dissabte, 12 de setembre de 2020

FITXES MM-9-23-24 : JOUEF

 

Inventari

MM-9

 

Locomotora i Marca

BB-66150

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8531

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

07-1975

 

Preu origen/actual

615 pta

55 €

 


La meva primera JOUEF, marca paradigma francesa que, llavors, no era importada al nostre país i calia anar a cercar fora. Per la seva producció 100% SNCF, eix de la meva col·lecció, i pels seus preus abastables, encara que un xic superiors als de Lima, i també per la molt bona aparença visual dels seus models, potser pel respecte a l’escala i pel cromatisme intens i brillant que sabien donar-los.

Així que, per l’anecdotari particular, aquesta petita diesel, i dues peses més ensems, baixaren dels Pirineus; però no de la manera tradicional, no .....: resulta que aquell estiu tocava travessa muntanyenca, amb uns bons companys; 7 dies en ruta d’alta muntanya, assolint la Pica d’Estats ( 3143 m. ) i travessant el Principat des de Estanys Forcats, Arinsal, Andorra la Vella ( proveir ), sortint per Vall Civera, La Llosa i Martinet de Cerdanya. Doncs bé, el proveïment, a part dels queviures del supermercat, també va incloure una breu visita al santuari del tren ( encara a Avinguda Carlemany ); tot embolicat a la motxilla i amunt. Però no acabà aquí la cosa : per no passar per il·legal, resulta que arran de la frontera, a 2000 m. d’alçada, vàrem ésser controlats per la G.C., però van veure clar que no érem pas els “professionals” que esperaven i tot va quedar en una xerrada amistosa. Com per tenir-li estima doncs a aquesta peça i a les seves dues companyes de ruta ! Per cert, era la primera vegada que petjava el Principat d’Andorra i la seva botiga paradigmàtica : em va cobrar a la caixa el mateix sr. Villasevil en persona, fundador del negoci i pare de l’actual propietari. La següent visita, a l’any sobre, ja va ésser amb l’Alsina Graells i la ruta normal !

Tornant a la peça : curiosa aquesta petita diesel : model típicament francès, amb la cabina no centrada amb una important prominència !  A la realitat, tot un aplec de subsèries amb no menys de 400 exemplars construïts, potència mitjana i per totes les tasques. Només Jouef la tenia llavors en catàleg, i la ha seguit desenvolupant amb models de nou disseny molt perfeccionats, ara sota la marca Hornby-Jouef; també Piko n’ha fet uns models pel mercat francès, més avall de gama.   

L’esquema tècnic es el que llavors era típic de la marca : motor compacte de 3 o 5 pols, en posició longitudinal; 2 corones dentades en angle per transmetre el moviment mitjançant un arbre vertical, i engranatges atacant els 2 eixos d’un bogi, amb totes les rodes amb anell d’adherència; l’altre bogi capta el corrent en les 2 polaritats, ja que els eixos estan aïllats per la part central. Senzill i eficaç, encara que tremendament sorollós. Aquest sistema avarca els 3 eixos de referència de l’espai : x, y, z, les corones dentades canvien 2 vegades l’eix de moviment. Ah ! i desmuntatge també amb un parell de visos, més fàcil impossible.

Doncs bé, la petita ha funcionat correctament en el test, però el seu minvat pes fa que no sempre aconsegueixi coronar les rampes amb la càrrega estàndard : depèn de com responen els anells i si van davant o darrera. Però tot plegat, prova superada !

Com deia, model històric i apreciat, encara que tingui alguns exemplars de les produccions posteriors més detallades i tècnicament més evolucionades.    

 



Inventari

MM-23

 

Locomotora i Marca

BB-9238

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8342

 

Modificada T/C

Si

Pintat Total i Canvi Identitat

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

12-1978

 

Preu origen/actual

1062 pta

56 €

 


Aquesta màquina va ésser comprada sota una altra identitat i color : BB-9288 Capitole, decoració roig amb franja blanca. Més endavant, com no tenia cap BB-9200 verda estàndard, vaig decidir canviar-li el color, els pantògrafs, i la identitat : com que la matricula era gravada en relleu, vaig escapçar el primer “8” i així quedà com  9238 ! Ho vaig decidir perquè no tenia ( i segueixo no tenint ) la composició “Capitole” roja de cotxes UIC-Y, obligada quasi per aquella versió roja. Tot això era al 1983.

Mecànica clàssica Jouef del moment, ja descrita abans; a més, xassís de metall retallat d’una gruixuda xapa; llums blancs amb bombeta i difusor a cada tester, amb els díodes de commutació adients. Resulta que està molt ben conservada i ha cobert amb escreix el programa de tracció desprès dels seus 42 anys totals i 20 d’inactivitat : ni ha calgut engreixar-la.

A la realitat, les BB-9200, dites BB-MTE o “Jacquemin”, foren la noblesa de la tracció ràpida a la SNCF als anys 60 i 70 del segle passat; model súper conegut i publicitat arreu. Gairebé totes les marques de modelisme l’han tingut en producció, en un estol de versions i variants increïble. Jouef, també Lima, Märklin, s’hi afegí Roco de manera exhaustiva  i ara esperem les REE ( què més poden aportar ? )



Aquest model representa la versió original de la sèrie, que inclou faldons en els frontals i els bigotis en relleu així com la peça de recobriment dels fars; tot això va desaparèixer de les màquines reals als anys 80, per problemes de rovell.

Tanmateix, aquesta es desmunta no per visat, si no pels poc estètics 2 punts de retenció a cada lateral a ½ alçada, on la llengüeta de metall del xassís s’encabeix al forat de la caixa. Però impossible trencar la llengüeta, com passa amb les modernes.





Inventari

MM-24

 

Locomotora i Marca

BB-25110

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8582

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

12-1978

 

Preu origen/actual

1170 pta

61 €

 


També es una BB-MTE com l’anterior, però una versió bicorrent que s’emprava en línies de muntanya savoianes i de l’est de França; duu la decoració clàssica de totes aquestes màquines, el verd blavós clar 313.

I també a tall anecdòtic, un fet que la relaciona amb l’anterior BB-9238. Resulta que a l’any 1978 i següents, jo treballava a Cerdanyola del Vallès; al menys un cop al mes, al plegar a la tarda, no prenia el tren direcció Manresa si no un direcció Barcelona, per visitar breument la botigueta de modelisme del Guinardó, Mabar per si no ho coneixeu. Feia mesos que tenia posat l’ull a aquestes dues Jouef presents a la vitrina interior .... i un dia em vaig decidir per una, la vermella; però, picat i seduït pel color de l’altre, al cap de dos dies justos vaig repetir l’operació per endur-me-la també !

El color aquest tant especial, em va servir de mostra per pintar més endavant l’altre, amb les barreges de potets de Titanlux que calia : un resultat no gaire erroni tot i que amb una aplicació de lo més barruer, amb pinzells gruixuts. La foto següent mostra l’avinentesa de l’operació feta.  



 Amb el mateix sistema tècnic que l’anterior BB-9238, aquesta no s’ha modificat i ha exhibit les seves capacitats en el test de maqueta; un xic limitada per pes, però ha acomplert el full de requeriments de tracció ( que en algun moment ja detallaré ), tot i que aplico una rama relativament lleugera per ajudar un pèl a aquestes veteranes.

A la realitat, les BB-MTE formen vàries sèries; ja s’han comentat les BB-9200, model far del tipus, per corrent continu; però existí la mateixa màquina per corrent altern, marcada BB-16000 i la bi-corrent BB-25200; cal fer notar, que segons la lògica dels gestors, els trams numèrics de matriculació no son arbitraris : 9200 + 16000 = 25200; la màquina d’aquesta entrada hauria d’ésser 25200 i no 25100 : però calia diferenciar ni que fos mínimament les aptes a 160 km/h i servei exprés ( 25200 ) de les limitades a 130 km/h, per línies més accidentades i serveis mixtes ( 25100 ).

 

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada