SETENA PEÇA :
Per cloure
l’anyada, s’ha revisat també aquesta peça, que es una locomotora diesel
italiana, típica. Per què va venir a la col·lecció ? Es estrany, potser em va
captivar la seva peculiar estètica, i que és una icona en el parc del país
transalpí. I va resultar un encert total, és una petita amb un gran cor !
Tant fou
així, que s’adquirí en una botiga local, el que explica el preu relativament
alt que en vaig pagar. Així va també començar el tema “italià” a la col·lecció,
tot i que ja s’havia iniciat amb la peça “primigènia” E-646 i alguna altra
elèctrica.
I dic que
té un gran cor ja que, oh meravella !, duu a l’interior l’enorme motor 911, el
més gros de la casa, i quina eficàcia, potència i suavitat ja he glosat a
voltes, el que li dóna un funcionament impecable encara a aquestes alçades de
35 anys de servei. Com és que equipa una màquina tant petita i no és exclusiu
de les més grosses ? És un misteri, el cert és que hi cap, just però hi cap.
Inventari |
MM-115 |
|
Locomotora i Marca |
D-345-1085 |
ROCO |
Companyia i País |
FS |
Itàlia |
|
|
|
Referència |
43445 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
2 cardans curts |
Volants Inèrcia |
1 |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines internes |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
11-1987 |
|
Preu origen/actual |
9360 pta |
166 € |
Les
diesel italianes són peculiars : donat que tenen tota la xarxa principal
electrificada, i això no s’ha qüestionat mai, el diesel assumeix només el paper
“secundari” : a més, les diesel “de línia”, fora de maniobres, son totes
petites i molt semblants; en concret, amb l’estètica de la presentada avui hi
ha 4 sèries : D-343, D-443, D-345 i D-445; les “300” són de petita potència (
1070 cv. aprox. ) i les “400” un xic més dotades ( 1700 cv. aprox. ); totes són
BB, transmissió elèctrica ( hi ha altres sèries hidràuliques, i fins i tot un
prototipus CC, la D-461 ). La presentació cromàtica, al menys la original com
és el cas en aquesta, fa us del típic marró clar “isabella”, propi de les
elèctriques, però combinat amb un original verd al lloc del “castano”; el roig
hi aporta la visibilitat frontal.
En
concret, la D-345 forma al inventari amb 145 exemplars, numerats 1001 a 1145,
amb motor Fiat. Escampades per tot el país, fent serveis de tot tipus, encara
que els de viatgers, locals o regionals, sovint reversibles, es confien
preferentment a les D-445 més ben equipades. El bogi de curta mida ( 1,96 m. )
equipa totes aquestes sèries.
Les
“tripes” d’aquesta peça, mostren el motor 911, col·locat de manera ben
ajustada; el llum commuta de costat, però no equipa fars rojos separats; hi ha
espai per damunt els vis sense fi per detallar les cabines, amb la presència
dels “macchinisti” en una d’elles. Tot plegat, un ART de quan ROCO podia
escriure’s amb majúscules.
Com era
esperat, ha funcionat de meravella en el “test” de revisió, tot i que en cert
moment va començar a emetre el sorollet rítmic que em va fer témer el pitjor :
però no, cap problema d’engranatges, era un dels 2 anells obert per fatiga; el
canvi merescut de la peça va tornar les coses al seu lloc.
VUITENA PEÇA :
Encara
que sigui tòpic, aquesta sí que és excepcional : un tren TEE complet !!
Lima,
s’hi va atrevir, i li va sortir molt bé l’aposta : no és gens fàcil reproduir
un tren com aquest, que a la realitat fou també un gran “plus” tècnic dels anys
60, un repte de molt alta volada que els suïssos aconseguiren bastir i
explotar.
El servei
TEE estava en ple desenvolupament, sota l’idea d’unir l’Europa completa amb
trens directes i ràpids : d’entrada es plantejaren unitats de tren amb tracció
diesel, pel problema de la multitud de tensions elèctriques emprades a la xarxa
europea : però els suïssos gosaren per primera vegada dissenyar un tren
automotor sencer, apte a funcionar a ple rendiment sota els 4 tipus de corrent
existents, tot i que les màquines policorrent franceses o belgues també
existien.
El tren
en qüestió te un disseny innovador, únic a l’època : 5 cotxes en total ( que
foren 6 al cap de poc temps ) : només 1 d’ells és motoritzat, però ocupa una
posició central : als extrems s’hi troben sengles cotxes pilot idèntics, amb un
encertat perfil de cabina prou conegut i famós. El cotxe motor és pesat, ja que
duu tot l’aparellatge per funcionar sota 4 tipus de corrent diferents ( i de
naturalesa electromecànica, no hi ha encara l’electrònica ) : 4 pantògrafs
coronen el sostre, del tipus típic suïs, de mida molt petita i romboïdals; tant
és així que llurs bogis són de 3 eixos, encara que el central no és motor :
esquema A1A-A1A, amb sols 4 motors.
Un dels
altres 3 remolcs equipa la zona restaurant, els altres, junt amb els pilots,
són de places assegudes 2 + 1 al redós de passadís central, 1ª classe per
descomptat. Però el cotxe motor no priva el transit de viatgers, ja que al
llarg d’un dels laterals hi te un passadís accessible públic ( és el costat amb
finestres, l’altre te més radiadors )
La coneguda estètica dels cotxes pilot dels extrems, amb
l’anagrama entrellaçat TEE ben present. I amb acoblador Scharfenberg per poder
unir 2 trens iguals, cosa que a la pràctica sovintejà.
Inventari |
MM-113 |
|
Locomotora i Marca |
RAe-1051 |
LIMA |
Companyia i País |
SBB-CFF-FFS |
Suïssa |
|
|
|
Referència |
14 9812 |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
2 cardans llargs |
Volants Inèrcia |
2 |
|
Pressa de corrent |
4 + 4 rodes |
Làmines internes |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
09-1987 |
|
Preu origen/actual |
14500 pta |
245 € ( el set de 4 cotxes mínim ) |
Què va
fer LIMA ?
Una obra
d’art, dins la seva col·lecció “Golden Series” : proposà una caixa amb els
cotxes imprescindibles ( 4 en total ) : els dos pilots, el cotxe motoritzat, i
un dels altres de places assegudes : això ja funciona. Per separat, es podien
adquirir i acoblar els altres dos cotxes ( el de restauració i el restant de
seients, idèntic al primer ).
Espectacular presentació del producte, referenciat com a
“set” TEE “Gottardo-Cisalpin”, que foren 2 dels serveis TEE que empraren aquest
material.
Però no
acaba aquí la cosa : per tenir control de zones d’aturada a les nostres
maquetes, resulta que el cotxe motor només pren corrent per un dels carrils, a
base de 4 rodes; l’altre polaritat la capten els 2 pilots, i la transmeten al
cotxe motor pels enganxalls, que són rígids i metàl·lics. Enginyós, no ? Els cotxes pilots també fan captació de
l’altre pol, però només per alimentar les llums frontals blanques i roges ( 2
bombetes a cada extrem ).
El tren
real equipa faldons molt evolvents : en el model estan retallats per permetre
el gir dels bogis per el nostres radis habituals : però la capsa conté aquests
faldons a completar si es vol exhibir estàtic o explotar per maquetes de grans
radis. També, a la part baixa de la foto anterior, s’observen les peces de rufa
que, opcionalment, poden posar-se entre dos cotxes al acoblar-los, per seguir
de prop el tren real.
Detall del cotxe motor : bogis de 3 eixos, 4 pantògrafs; a dalt, costat de la maquinària, amb radiadors de ventilació; a baix, costat del passadís obert als viatgers per poder transitar a través, per accedir al cotxe restaurant per exemple.
Problemes
?
Si,
alguns : època daurada de LIMA, però també el despertar de la famosa
“pinyonitis”, que aquesta unitat ha patit : de fet ja porta 2 dels 4 pinyons
canviats, per uns de metall que es comercialitzaren llavors. I també un bon
maldecap per assajar de digitalitzar el tren, el sistema de presses de corrent
no ho facilita i caldria revisar el sistema.
Aquest
tren, doncs, vingué del comerç pirinenc que aleshores tenia el “ple” del molt
nombrós assortiment LIMA; el preu era tan extra com el producte, però no vaig
poder resistir-me a tenir una composició tant bella, famosa i espectacular; al
cap de poc temps ja tenia els 2 remolcs d’afegit i ara el tren fa goig, circula
bé encara que tinc por de forçar-lo massa per la coneguda fragilitat de
pinyons. I en plantejo una vegada més la digitalització per poder explotar-lo a
la gran maqueta social.
I no ho
he dit encara, però està fet a escala 1:87 exacta, LIMA ja començava llavors a
desterrar la política 1:100. Modernament, LsModels ha tret aquest tren, també
el grup Märklin-Trix, però a uns preus galàctics i a una escala dubtosa pel que
fa al segon. Vaig encertar comprar-lo llavors, en aquell llunyà 1987 !
La meva única trobada directa amb aquest bellíssim tren : Lugano ( Ticino, Suïssa ), 28-juny-1982. Foto CC7601
Tornant
al tren real, manca comentar que només se’n construïren 5 exemplars, numerats
RAe-1051 a 1055; la “R” indica un tren capaç de superar els 120 km/h ( 140 de
màxima en concret ), “A” per l’equipament complet en 1ª classe, “e” per tracció
elèctrica. Finiren els seus dies als anys 90 fent serveis “InterCity” i
castigats amb una dubtosa decoració de 2 tons de gris. No cal dir-ho, n’hi ha
un de sencer preservat en estat de marxa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada