projectessin amb 4 pantògrafs, i que 2 d’ells van alçats en marxa, tot i
haver-hi connexió de línia de sostre entre les seccions; tanmateix, alcen un
tercer pantògraf en les arrencades, per repartir millor la punta de corrent.
Com totes les màquines de viatgers, abandonen el verd clàssic per lluir una decoració més vistosa amb roig fosc i crema; no hi mancava l’estrella roja frontal i la “fletxa alada” del constructor es limita a unes discretes plaques de fàbrica.
.
Ja en època post-soviètiva, la ChS6-020 arrenca de Moscou
el ràpid “Aurora”, destí Sant Petersburg. Ha desaparegut ja l’estrella frontal,
però s’hi veuen els suports.
( Foto A. Masel / Parovoz ).
2 : El kit “REBRADO”
Aquesta
marca de Sant Petersburg proposa una gran quantitat de kits emmotllats d’un
producte a mig camí entre el plàstic i la resina. Són estàtics, o sigui, el
resultat previst és un model de vitrina o de “banc” no motoritzat, per
exhibició o decoració i prou. Tant és així que les rodes i els eixos van
inclosos, de plàstic, a la planxa del kit.
Per a aquesta ChS6, el producte conté grapes planes, però les 2 caixes venen ja
formades en volum, el que estalvia un bon treball de ajustat. El nivell de
detall i finesa del model són elevats. El xassís també és massís i tot encaixa perfectament.
Vidres i calques també hi són.
Aquest kit va venir d’un venedor letó a Ebay, de fet va ésser el que em va fer descobrir aquesta modalitat i obrir els ulls tot seguit per explorar aquest univers nou per a mi. Ara encara està disponible, tant en la seva oferta com en la d’altres comerços, i aquí sí que hi ha una forquilla de preus més ajustada, diguem entre 125 i 150 euros.
Detall de com ha de quedar la teulada, la foto és d'un model de mostra
Fins i
tot, si no es vol “sacrificar” una peça “donant”, el fabricant indica quines
peces dels recanvis estàndard Roco o Piko calen per implantar-les al kit per
fer-lo funcional. Però vaig veure que calia una feina d’ajustament massa
delicada, donada la textura més aviat flonja del material plàstic, i tot plegat
mancava del pes necessari per tenir la suficient adherència. A part del
problema de poder adquirir totes les peces, algunes marcades “sense
estoc”.
3 : La màquina “donant”
No va
ésser difícil en aquest model. Sabent la gènesi de la màquina real ja es pot
albirar quina serà la solució a escala.
Abans he
fet esment que la màquina Skoda tipus 71E era present a la DR : doncs bé,
aquesta màquina, que formà la sèrie 230 a la DR ( després 180 a la DBAG ),
estava magníficament reproduïda a H0 per PIKO, en època moderna del Dr. Wilfer,
no pas en els ancestres ex. DDR. Peça de qualitat i molt preuada, la tenia en
la meva col·lecció des de 1998. Consultats doncs els esquemes i prenent el
calibrador, resulta que la base de xassís, bogis i diàmetre i tipus de roda són
idèntics amb la ChS6. Skoda no va inventar rés al subministrar-les als SZD.
Fins i tot, el xassís del kit és clarament copiat ( legalment o no ) de la màquina Piko, tanta és la avinentesa. Només cal posar la caixa del kit al xassís de la Piko i canviar els laterals de bogi, que són lleugerament diferents per la manera com apliquen el fre.
No volent sacrificar-la, vaig cercar i en vaig trobar una altra quasi nova en el “Mercadillo” de Barcelona E.deF., que em va venir com l’anell al dit. Així, una secció va ésser ràpidament motoritzada i l’altre, amb rodes Romford de radis i llast també va quedar enllestida, pel que fa a la base de model, detalls a part.
Diferents fases del procés constructiu de la ChS6.
En
aquests darrers anys, el interès per aquestes màquines Skoda 71E ha anat tan en
augment que el model Piko s’ha vist en un no rés acompanyat pels de Roco i de
ACME, que ensems i en ferotge competència han fet el model. Tant l’alemany DR
com els txecs ( sèries CD 162 i 163 mono-tensió i 371-372 poli-corrent ). Hi ha
on triar, però el preu d’aquestes noves és redhibitori per una “donant”.
4 : El resultat
Tema color : força homogeni i ben evident a les fotos, no és difícil de seleccionar ni d’aplicar. Varen mantenir aquest color fins força després de l’època soviètica, ensems a les “germanes” ChS200 tot i que elles tenen una petita variant que les identifica de lluny ( les portes amb els 2 colors, i no totes vermelles ). El roig és Humbrol-174, que dona aquest aspecte granat; el crema ve de la barreja acurada de blanc i groc, així com el taronja del motiu frontal, a base de groc i roig. El gris HU-126 s’escau per la teulada i a més, ves per on, coincideix exacte amb el del kit, ja que els radiadors laterals no estan pintats.
Tema tracció : un enganxall fictici SA3 rus al
frontal ( unitat motoritzada “2” ) i un Kadee funcional al darrera ( unitat
remolcada “1” ), a l’alçada NEM per poder remolcar, aplicat dins d’una caixeta
d’elongació Symoba. Entre les 2 seccions hi ha d’un costat el sistema propi de
la peça Piko, amb elongació, i de l’altre, el subministrat en el kit, senzill
però utilitzable; una barra d’unió Ribu escurçada fa d’unió, prou apropada al
no disposar de topalls aquest material SZD.
Tema calques : incorporades al kit, aplicades sense problema, amb diverses opcions a triar. S’hi ha posat la llegenda “Ok” que indica que la màquina està adscrita al ferrocarril d’Octubre, que és com es coneix la divisió administrativa que inclou la gran línia imperial Moscou a Sant Petersburg.
Tema pantògrafs : s’han d’aprovisionar separadament, però s’indica l’avinentesa amb els de ref. 937 de Sommerfeld, que és un model típic suïs que fan servir els RhB; el problema és haver-ne de comprar 2 parells !
5 : Temes pendents
Les presses
per finir un model com aquest sempre juguen males passades en forma de petits
oblits, però que s’intentaran arranjar en el moment d’una futura revisió. Per exemple
:
- les
escales d’accés a cabines : es descartaren les originals per impedir el gir
dels bogis per les meves corbes de 415 mm. de la maqueta casolana. Caldria
cercar un sistema per afegir-les en els laterals dels bogis.
- la
digitalització i la encesa dels fars : resulta que la peça PIKO duu connector
de 8 pins per inserir el descodificador, però el circuit de llums és,
diguem-ho, “pre-digital”, amb 2 fils i no 3 per alimentar les regletes de llums
Led commutables per polaritat. A revisar a fons.
- els
retrovisors, de fet opcionals, són molt xics i rudimentaris, però hauria de
posar-hi quelcom que ho imités arran de les finestres laterals de cabina.
- la
palanca de maniobra de desenganxament del SA3, molt visible a la part esquerra
baixa dels faldons frontals.
6 : Comiat i Resum Tècnic
Tercera
peça en ordre de construcció d’aquesta col·lecció, dóna un caràcter molt
autèntic remolcant trens convencionals, formats pels inevitables cotxes
“Ammendorf” de color verd i de construcció est-alemanya ( models Heris ). En
època més actual, les reals es pintaren amb una vistosa presentació amb
diversos tons de blau, abans de rebre els colors actuals RZD amb 2 tons de gris
i roig les sobrevivents.
Per cert, oblido senyalar que la potència continua és de 5450 CV. per secció. Gens malament !
Inventari |
MM-562 |
|
Locomotora i Marca |
ChS6-027 |
REBRADO + PIKO / Trans-Kit
T/C |
Companyia i País |
SZD |
URSS |
|
|
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció 2 bogis, 2 cardan
de barra |
Màquina Donant |
PIKO |
BR-230 DR ref. 51025 |
|
|
|
Compra Kit |
10-2019 |
Comanda Ebay “tram_of_dream” |
Posada en Servei |
04-2021 |
|
|
|
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada