diumenge, 13 de setembre del 2020

FITXES MM-11-12-25 : VAPOR JOUEF

 

Inventari

MM-11

 

Locomotora i Marca

040-TA-28

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8292

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Politges amb Goma i Vis Sense Fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

6 rodes

Làmines interiors

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

01-1976

 

Preu origen/actual

785 pta

60 €

 

Encara que surti aquí primer, no es la meva primera “vapor” si no la segona. De fet, no sóc un fanàtic total del vapor, com alguns pròxims, si no que forma part de la meva col·lecció i desig però d’una manera no predominant. El vapor real que veia en el meu entorn va desaparèixer quan tenia 15 anys, i no hi era quan vaig desenvolupar de manera més intensa la meva afició i dèria modelista. A més, en el primers anys de col·lecció, Lima no feia vapor ( a part d’un parell de models “free” del tot joguina ) i els models alemanys Fleischmann que veia a l’aparador de Pelai eren inabastables.

Però em va fer il·lusió aquesta petita “capsa de llumins”, com dèiem a casa de la 040 ex. Nord que maniobrava contínuament als anys 60 per l’estació de Manresa. Jouef tenia vapor francès ben fet i a un preu abordable.

Es un model molt ben dissenyat pel petit que és; després del pas del moviment per les politges i goma elàstica, el rep un eix inferior amb vis sense fi que ataca el quart eix, el que duu els anells d’adherència; la rotació dels altres 3 eixos va només per les bieles, que son completes encara que grollerament tallades. Un llast amb la forma de la caldera, malgrat el poc espai que hi ha, dóna un pes de 200 grams. 2 bombetes, llum als dos extrems ( 1 far davant, 2 darrera ), però sense díodes de commutació. Dos petits visos des de sota uneixen caixa i xassís, fàcil desmuntatge. Tot plegat, funciona amb un silenci notable comparat amb les transmissions de corona dentada, però la presència del vis sense fi, no reversible, fa que tingui una mínima inèrcia que la pot fer aturar a voltes a les zones d’agulles amb cors aïllats.

Però la sorpresa ha vingut al enganxar-li una composició de 5 cotxes d’exprés : tot i que no se li exigia, ha superat les rampes al mínim voltatge sense indicis de patinatge ni de rodes ni de politges. Increïble. Com quan era nova !

La màquina real cal anar a cercar-la a l’antiga companyia de l’oest de França, nacionalitzada i dita “État”; tasques de maniobra als complexes ferroviaris i serveis de línia lleugers de tot tipus; n’hi ha alguna de conservada i funcional. 143 construïdes.

Cap altre realització modelista industrial per aquesta petita, quin model no ha sigut proposat de nou, de manera actualitzada, pels actuals dirigents anglesos de la marca; tot un homenatge al “savoir-faire” dels tècnics originals de la firma del Jura.

  

 

Petit annex de la nomenclatura “vapor” de la SNCF :

Aquest màquina, de fet, cal notar-la com 3-040-TA-28; m’explico :

a/ 040 i “T” indiquen una màquina-Tènder de rodatge 040, fins aquí clar

b/ 28 es el número d’ordre dins la sèrie, indiscutible

c/ “A” es la diferenciació de tipus i “3” la procedència de la companyia “État”

Resulta que les lletres de tipus “A” a “O” indiquen màquina procedent de les antigues companyies prèvies a la SNCF, quin detall el duu el número d’afegit inicial : 1/Est 2/Nord 3/État 4/PO-Midi 5/PLM; o sigui, hi poden haver vàries sèries 040-TA, però de procedències diverses atenent al número inicial de la matricula completa.

Les lletres de tipus “P” a “V” indiquen màquines unificades, ja construïdes per a la SNCF, i que no els cal numero de “réseau” previ ja que no es repeteixen en una altra sèrie. Només hi ha un tipus 141-P ó 150-P, per exemple.

Finalment, els tipus “X” a “Z” s’aplicaren a les “presses de guerra” després de la WW-II, per matricular màquines alemanyes quasi totes rodatge 150 que restaren a França; però inclou les noves 150-X que tot i que de tipus alemany ( BR-44 ), s’estaven construint a França per ordre de l’ocupant. Foren lliurades ja a la SNCF.



 

 

 

Inventari

MM-12

 

Locomotora i Marca

141-P-102

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8269

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Tènder amb  Eix Vertical i Corones Dentades

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

01-1976

 

Preu origen/actual

1700 pta

130 €

 

Aquesta imponent “Mikado” de la SNCF, que es de disseny propi i no la coneguda “americana” 141-R, va venir com a conseqüència de l’anterior 040.

Resulta que en la visita andorrana en la qual vaig demanar i adquirir la primera, la astúcia del venedor va fer que caigués en un parany !  “Ha vist la nova que ha sortit ?”  Ni idea, no tenia informació de la nova peça ni l’esperava, ni figurava com prevista en el darrer catàleg vist : vaig quedar bocabadat ! Quin detall ! Quina presència ! Així que vaig oblidar la llista que duia de peticions i me la vaig quedar. El preu prou elevat en aquell moment va esgotar la meva economia puntualment. No me’n penedeixo gens, vaig ser dels primers en tenir-la, i era, es encara, fantàstica.

Aquesta elegant locomotora no ha sigut reproduïda per cap altre marca industrial, així que Hornby, que controla el Jouef actual, la reedità fa poc : pel que sembla, ha utilitzat els mateixos motlles, encara ben vàlids 40 anys més tard; el treball ha estat més aviat de motor, transmissió, electrònica i detalls afegits; ara bé, el preu no es ara 130 €, que seria la transposició del original, si no que queda generosament doblat. Coses de la modernitat.

Sobta també com una tan important i moderna sèrie real unificada, de 318 exemplars, no n’hagi vist cap conservat ni en servei ni en el museu : es un cas estrany, més propi de la política cultural de l’altre costat dels Pirineus que de la “grandeur” francesa.

Repassant be el model, s’observa un conjunt de detalls acurat, com si haguessin volgut fer un model de prestigi, però tot plegat sense la fragilitat absurda de lo que ens proposen ara. Tot es compacte i ben dissenyat.

La locomotora no duu llums frontals, tot i que hi ha una espècie de pre-instal·lació per qui vulgui fer-ho. El tènder es motor, també son unes bones realitzacions els tènders de Jouef, amb potència i pes en poc espai : 285 grams, encabint motor, transmissió de corones dentades, llast, 4 rodes motores amb anell d’adherència, i 4 rodes captadores de corrent. La màquina no es captadora de corrent, però pot aplicar-se si cal a través de l’enganxall màquina amb tènder, que te 2 làmines de contacte previstes.

El funcionament es perfecte, sense valorar el nivell sonor prou notable. L’esforç de tracció i l’adherència son elevats com per complir folgadament el requeriment de tracció de la meva instal·lació, que, massa sovint, no arriben a superar els actuals models “caríssims” que ens fan els orientals i les marques que els ocupen.

 

 

 

 

Inventari

MM-25

 

Locomotora i Marca

141-R-1246

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8273

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Tènder amb  Eix Vertical i Corones Dentades

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

03-1979

 

Preu origen/actual

2190 pta

96 €

 

Aquesta sí es la paradigmàtica 141-R americana de la SNCF, la locomotora que va cloure l’època del vapor a França, jugant un rol similar a les “Mikado” 141F britàniques de Renfe.

Acabada la guerra ( WW-II ), els francesos confiaren a Amèrica la reconstrucció urgent del parc motor : 1340 màquines d’aquesta sèrie varen ser encarregades a tres constructors nord-americans i dos canadencs que les varen lliurar de manera molt ràpida, dos anys en total; de fet era un tipus estàndard pel qual les fàbriques ja estaven equipades. Totes s’incorporaren a la SNCF llevat un lot de 17 que naufragà en el transport.

Hi ha petites diferències ja en origen : rodes americanes Boxpok o de radis, tènder fuel o carbó, etc..; i decoració verda o totalment negra, con aquest model.

La fama d’aquesta sèrie ha fet que en modelisme H0 hagin tingut un èxit notable i no sols en modelisme industrial ; les firmes Jouef i Lima les produïren inicialment, després Rivarossi, i ara tornen de la ma de Hornby sota marca Jouef. El meu model aquí presentat es de la primera producció Jouef i es versió fuelitzada; també la feu en verd i versió carbó. Es un producte menys detallat que la 141-P presentada abans, també més antic, però correcte de mides i aspecte. La clàssica mecànica, tènder motor, i sense connexió elèctrica entre màquina i tènder.

També ha donat un funcionament impecable, tracció i adherència suficients; de fet, en tot aquesta operació “vintage” que estic realitzant i documentant, la meva sorpresa rau no sols en el bon aspecte del material si no en un funcionament millor de que esperava.

  


ANNEX : Les capses “roges” JOUEF :

Petit homenatge a questa marca històrica i a les ( per mi ) molt preuades capses de color vermell que contenien el material en aquells anys 70.

Base de porexpan i tapa de cartró gruixut, destacaven per la seva mida ajustada però suficient, res a veure amb les enormes i sumptuàries capses d’algunes marques actuals ( per justificar el preu del contingut, suposo ). Aquesta petitesa, a part de fàcil manipulació i espai de magatzematge reduït, també era important en la dissimulació del producte en les èpoques andorranes.

Totes les conservo amb cura, i tant debò algú tornés a fer capses amb aquests criteris i mides ajustades i pràctiques a l’hora.

Com a pega, que també hi és, cal dir que s’han d’agafar pels laterals amb una certa pressió de dits, ja que la base de porex no queda fixada a la tapa per cap sistema; si se’n transporten vàries en paral·lel cal vetllar perquè la del centre no acabi amb la base a terra per manca de pressió de retenció.

Tres mides : la petita, la gran a la dreta i al mig una de les de mida mitjana; i un etiquetatge correcte i entenedor, per cert, pels dos extrems igual. I, al tenir les mateixes mides totes elles en alt i ample, un fàcil apilament a les postades.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada