Inventari |
MM-228 |
|
Locomotora i Marca |
Z-7112 |
APOCOPA + ROCO / Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
Central |
Cardan de barra i Vis
sense Fi |
Màquina Donant |
BR-290 |
ROCO ref. 63950 Play-Time |
|
|
|
Compra Kit |
08-2003 |
|
Posada en Servei |
09-2004 |
|
|
|
|
|
|
|
Comprat en forma de kit, aquest conjunt cotxe motor + cotxe remolc pilot, la meva mania d’exactitud em va fer refusar el bogi motor lliurat, procedent, sembla, d’un automotor Rivarossi fora de mides, per una altra opció fruit de la meva investigació al respecte.
Finalment
va ésser una diesel BR-290, la BB mono-cabina de maniobres alemanya de Roco,
quina disponibilitat al mercat era alta i amb cota de preu a rebentar, quin
bogi dona la mida; però amb la llargada d’aquesta automotriu només vaig poder
aplicar un sòl bogi motor, i la capacitat de tracció se’n ressent força.
Les
Z-7100 són famoses, importants i eren molt visibles a les línies 1,5 kv. del
sud i est francès. En deien “l’automotor elèctric” i de fet, era com una versió
elèctrica dels X-2800 ó 2400; equipats amb 2 cabines, i amb capacitat per
remolcar de 1 a 3 remolcs d’automotor, se’n construïren alguns més reforçats (
ZR-17100 ) per elles, alguns amb capacitat de pilotatge. D’origen roig i crema
com els automotors estàndard.
Als anys
80 es modernitzaren, varen adoptar aquests colors moderns blau i blanc, i es
formaren conjunts indivisibles en explotació amb 1 ó 3 remolcs. Aquest és
l’estat del meu model.
Pla amb
el remolc pilot al front
També
vaig equipar el remolc amb uns bogis Jouef d’automotor EAD, més detallats que
el subministrats de reïna, però tot plegat dóna una circulació força difícil
per frecs excessius i manca de potència i adherència. Total, per què compro
“kit” si després no faig servir molts dels seus elements lliurats i els
reemplaço ?
Vista longitudinal del cotxe motor
En
modelisme industrial gama mitjana, es troba a faltar de manera punyent aquest
material, tant la versió modernitzada aquesta com, sobretot, l’original roig i
crema, amb teulada crema i gris o roja segons èpoques. Pal·liatius n’hi han, i
als dos extrems : el model estàtic Atlas Collection, només aproximat, i l’alt
de gama Bouttuen en llautó coreà. Manca el mig. I sí, s’ha anunciat per part de
la jove marca francesa R37, amb projecte de totes les versions i variants :
però portem 3 anys de l’anunci i encara no s’ha vist gran cosa : dibuixets i
també un prototip sense finir ni pintar. Seguim esperant. I el preu final
pujant.
Inventari |
MM-520 |
|
Locomotora i Marca |
X-2708 |
APOCOPA + JOUEF /
Trans-Kit T/C |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Motor i Sistema |
9005 |
Bogi compacte, engranatge
i vis sense fi |
Màquina Donant |
X-3800 |
JOUEF ref. 8601 “Picasso” |
|
|
|
Compra Kit |
10-2015 |
|
Posada en Servei |
04-2020 |
|
|
|
|
|
|
|
Això és
un automotor per recorreguts llargs RGP2, a base de cotxe motor i cotxe remolc
pilot que s’explotaven de manera aplegada.
Tant Lima
canal històric com Roco han fet automotors RGP, però sempre la versió posterior
amb 1 sol motor, dita RGP1 ó RGP-TEE; mancava al mercat la versió més
primerenca amb 2 motors al cotxe motoritzat, és aquesta i per això es diu RGP2,
o sigui, el “2” no és índex temporal si no la presència de 2 motors.
Apocopa
va fer el trans-kit i el vaig comprar davant la carència del model al mercat;
va quedar però el material arraconat sense muntatge.
Però heus
aquí que al setembre-2019 Hornby-Jouef l’anuncia : això em mou a atacar el
projecte sense més demora, abans que me’l “xafin”; resulta doncs que pocs mesos
més tard queda enllestit el meu, i ara mateix ( març-2021 ), encara estem
esperant el de Jouef, i sense cap previsió fiable de sortida tot i que han
ensenyat a les xarxes socials un prototip sense acabar ni pintar. Tot això que
he guanyat i avençat. Si acaba sortint realment, compraré l’altre versió de
color verd i crema, l’original o quasi. I dic “quasi” per què l’original exacte
portava uns relleus cromats al frontal i al llarg de la caixa, i de moment no
s’ha proposat ja que cal modificar el motlle “modern” per fer-la.
Per donar
el moviment, fet l’estudi i l’aplec de documentació, resulta que els bogis de
l’automotor són idèntics als dels “Picasso” X-3800, mateix pas, diàmetre de
rodes, aspecte de la suspensió etc...; perfecte, un Picasso Jouef ha fet de
donant, aprofitant el seu bogi motor i el captador “inserits” dins la carcassa
als punts correctes. Pel remolc, de nou vaig refusar el material subministrat (
apart carcassa i vidres ) i vaig fer-me amb un xassís i bogis de producció
Roco, ja que el remolc de la RGP1 i el de la RGP2 són tècnicament idèntics. També
els vidres corbats del XR són recanvi Roco
A les 2 fotos afegides, hi manca encara la franja groga dins la zona platejada per damunt de les finestres. Finalment vaig poder fer-la amb cinta de màscara pintada de 0,4 mm. d’ample marca Aizu. A la següent, més actual i costat pilot, ja la duu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada