diumenge, 7 de febrer de 2021

APOCOPA : ELS PROTOTIPS DE MÀQUINA ELÈCTRICA

 

La SNCF sempre ha estat rica en prototips, li ha agradat sempre experimentar abans de donar el vist-i-plau a una sèrie. Fins i tot havien previst un tram numèric per matricular els prototips, precisament la primera centena de cada miler.

4 d’aquestes peces van aviat arribar al meu parc gràcies a aquesta tècnica vista de carcassa Apocopa + motorització comercial + detalls trets del meu barret. Amb la certesa absoluta que cap marca industrial de grans sèries s’hi interessaria mai.

Per un costat, dues venen de l’experimentació dels 25 kv 50 Hz amb corrent altern industrial, que va fer-se als anys 50 a la Savoia. Són les CC-20002 i BBB-20003; de la CC-20001 ( abans CC-6051 ) ja se n’ha parlat a l’entrada anterior, i fou la única que donà lloc a una petita sèrie.

Les altres dues, CC-6001 i BBB-6002, ambdues de corrent continu 1,5 kv venen d’unes probes per determinar avantatges i pegues dels rodatges CC i BBB en el cas de màquines de gran potència a 6 motors. Cap d’elles va tenir descendència ni varen  donar, sembla, resultats fefaents. Són les dues següents :

 

Inventari

MM-218

 

Locomotora i Marca

CC-6001

APOCOPA + LIMA / Trans-Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Màquina Donant

LIMA

CC-7140 ref. 8029

 

 

 

Compra Kit

07-1998

 

Posada en Servei

11-1998

 

 

 

 

 

 

 











Una CC de mercaderies amb un disseny nou i sorprenent : així solen ésser els prototips, com aquesta CC-6001. Construïda al 1946 per la societat MTE, es tractava de verificar comparativament el comportament de les CC front a les BBB.

Difícil de documentar, em va costar trobar fotos vàlides per aplegar alguns detalls constructius, però al ser de corrent continu, el sostre no presenta a priori elements massa complicats. I pel color cap dubte, l’estàndard verd 301, encara que d’origen devia venir amb una tonalitat diferent ( verd 306 dit “exterior” ). I el detall sempre agraït en aquells temps dels voravius vermells de les finestres, una nota alegre.

 











Uns bogis complicats, però en els esquemes acotats de mides ( les inestimables Fitxes Documentals de Loco-Revue ), una semblança dimensional també molt pròxima a les CC-7100 d’Alsthom. Així va quedar motoritzada, però en aquesta ocasió amb una LIMA de motor “G” i xassís de plàstic, limitada en esforç de tracció però suficient ( per una màquina de proves .... ). I un resultat estètic del conjunt prou agradable i “rara avis” com a mi m’agrada. Devia tenir ganes d’entretenir-m’hi que fins i tots vaig posar-hi la timoneria del fre, visible de l’exterior, amb els seus cilindres i palanques.

 



Inventari

MM-30

 

Locomotora i Marca

BBB-6002

APOCOPA + LIMA / Trans-Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Màquina Donant

LIMA

E-656-519 FS ref. 208064

 

 

 

Compra Kit

01-1998

( primera comanda de 5 peces a Apocopa )

Posada en Servei

08-1998

 

 

 

 

 

 

 

Amb una mecànica pròxima a la savoiana BBB-20003 que és presenta més endevant, aquesta era per contrastar el sistema BBB enfront a la CC-6001 anterior. 

Per l’equipament motor de la carcassa vaig utilitzar una BBB italiana de Lima, del tipus E-656, també amb la mecànica tradicional de motor “G” i xassís de plàstic llastrat; el pàs de rodes dels bogis donen la mida justa amb els laterals de bogi de reïna que venen en el kit. També vaig entretenir-me força en l’aplicació de detalls visibles a les poques fotos disponibles de tan rara peça : porta-senyals, mànegues, passamans etc..

 














Un aspecte massiu i original, amb el toc “retro” que m’encanta !

Tant aquesta 6002 com la seva confrontada 6001, així com la ex. savoiana 6003 ex. 20003, finiren al servei amb mercaderies, arraconades al dipòsit de Llemotges, a la línia radial Paris-Tolosa.





Inventari

MM-58

 

Locomotora i Marca

BBB-20003

APOCOPA + LIMA / Trans-Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

Anular “G”

Transmissió Cascada Recta, 1 Bogi Motor

Màquina Donant

LIMA

Re6/6-11605 ref. 208051

 

 

 

Compra Kit

01-1998

( primera comanda de 5 peces a Apocopa )

Posada en Servei

03-1998

 

 

 

 

 

 

 

 


 











A notar l’important dissimetria dels dos laterals de la caixa. Aquesta màquina, autèntic laboratori rodant, tenia capacitat bi-corrent i equipava grups convertidors rotatius, amb el tot el soroll i fragilitat imaginable. Va tenir una efímera existència en el rol experimental i, al final, va ésser reconduïda com a versió 1,5 kv continu pur, amb nova matricula conseqüent BBB-6003, i finalitzà llurs serveis arrossegant mercaderies al voltant de Llemotges ( amb decoració verd 301 ).

Va ésser la meva primera realització Apocopa, allà al llunyà 1998 poc després de la meva primera comanda de 5 peces. Venia pintada ja d’aquest blau-gris o gris-blau propi de l’època en que es volia distingir així el material altern, i la carcassa presentava un bon nivell de qualitat, amb diversos accessoris, que em va animar a seguir amb la via començada.

Per equipar-la de xassís i motor, fàcil : mides coincidents amb les Re6/6 suïsses, així que amb una d’elles de construcció senzilla LIMA i fàcil accés econòmic, aviat ho vaig tenir enllestit. Cert que era una versió clàssica amb motor “G”, de poc pes i prestacions, però també amb un xassís plàstic que es deixa treballar. I ben llastrat tampoc és que tingui un mal funcionament, tot i que sovint massa ràpid.


Amb aquest rar model doncs, quedava així inaugurada la nissaga “Apocopa” a la meva col·lecció. I que es manté activa i en creixement fins avui mateix !

 

 

 

 

 

Inventari

MM-274

 

Locomotora i Marca

CC-20002

APOCOPA + JOUEF / Trans-Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Màquina Donant

JOUEF

CC-7107 ref. 8445

 

 

 

Compra Kit

01-1998

( primera comanda de 5 peces a Apocopa )

Posada en Servei

08-2002

 

 

 

 

 

 

 

 

Un altre dels prototipus de Savoia, la CC-20002, aquesta de clar origen Alsthom com es pot esbrinar pel tipus de caixa i el seu perfil que recorda les CC-7100 SNCF i les 7600 Renfe, ulls de bou inclosos.












També tenia capacitat bi-corrent i el seu temps de servei va esdevenir sense pena ni glòria; als anys 70, però, el seu “cadàver”, o sigui, la caixa i bogis, es varen equipar amb un “chopper” o tallador electrònic d’alta potència per subministrar corrent a una BB-9200 acoblada; foren els “test” electrònics per definir les futures BB-7200.

El model sembla que demanava clarament ésser equipat amb un xassís de CC-7100, i així fou; vaig fer-me amb una d’origen Jouef i va encaixar tot molt bé, tot i que era un model dels que tenen el bogi “C” com a “A1A”, o sigui, l’eix central és simbòlic; el bogi també era semblant, encara que li vaig modificar l’aspecte exterior amb unes xapes afegides.













El gruix de feina fou de nou el sostre : els pantògrafs “MT” en aquesta ocasió varen venir de recanvi Lima, dels que equipen les CC-14100 de la marca; la resta de línia de sostre, de difícil documentació tanmateix, és amb elements Carmina. 

El color també és un tema de discussió a França, poques fotos en color hi ha visibles; vaig tirar per aquest to de blau més aviat fosc, però sembla que en altres moments duia el color més clar i grisós de les altres màquines prototips. Rés segur.













Hi hagueren 3 altres màquines prototips en aquesta fase d’experimentació : les numerades 20004 i 20005 no foren si no modificacions temporals de màquines de sèrie, i per mi no tenen massa interès de col·lecció. Però al final hi hagué la BB-20006, derivada d’una BB-8100 o millor dit, d’una sèrie 1100 holandesa llavors en construcció a can Alsthom, que sí és interessant : hi és també en forma de carcassa reïna, però no l’he demanat mai. De fet, es molt possible que en surti un model industrial ja que ara mateix Piko té tot el que cal per fer-la. Aquesta interessant 20006 dugué abans els números 10001 i 8051, i vàries decoracions i posició de reixetes com per fer ballar el cap, al intentar quadrar per anys les 3 variables. Però, per si em decideixo, també tinc una NS-1100 Roco en reserva !

Cap comentari:

Publica un comentari