divendres, 19 de juny del 2015

PROJECTE H/C : INTRODUCCIÓ


PRESENTACIÓ : EL PROJECTE H/C I ELS GRANS EXPRESSOS EUROPEUS :

En aquest apartat es desenvoluparà una temàtica relativa a composicions reals d'expressos europeus i la seva transposició possible a modelisme escala HO, amb una dosis força alta d'exactitud, en temps i espai.

Aquesta idea, neix com a projecte anomenat H/C, i s'origina en el fet d'observar com la meva col·lecció de models ferroviaris HO creixia amb ordre, però sense talent, formant composicions homogènies per país, època i tipus de material. Res més lluny de la realitat.

L'observació de la realitat ferroviària, que per a mi és l'inici ineludible i irrenunciable de la meva afició i del meu modelisme, ensenya, a escala europea, una gran varietat real en quan a combinar cotxes de diferents administracions, tipus i models, això sí, dins d'un tram temporal concret. La “ferrodiversitat” del tren europeu dels anys 70 i 80 del segle XX és enorme, les relacions internacionals són a gran escala i inimaginables dins la limitada òptica peninsular, aïllada del tot del gegant ferroviari centre europeu, tant per motiu històric, com geogràfic com, sobretot, tècnic donat per l'amplada de via.

DSCF0759.JPG

Foto : el “Skandinavien Express” Copenhague-Paris

Les primeres fases de l'estudi i la recollida de les primeres dades ( composicions anotades personalment en el decurs de viatges, o localitzades amb facilitat dins el fenomen internet, havent-hi webs especialitzades ), em mostraren que tenia ja en el meu parc quasi el 80 % del material necessari per formar una primera dotzena de composicions. Calia completar, a través de recerques en el mercat d'ocasió ( no totes les referències necessàries són de producció permanent ), engegar els meus “tallers” per modificar quelcom per obtenir alguna versió mai produïda, i calia documentar un xic cada tren per formar les diferents planes del projecte.


Aquest és el resultat : cada entrada en aquesta etiqueta d'aquest bloc és una d'aquestes composicions formada; no sempre tinc fotos del tren real per il·lustrar adequadament, i a voltes són “prestades” de fonts alienes; però si que he realitzat les meves fotos, sovint de qualitat dubtosa, dels meus models que emulen el tren real format, i en aquest punt cal agrair a l'associació ASVICAF, de Sant Vicenç de Castellet ( Barcelona ), el préstec de les seves maquetes HO, de grans dimensions, per enquadrar adequadament la part gràfica. En alguns moments, però, he utilitzat la meva modesta maqueta casolana, sense decoració desenvolupada, per quadrar les fotos.



Foto : el "Holland-Italien Express", en el seu tram holandés.




Algunes d’aquestes composicions ja van ser tractades en col·laboracions meves en un conegut fòrum ferroviari a la xarxa, en forma de pdf a descarregar.

Que us sigui amena i profitosa la lectura !









Cap comentari: