La SNCF
sempre ha estat rica en prototips, li ha agradat sempre experimentar abans de
donar el vist-i-plau a una sèrie. Fins i tot havien previst un tram numèric per
matricular els prototips, precisament la primera centena de cada miler.
4
d’aquestes peces van aviat arribar al meu parc gràcies a aquesta tècnica vista de
carcassa Apocopa + motorització comercial + detalls trets del meu barret. Amb
la certesa absoluta que cap marca industrial de grans sèries s’hi interessaria
mai.
Per un
costat, dues venen de l’experimentació dels 25 kv 50 Hz amb corrent altern
industrial, que va fer-se als anys 50 a la Savoia. Són les CC-20002 i
BBB-20003; de la CC-20001 ( abans CC-6051 ) ja se n’ha parlat a l’entrada
anterior, i fou la única que donà lloc a una petita sèrie.
Les
altres dues, CC-6001 i BBB-6002, ambdues de corrent continu 1,5 kv venen d’unes
probes per determinar avantatges i pegues dels rodatges CC i BBB en el cas de màquines
de gran potència a 6 motors. Cap d’elles va tenir descendència ni varen donar, sembla, resultats fefaents. Són les
dues següents :
Inventari |
MM-218 |
|
Locomotora i Marca |
CC-6001 |
APOCOPA + LIMA / Trans-Kit
T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Màquina Donant |
LIMA |
CC-7140 ref. 8029 |
|
|
|
Compra Kit |
07-1998 |
|
Posada en Servei |
11-1998 |
|
|
|
|
|
|
|
Una CC de mercaderies amb un disseny nou i sorprenent : així solen ésser els prototips, com aquesta CC-6001. Construïda al 1946 per la societat MTE, es tractava de verificar comparativament el comportament de les CC front a les BBB.
Difícil
de documentar, em va costar trobar fotos vàlides per aplegar alguns detalls
constructius, però al ser de corrent continu, el sostre no presenta a priori
elements massa complicats. I pel color cap dubte, l’estàndard verd 301, encara
que d’origen devia venir amb una tonalitat diferent ( verd 306 dit “exterior”
). I el detall sempre agraït en aquells temps dels voravius vermells de les
finestres, una nota alegre.
Uns bogis complicats, però en els esquemes acotats de mides ( les inestimables Fitxes Documentals de Loco-Revue ), una semblança dimensional també molt pròxima a les CC-7100 d’Alsthom. Així va quedar motoritzada, però en aquesta ocasió amb una LIMA de motor “G” i xassís de plàstic, limitada en esforç de tracció però suficient ( per una màquina de proves .... ). I un resultat estètic del conjunt prou agradable i “rara avis” com a mi m’agrada. Devia tenir ganes d’entretenir-m’hi que fins i tots vaig posar-hi la timoneria del fre, visible de l’exterior, amb els seus cilindres i palanques.
Inventari |
MM-30 |
|
Locomotora i Marca |
BBB-6002 |
APOCOPA + LIMA / Trans-Kit
T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Màquina Donant |
LIMA |
E-656-519 FS ref. 208064 |
|
|
|
Compra Kit |
01-1998 |
( primera comanda de 5
peces a Apocopa ) |
Posada en Servei |
08-1998 |
|
|
|
|
|
|
|
Amb una mecànica
pròxima a la savoiana BBB-20003 que és presenta més endevant, aquesta era per
contrastar el sistema BBB enfront a la CC-6001 anterior.
Per l’equipament motor de la carcassa vaig utilitzar una BBB italiana de Lima, del tipus E-656, també amb la mecànica tradicional de motor “G” i xassís de plàstic llastrat; el pàs de rodes dels bogis donen la mida justa amb els laterals de bogi de reïna que venen en el kit. També vaig entretenir-me força en l’aplicació de detalls visibles a les poques fotos disponibles de tan rara peça : porta-senyals, mànegues, passamans etc..
Un aspecte massiu i original, amb el toc “retro” que m’encanta !
Tant
aquesta 6002 com la seva confrontada 6001, així com la ex. savoiana 6003 ex.
20003, finiren al servei amb mercaderies, arraconades al dipòsit de Llemotges,
a la línia radial Paris-Tolosa.
Inventari |
MM-58 |
|
Locomotora i Marca |
BBB-20003 |
APOCOPA + LIMA / Trans-Kit
T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
Anular “G” |
Transmissió Cascada Recta,
1 Bogi Motor |
Màquina Donant |
LIMA |
Re6/6-11605 ref. 208051 |
|
|
|
Compra Kit |
01-1998 |
( primera comanda de 5
peces a Apocopa ) |
Posada en Servei |
03-1998 |
|
|
|
|
|
|
|
A notar
l’important dissimetria dels dos laterals de la caixa. Aquesta màquina,
autèntic laboratori rodant, tenia capacitat bi-corrent i equipava grups
convertidors rotatius, amb el tot el soroll i fragilitat imaginable. Va tenir
una efímera existència en el rol experimental i, al final, va ésser reconduïda
com a versió 1,5 kv continu pur, amb nova matricula conseqüent BBB-6003, i
finalitzà llurs serveis arrossegant mercaderies al voltant de Llemotges ( amb
decoració verd 301 ).
Va ésser
la meva primera realització Apocopa, allà al llunyà 1998 poc després de la meva
primera comanda de 5 peces. Venia pintada ja d’aquest blau-gris o gris-blau
propi de l’època en que es volia distingir així el material altern, i la
carcassa presentava un bon nivell de qualitat, amb diversos accessoris, que em
va animar a seguir amb la via començada.
Per
equipar-la de xassís i motor, fàcil : mides coincidents amb les Re6/6 suïsses,
així que amb una d’elles de construcció senzilla LIMA i fàcil accés econòmic,
aviat ho vaig tenir enllestit. Cert que era una versió clàssica amb motor “G”,
de poc pes i prestacions, però també amb un xassís plàstic que es deixa
treballar. I ben llastrat tampoc és que tingui un mal funcionament, tot i que
sovint massa ràpid.
Amb aquest rar model doncs, quedava així inaugurada la nissaga “Apocopa” a la meva col·lecció. I que es manté activa i en creixement fins avui mateix !
Inventari |
MM-274 |
|
Locomotora i Marca |
CC-20002 |
APOCOPA + JOUEF /
Trans-Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
9005 |
Eix Vertical i Corones
Dentades Angulars |
Màquina Donant |
JOUEF |
CC-7107 ref. 8445 |
|
|
|
Compra Kit |
01-1998 |
( primera comanda de 5
peces a Apocopa ) |
Posada en Servei |
08-2002 |
|
|
|
|
|
|
|
Un altre
dels prototipus de Savoia, la CC-20002, aquesta de clar origen Alsthom com es
pot esbrinar pel tipus de caixa i el seu perfil que recorda les CC-7100 SNCF i
les 7600 Renfe, ulls de bou inclosos.
També tenia capacitat bi-corrent i el seu temps de servei va esdevenir sense pena ni glòria; als anys 70, però, el seu “cadàver”, o sigui, la caixa i bogis, es varen equipar amb un “chopper” o tallador electrònic d’alta potència per subministrar corrent a una BB-9200 acoblada; foren els “test” electrònics per definir les futures BB-7200.
El model
sembla que demanava clarament ésser equipat amb un xassís de CC-7100, i així
fou; vaig fer-me amb una d’origen Jouef i va encaixar tot molt bé, tot i que
era un model dels que tenen el bogi “C” com a “A1A”, o sigui, l’eix central és
simbòlic; el bogi també era semblant, encara que li vaig modificar l’aspecte
exterior amb unes xapes afegides.
El gruix
de feina fou de nou el sostre : els pantògrafs “MT” en aquesta ocasió varen venir
de recanvi Lima, dels que equipen les CC-14100 de la marca; la resta de línia
de sostre, de difícil documentació tanmateix, és amb elements Carmina.
El color
també és un tema de discussió a França, poques fotos en color hi ha visibles;
vaig tirar per aquest to de blau més aviat fosc, però sembla que en altres
moments duia el color més clar i grisós de les altres màquines prototips. Rés
segur.
Hi hagueren 3 altres màquines prototips en aquesta fase d’experimentació : les numerades 20004 i 20005 no foren si no modificacions temporals de màquines de sèrie, i per mi no tenen massa interès de col·lecció. Però al final hi hagué la BB-20006, derivada d’una BB-8100 o millor dit, d’una sèrie 1100 holandesa llavors en construcció a can Alsthom, que sí és interessant : hi és també en forma de carcassa reïna, però no l’he demanat mai. De fet, es molt possible que en surti un model industrial ja que ara mateix Piko té tot el que cal per fer-la. Aquesta interessant 20006 dugué abans els números 10001 i 8051, i vàries decoracions i posició de reixetes com per fer ballar el cap, al intentar quadrar per anys les 3 variables. Però, per si em decideixo, també tinc una NS-1100 Roco en reserva !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada