“Doblades”
és una manera suau de dir “xafades”, i em refereixo a 4 peces que un cop
finalitzada la seva construcció semi-artística en aquest mitjà de reïna
Apocopa, han sigut posades al mercat per una marca industrial, amb un grau de
perfecció tant mecànic com d’acabats molt superior.
Tres
d’elles són de la gama de les 2D2 de la SNCF; la disponibilitat de dues 2D2 en
l’assortiment Jouef tradicional des de molt anys enrere ( la 2D2-5516 i la
2D2-9120 ), va fer possible que un artesà com Apocopa proposes caixes
alternatives per altres sèries o subsèries reals amb les que compartien les
mides del xassís motor. Així doncs, aviat hi hagué el trans-kit de reïna per la
2D2-5400 i després per les altres subsèries de 2D2-5500 ( la “Prenyada” i la
“Waterman” ).
Però heus
aquí que els nous propietaris de Jouef, els britànics Hornby des de 2004, aviat
és plantejaren reviure la gama històrica Jouef amb noves construccions
actualitzades a nivell modern; així feren primer una 2D2-5500 de 1ª sèrie (
“nez de cochon” ) de la qual en derivaren després, per lògica industrial
d’aprofitament de parts comuns, les altres 2 subsèries i també la 2D2-5400 ex.
État.
La quarta
és un dels prototipus Savoia, per corrent alterna, del que en derivà una petita
sèrie CC-25000 de 9 exemplars. Semblava impossible que algun actor del mercat
gal s’atrevís amb aquesta peça, poc coneguda i molt limitada geogràficament en
el seus anys de servei ..... però ho acaba de fer Piko, sota la batuta del
dinàmic soci francès T2M, que participa a finançar el invent i en té
l’exclusiva comercialització .... a preus astronòmics. A hores d’ara (
febrer-2021 ), les botigues ja han tingut el prototip CC-6051 ( vist i no vist,
exhaurit en un no rés ), i esperem la de sèrie pel pròxims mesos. La qualitat
del que s’ha vist és molt alta i m’hi he apuntat a la llista d’espera tot i
tenir la de reïna Apocopa que passo a presentar tot seguit.
Inventari |
MM-98 |
|
Locomotora i Marca |
CC-25003 |
APOCOPA + ROCO / Trans-Kit
T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla |
Màquina Donant |
ROCO |
Ae6/6 SBB-CFF ref. 4195A |
|
|
|
Compra Kit |
01-1998 |
( primera comanda de 5
peces a Apocopa ) |
Posada en Servei |
08-1999 |
|
|
|
|
Compra de Doblada |
??-2021 |
PIKO ref. 96583 exclusiva
T2M França |
|
|
|
|
|
|
Un aire suís, segur. Oerlikon va construir aquesta petita sèrie savoiana CC-25001 a 25009, a més del prototipus d’igual aspecte CC-6051, després CC-20001. Els bogis i les mides generals de xassís són molt semblants, tot i que no iguals, a les suïsses de tots conegudes Ae6/6. Aquesta avinentesa facilita la motorització d’aquesta fràgil i força matussera caixa de reïna Apocopa ( que té però el mèrit d’existir davant el desert generalitzat de producció industrial de prototipus i petites sèries ).
No va
esdevenir fàcil : documentar la part del sostre, prou complexa, i construir-la
tot de la meva collita, rés subministrat en el kit. Uns pantògrafs Carmina
tipus MT, l’únic artesà que els fabricava, de gran qualitat i .... preu. Pintat
amb colors autèntics SNCF, que hi ha vàries marques que en subministren en
format modelisme : el verd 301 dit “cèltic”, el plata dels relleus, i el blau
de Savoia al mig, a cop de pols i pinzell fi. Tot plegat un resultat digne a
manca de perfecte, amb els plans laterals de la caixa no gaire catòlics, per
deformacions del motlle de silicona quan se n’ha fet massa ús.
Complexitat per documentar i realitzar aquests elements de sostre : fet tot amb elements Carmina, el resultat és satisfactori
Un
treball doncs de caire artístic que no tiraré per terra davant la presència
pròxima de la perfecció personificada. Veieu si no la de baranetes, passamans,
trompes, topalls, mànegues, porta-fanals, aïlladors etc... i tot el que ha
calgut crear per vestir aquesta simple carcassa.
Això és el que ens arriba : és el prototipus CC-6051 en els seus colors originals, gris blavós o blau grisós i sostre plata a la moda suïssa. Model i foto Piko-T2M.
Inventari |
MM-299 |
|
Locomotora i Marca |
2D2-5412 |
APOCOPA + JOUEF /
Trans-Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Màquina Donant |
JOUEF |
2D2-5516 ref. 8481 |
|
|
|
Compra Kit |
01-1998 |
( primera comanda de 5
peces a Apocopa ) |
Posada en Servei |
01-2005 |
|
|
|
|
Compra de Doblada |
01-2015 |
HORNBY-JOUEF ref. HJ2136 |
|
|
2D2-5423 Inventari MM-445 |
|
|
|
Vaig
tardar 7 anys a engegar la construcció d’aquesta peça, no fou per no tenir la
màquina donant, que es trobava fàcilment, si no més aviat per la poca qualitat
de la carcassa subministrada ( sense cap accessori afegit, recordo ), que em va
fer dubtar de si valia la pena fer-la o no. Ho vaig decidir positivament al
final, i aleshores 10 anys més tard va sortir al mercat la peça inesperada, la
“titular” per part de Hornby-Jouef, a més en vàries versions de decoració i de
situació temporal, i no vaig dubtar en comprar-ne una.
Article HJ2136, la recent 2D2-5423 en nivell de qualitat actual ( Hornby-Jouef ); es una versió anys 60 quan encara mantenien la franja vermella que perderen al final.
Comparativa : a dalt la Hornby-Jouef recent, a baix la meva elaboració sobre una carcassa de reïna Apocopa d’acabats força primitius, però que no deixa de fer patxoca !
Cal dir,
però, que en tota aquesta meva producció de 2D2 Apocopa amb base mecànica Jouef
clàssic, he previst pantògrafs Sommerfeld tipus G ó E per donar nivell a la
realització, al menys estètic; també, els 4 eixos lliures dels 2 bogis han
estat sempre substituïts per eixos Romford, d’igual mida i pestanya molt més
fina. També s’han imitat els elements elèctrics del sostre : línia d’alta
tensió, fusibles, separadors, contactors, parallamps etc..., amb elements
casolans o de recuperació.
Des de l’estació del “Topo” ( llavors en obres ), una 2D2-5400 arriba a Irún ( Guipúscoa ) amb un tren local de cotxes “Bruhat”; molt lluny per cert de la seva línia d’origen Paris-Le Mans. Any 1976, prop del final d’aquestes màquines.
Per cert,
al país veí hi ha un tema de profund i acalorat debat en els “forum” sobre el
color d’aquestes 2D2 ex. État : verd blavós clar (313 ) o fosc ( 312 ) ?
Opinions per tots els gustos, a la meva foto més aviat tira pel fosc, però al
model li han aplicat el clar.
La
màquina real : amb l’èxit de les 2D2 del PO, la companyia del tren de l’Oest,
va voler també tenir màquines de velocitat, i en va fer construir 23 d’aquest
model, estretament derivat de les “500” del PO encara que no igual. D’origen,
en verd fosc i un sol far central al davant. Passaren a la SNCF que en cert
moment les modernitzà, amb els fars estàndard i un color més clar.
Inventari |
MM-20 |
|
Locomotora i Marca |
2D2-5549 |
APOCOPA + JOUEF /
Trans-Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Màquina Donant |
JOUEF |
2D2-9120 ref. 8592 |
|
|
|
Compra Kit |
01-2005 |
|
Posada en Servei |
04-2005 |
|
|
|
|
Compra de Doblada |
02-2017 |
HORNBY-JOUEF ref. HJ2163 |
|
|
2D2-5550 Inventari MM-475 |
|
|
|
Aquesta
és la 2D2-5500, ex. PO, de tercera sèrie, dita “Waterman” en honor als tinters
de la marca, quina forma sembla que inspirà el frontal d’aquestes màquines, amb
línies rectes i formant plans inclinats. Només 5 exemplars, però, números 5546
a 5550, els darrers de la sèrie.
Mateixa
història, una carcassa arreglada, millorada, detallada, amb només el concurs de
plaques fotogravades, calques i vidres en el kit comprat.
També, el
dubte es plantejà anys més tard quan va sortir la HJ2163 de Hornby-Jouef, amb
una realització al nivell dels temps actuals. És la següent :
Tant aquesta com la meva realització prèvia tenen retall aplicat a la caixa al indret del primer eix lliure de cada extrem, sense quina petita distorsió no podria girar lliurement el bogi director per les corbes de les maquetes casolanes. El tipus de retall, però, és de concepte diferent en una i altre.
La comparativa mostra també un diferent criteri a l’hora d’aplicar el color gris a pantògrafs i baixos : cert que la SNCF preveu uns tons molt clars en aquests elements, però a la pràctica, amb uns mesos de servei, aviat prenen uns tons molt més foscos, com he aplicat en la meva elaboració. La de HJ és “sortida de taller”, impol·luta.
Inventari |
MM-116 |
|
Locomotora i Marca |
2D2-5541 |
APOCOPA + JOUEF /
Trans-Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Màquina Donant |
JOUEF |
2D2-9120 ref. 8592 |
|
|
|
Compra Kit |
01-2008 |
|
Posada en Servei |
03-2012 |
|
|
|
|
Compra de Doblada |
02-2011 |
HORNBY-JOUEF ref. HJ2065 |
|
|
2D2-5541 |
Venda |
06-2011 |
|
Aquesta peça té una història que no és la mateixa que la de les 3 màquines anteriors, que fa dubtar que hagi d’estar en aquest capítol de “màquines doblades”.
Com queda
clar, és una 2D2-5500 de 2ª sèrie, dita “femme enceinte” o “La Prenyada”, per
raons de disseny obvies. 8 màquines en aquesta subsèrie, números 5538 a 5545.
Tenia la
carcassa Apocopa des de feia uns anys però no havia engegat la producció per no
sé quina raó. Així doncs que quan Hornby-Jouef la va anunciar i la va treure,
vaig afanyar-me a comprar-la, renunciant al meu projecte. Però decepció total :
van fer una reproducció completa del faldó frontal, molt evolvent, de forma que
impossibilitava el gir dels bogis directors de manera quasi total; com a
alternativa, subministraven un altre joc de bogis per reemplaçar, però aquests
amb unes rodetes minúscules “de patinet” ! Funcional però estèticament
desgraciat, esgarrifós .... Així que aviat va passar a la venda, fàcil sense
pèrdua, i vaig cercar una altra solució per tenir-la.
Vaig recuperar la carcassa Apocopa, però només els dos morros : per la resta vaig aprofitar la caixa arraconada d’una altra 2D2-5516 que ja havia donat la mecànica a una anterior; cal dir que llevat els morros la resta de la caixa coincideix entre 1ª i 2ª subsèries; vaig cercar també una altra mecànica de 2D2-9120 i amb tot plegat vaig construir-la ( una autèntica “retalls” ), procurant que la cota del faldó fos prou amunt com per alliberar el gir dels bogis ( amb les rodes Romford habituals ). Aquest és el resultat, funcional i estèticament passable encara que no exacte.
Foto de
la meva “breu” 2D2-5541 Hornby-Jouef, equipant les rodes normals que la feien
inexplotable. Aquesta mateixa foto és la oficial de l’anunci de venda : HJ2065.
Doncs
això és una petita mostra del que pot fer-se amb aquests productes de reïna
Apocopa i una dosi de creativitat i recerca de solucions aproximades o més
exactes. O com mitigar el desig de tenir models originals, que mai s’han
produït industrialment i que mai ho seran. I com que tot té l’excepció, aquesta
és representada per aquests quatre d’aquesta entrada.
Què
m’importa a mi que la preuada marca “X” anuncií la n-ésima versió de les MTE o
Jacquemin BB-9200 i derivades, per exemple, quan en tinc 21 al meu parc a total
satisfacció ...., i la major part d’elles de Roco, amb un nivell de qualitat
encara ben actual i suficient ? Doncs això és el que anem veient any rere any
pel que fa a les novetats SNCF. Idem per les CC.6500 i derivades i altres “nez
cassé”.
Darrerament,
però, sembla que s’han fet alguns anuncis en sentit d’originalitat, només cal
esperar els 10 a 15 anys per que siguin una realitat comprable :
Mistral –
CC-80001 “Belphégor”, prototipus ex. turbina de gas Renault inèdit industrial
Mistral –
Rama Budd Z-5100 : actualització merescuda del producte Jouef de 1970
REE –
Cotxes de passatgers metal·litzats ex. PLM inèdits absoluts
Hornby-Jouef
– Automotor RGP2, inèdit llevat model reïna Apocopa ( un nou “doblat” )
R37 –
Automotrius Z-7100 i remolcs, inèdit llevat artesans, llautó i ..... reïna
Apocopa
Mistral –
CC-1100 elèctrica de maniobra a bieles, cabina central, en el mercat de poc
Heris –
Cotxes de passatgers metal·litzats Oest : inèdits, però de sortida dubtosa
etc...
En el
proper capítol o entrada : les elèctriques prototipus !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada