divendres, 25 de setembre de 2020

FITXES MM-32-35-42 : JOUEF

 

Inventari

MM-32

 

Locomotora i Marca

Z-5154

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8701

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

11-1979

 

Preu origen/actual

1765 pta

 77 €

 












La primera unitat elèctrica ingressa a la meva col·lecció; és un cotxe motor per unitats de rodalies Z-5100, però tothom dirà que és un “Budd”. Aquest és el nom popular, que ve de la casa americana que atorgà la llicencia als francesos per la construcció en acer inoxidable, de la que feren un intensiu ús en material remolcat i en unitats de tren.

La formació real típica inclou, a més, un remolc pilot i un remolc central, amb la mateixa estètica i tipus de construcció. Així és també en H0, i es proposava a voltes un set amb les 3 peses però també es podien adquirir per separat.

És un producte Jouef força antic, i grollerament tractat en quan a la profunditat del gravat i mancança de detalls; però les mides són correctes; funciona de manera altament sorollosa, com els reals ( diuen ....el seus frens els coneixen bé els veïns pròxims a les vies en zones urbanes  ). Molts modelistes s’han elaborat actualitzacions mecàniques i estètiques d’aquest tren, que es pot adquirir de 2ª mà de manera fàcil. Jo m’ho estava pensant fins ara. Per bé que sembla utòpic que se’n faci un nou model, per allò de que el material de rodalies sembla que estigui proscrit dels programes industrials de modelisme ( per l’absurda suposició de que només ho comprarien a Paris .... jo també ho compraria i no sóc parisenc ), tot just ara acaba de sortit l’anunci de que la casa franco-belga “Mistral” ho proposarà per 2022.

De fet, un cop alliberats de la “banlieue” de la capital, substituïts per rames RIB, VB2N dos pisos. etc..., varen anar a fer les “províncies”, com diuen els de la metròpoli francesa; així, se’ls veié en serveis regionals a Lió, Llemotges, Bordeus etc..., el que pot justificar als ulls dels tècnics del “marketing” la seva realització actualitzada en H0.

A Paris, serviren totes les línies 1500 volts, sud i oest, o sigui, se’ls veia a Austerlitz, Gare de Lyon i Montparnasse; quasi sempre en formació de 6 cotxes, però també possible amb 9 i fins i tot amb 12 cotxes en els serveis més carregats d’hora punta.

Aquest model Jouef pla “vintage” no té ni interiors i els enganxalls deixaven una distància enorme entre cotxes; això sí m’ho vaig esmenar amb l’afegitó de timons d’elongació Ribu i barra fixa, que milloren molt l’estètica de la formació.

Avui doncs ha fet una bona sessió de circulació a la maqueta, amb els seus 2 remolcs adients, tant en un com en l’altre sentit de marxa : excel·lent, soroll inclòs.

 














Es motor el bogi extrem, ben visible per cert a través dels vidres. L’altre bogi fa la captació del corrent. Llum només en aquest frontal, no en el cotxe pilot. Més recent, Jouef en feu una altre versió de mecànica, amb transmissió per vis sense fi i sense les corones dentades x-y-z.

 



Inventari

MM-35

 

Locomotora i Marca

241-P-7

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8241

 

Modificada T/C

Si

Remotoritzada / No Canvis Externs

Motor i Sistema

Mabuchi

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

04-1980

 

Preu origen/actual

3420 pta

129 €

  












Una nova vapor de les “grosses” de Jouef, quina molt preuada col·lecció de màquines representatives SNCF vaig anar adquirint. Abans, un producte, una referència, estava molt anys en catàleg, la producció era en quantitats importants i el magatzematge no devia ésser un problema logístic i financer com ara. Així que un podia comprar sense preses i anar-se fent el parc. No com ara que surten tirades de 300 peses i ja no arriben ni a les botigues. Economia de mínims i dels grans cervells del “marketing”. Corri, corri, que s’acaba ! Corri, reservi, ni idea quan sortirà si surt, sense conèixer el preu definitiu  i veien només un dibuixet !

Poc a destacar, a part d’ésser la màquina moderna més grossa de la SNCF, jugant potser el rol de “cant del cigne” com les “Confederación” de Renfe. El model Jouef és posterior a la americana 141-R, o sigui, més detallat que aquella, però no tant com la 141-P  comprada abans i que marcava llavors el cim del detall de la marca. Tot i així una peça destacada i amb una presència envejable.

Però la capacitat de tracció no estava potser a l’alçada del model real, al menys aquests darreres anys, així que vaig testejar una remotorització que proposa una marca francesa ( ho fa per tot l’assortiment clàssic Jouef ); canvi de motor, llast, i pre-digitalització, però mantenint la transmissió per corones dentades en angle original. Més regularitat, més capacitat i elasticitat, però no una millora molt significativa, el motor oriental és també petit per poder encabir-se en lo ajustat del tènder i sense perdre espai pel llast.

Tot i això, ha cobert el servei encarregat amb escreix, assumint marxes lentes molt realistes en les rampes, amb càrrega de 6 cotxes, sense patinar ni un pel i sense ofegar-se el motor en cap moment. Què més demanar ?

Aquesta peça porta llum frontal, de qualitat quasi invisible, però hi és. Hi ha un parell de làmines de contacte en l’enganxall entre màquina i tènder, que alimenten aquesta petita bombeta. Inexplicablement, no s’aprofita aquest muntatge per dotar de presses de corrent a la màquina i millorar el seu tram de captació elèctrica.

Ningú més ha plantejat industrialment en H0 aquesta impressionant màquina d’exprés; però, a l’igual que amb la 141-P, Hornby l’ha actualitzat de recent amb noves sortides al mercat, possiblement amb els mateixos motlles, tot i que amb més afegitons de detall i amb nova mecànica.

De fet, em considero ben servit ja amb aquesta i el seu nou motor !

  


 

 



















Inventari

MM-42

 

Locomotora i Marca

BB-25531

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8362

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

Eix Inclinat i Atac Directe Sense Reducció

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

09-1980

 

Preu origen/actual

2390 pta

90 €

 












És una màquina elèctrica del model compacte Alsthom, que s’encarregà a la SNCF en grans quantitats als anys 60 i 70. Dites “danseuses” ( “ballarines” ) per la seva suspensió pendular, semblant a la que duien les 10000 ( UIC 280 ) de Renfe.

Eren d’una potència mitjana, d’uns 4000 CV. I per tot tipus d’ús al tenir un canvi de relació de transmissió mecànica, que obligava a uns bogis monomotors i de pas entre eixos molt petit ( 1,608 m. ). Com sempre, el ball de sèries : 8500 per les de corrent continu ( 146 unitats ), 17000 per les de corrent altern ( 105 unitats ), 25500 per les bi-corrent ( 194 unitats ), i 20200 per les bi-freqüència ( 13 unitats ). Però amb una tècnica i aspecte semblant ja hi havia abans les 16500, per alterna, amb 294 unitats.

El model de Jouef innova : prou de corones dentades sorolloses, ara el motoret habitual va incorporat al mateix bogi motor, de manera inclinada de dalt a baix, atacant una roda dentada calada a un dels dos eixos; i amb engranatges rectes cap a l’altre; senzill, més silenci, però el rendiment mecànic se’n ressent negativament, no té inèrcia ni reducció de velocitat.   

En l’aspecte modelista el resultat és força bo, un detall suficient a l’època, i pel nínxol de mercat de base a on anava adreçat; si de cas, els pantògrafs de Jouef eren força elementals, senzills, millorables; i l’encastament dels vidres un tema sempre pendent; però tenien encant aquestes petites i quadrades ( tipus capsa de sabates ) ballarines.

Aquestes locomotores, amb tant de varietat de sèries i subsèries, són un tema interessant per amortitzar costes de producció proposant les mil versions amb mínims canvis. Així ho anà fent Jouef, i també Lima, que no va oblidar-les. Ambdues cases les han anat produint, derivant i millorant fins als temps actuals. Fora d’elles, només R37 s’hi ha posat fa poc, amb versions originals. Jouef,  Vitrains i LsModels han fet les ja anomenades BB-16500, que, tot i semblants, pertanyen a una altre família.

Doncs malgrat les reserves que tinc respecte aquesta solució mecànica, en el test s’ha portat d’allò més bé. I en ambdós sentits, que poden ser de comportament molt diferent pel fet que només un bogi es motoritzat. Programa de tracció superat amb suficient. El que sí es observable es que aquest tipus de transmissió inclinada genera uns efectes de torsió que donen a voltes a la caixa un cert tremolor o vibració.  

 













Pels petits detalls poc coneguts, els primers exemplars d’aquesta sèrie real, duien vidres angulars entre porta de cabina i frontal, que aviat foren xapats. Ningú ha fet encara en H0 aquest detall. El color inicial tampoc era aquest, o millor dit, si que ho era però sense les franges blanques, i amb una franja verd més fosc a sota : un aspecte quelcom funest. R37 sí les ha fet amb aquesta presentació de pintat inicial.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada