dissabte, 6 de març de 2021

APOCOPA : ELS AUTOMOTORS MULTI-CAIXA

 

Inventari

MM-228

 

Locomotora i Marca

Z-7112

APOCOPA + ROCO / Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

Central

Cardan de barra i Vis sense Fi

Màquina Donant

BR-290

ROCO ref. 63950 Play-Time

 

 

 

Compra Kit

08-2003

 

Posada en Servei

09-2004

 

 

 

 

 

 

 

 










Comprat en forma de kit, aquest conjunt cotxe motor + cotxe remolc pilot, la meva mania d’exactitud em va fer refusar el bogi motor lliurat, procedent, sembla, d’un automotor Rivarossi fora de mides, per una altra opció fruit de la meva investigació al respecte.

Finalment va ésser una diesel BR-290, la BB mono-cabina de maniobres alemanya de Roco, quina disponibilitat al mercat era alta i amb cota de preu a rebentar, quin bogi dona la mida; però amb la llargada d’aquesta automotriu només vaig poder aplicar un sòl bogi motor, i la capacitat de tracció se’n ressent força.

Les Z-7100 són famoses, importants i eren molt visibles a les línies 1,5 kv. del sud i est francès. En deien “l’automotor elèctric” i de fet, era com una versió elèctrica dels X-2800 ó 2400; equipats amb 2 cabines, i amb capacitat per remolcar de 1 a 3 remolcs d’automotor, se’n construïren alguns més reforçats ( ZR-17100 ) per elles, alguns amb capacitat de pilotatge. D’origen roig i crema com els automotors estàndard.

Als anys 80 es modernitzaren, varen adoptar aquests colors moderns blau i blanc, i es formaren conjunts indivisibles en explotació amb 1 ó 3 remolcs. Aquest és l’estat del meu model.  











Pla amb el remolc pilot al front

També vaig equipar el remolc amb uns bogis Jouef d’automotor EAD, més detallats que el subministrats de reïna, però tot plegat dóna una circulació força difícil per frecs excessius i manca de potència i adherència. Total, per què compro “kit” si després no faig servir molts dels seus elements lliurats i els reemplaço ?








Vista longitudinal del cotxe motor

 

En modelisme industrial gama mitjana, es troba a faltar de manera punyent aquest material, tant la versió modernitzada aquesta com, sobretot, l’original roig i crema, amb teulada crema i gris o roja segons èpoques. Pal·liatius n’hi han, i als dos extrems : el model estàtic Atlas Collection, només aproximat, i l’alt de gama Bouttuen en llautó coreà. Manca el mig. I sí, s’ha anunciat per part de la jove marca francesa R37, amb projecte de totes les versions i variants : però portem 3 anys de l’anunci i encara no s’ha vist gran cosa : dibuixets i també un prototip sense finir ni pintar. Seguim esperant. I el preu final pujant.

 

 

 

Inventari

MM-520

 

Locomotora i Marca

X-2708

APOCOPA + JOUEF / Trans-Kit T/C

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Motor i Sistema

9005

Bogi compacte, engranatge i vis sense fi

Màquina Donant

X-3800

JOUEF ref. 8601 “Picasso”

 

 

 

Compra Kit

10-2015

 

Posada en Servei

04-2020

 

 

 

 

 

 

 

 












Això és un automotor per recorreguts llargs RGP2, a base de cotxe motor i cotxe remolc pilot que s’explotaven de manera aplegada.

Tant Lima canal històric com Roco han fet automotors RGP, però sempre la versió posterior amb 1 sol motor, dita RGP1 ó RGP-TEE; mancava al mercat la versió més primerenca amb 2 motors al cotxe motoritzat, és aquesta i per això es diu RGP2, o sigui, el “2” no és índex temporal si no la presència de 2 motors.

Apocopa va fer el trans-kit i el vaig comprar davant la carència del model al mercat; va quedar però el material arraconat sense muntatge.

Però heus aquí que al setembre-2019 Hornby-Jouef l’anuncia : això em mou a atacar el projecte sense més demora, abans que me’l “xafin”; resulta doncs que pocs mesos més tard queda enllestit el meu, i ara mateix ( març-2021 ), encara estem esperant el de Jouef, i sense cap previsió fiable de sortida tot i que han ensenyat a les xarxes socials un prototip sense acabar ni pintar. Tot això que he guanyat i avençat. Si acaba sortint realment, compraré l’altre versió de color verd i crema, l’original o quasi. I dic “quasi” per què l’original exacte portava uns relleus cromats al frontal i al llarg de la caixa, i de moment no s’ha proposat ja que cal modificar el motlle “modern” per fer-la.













Per donar el moviment, fet l’estudi i l’aplec de documentació, resulta que els bogis de l’automotor són idèntics als dels “Picasso” X-3800, mateix pas, diàmetre de rodes, aspecte de la suspensió etc...; perfecte, un Picasso Jouef ha fet de donant, aprofitant el seu bogi motor i el captador “inserits” dins la carcassa als punts correctes. Pel remolc, de nou vaig refusar el material subministrat ( apart carcassa i vidres ) i vaig fer-me amb un xassís i bogis de producció Roco, ja que el remolc de la RGP1 i el de la RGP2 són tècnicament idèntics. També els vidres corbats del XR són recanvi Roco

A les 2 fotos afegides, hi manca encara la franja groga dins la zona platejada per damunt de les finestres. Finalment vaig poder fer-la amb cinta de màscara pintada de 0,4 mm. d’ample marca Aizu. A la següent, més actual i costat pilot, ja la duu.



Cap comentari:

Publica un comentari