diumenge, 13 de setembre del 2020

FITXES MM-17-21 : JOUEF

 

Inventari

MM-17

 

Locomotora i Marca

CC-6508

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8436

 

Modificada T/C

Si

Repintat Total Colors +Adients

Motor i Sistema

9005

Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

07-1978

 

Preu origen/actual

985 pta

51 €

 

Un model de culte : la CC-6500.

Reines absolutes de la SNCF als anys 70 i 80, imatge de prestigi del trens més ràpids, i un treball estètic de Paul Arzens reconegut mundialment. I per mi, una fita ineludible de la meva incipient col·lecció, ja que Jouef la fabricava.

Resulta que aleshores, Jouef la venia sovint incorporada en els sets d’inici, amb un parell de cotxes basics, i alguns comerços desfeien els sets i ho venien per separat a preus molt econòmics : aquest es l’origen de la peça present. Aviat vaig aconseguir també alguns exemplars dels cotxes “Grand Confort” assortits que lliguen amb aquesta màquina, la que fou probablement la meva segona composició real o quasi.

Una nota tècnica i una opció sorprenent : Jouef tenia magníficament resolt el tema de la transmissió de llurs màquines BB, com s’ha vist en els temes anteriors; però això es una CC i de molt poca distància entre els eixos extrems. Així que per reconduir el mateix sistema, van optar per fer-les BB mecànicament; així doncs, l’eix central en els dos bogis es mort, hi es però es fix i no TOCA a la via ni roda !  Amb el tren circulant no es gaire visible, però .... sembla una solució poc afortunada, que, per descomptat, ara seria inadmissible. Calia llavors acceptar-ho i seguir gaudint, a manca d’altra opció. En els darrers any del segle passat, quan Jouef encara era independent, ja va fer unes noves CC-6500 amb criteris actuals, molt ben aconseguides. I ara segueix fent-ho sota el paraigua de Hornby.

Lima també va realitzar màquines d’aquest tipus i dels derivats, això si, fent autèntiques CC ( o C3 per més exactes ). Fins temps més recents, però, no hem tingut bones CC-6500 de gama industrial, quan, a part de les noves Jouef, Roco s’hi va posar de valent. I des de fa uns deu anys esperem les anunciades per LsModels, quin projecte avança a raó d’una baraneta més cada any. I dic “gama industrial” perquè des dels anys 70 tenim les CC-6500 de TAB-GERARD, així, majúscules, gama semi artesanal / semi industrial d’un senyor francès, que ha produït autèntiques obres d’art en el seu talleret de Paris primer i de la Provença després; el concepte modelisme queda superat pel concepte artístic. Ja en parlaré un altre dia de les meves Tab-Gérard.

Així doncs, aquesta peça també va veure’s modificada en els meus T/C, al 1986, com alternativa temporal davant el preu de les Tab-Gérard aleshores. Repintat total amb colors més escaients i brillants, canvi de pantògrafs amb uns Sommerfeld exactes, i marcatge Letraset, rebent el numero 6508 al lloc del 6505 origen; perquè ? per no gastar masses “5” en la limitada fulla de transferibles.

I a l’explotació, s’ha portat com una fera, cobrint el test estàndard amb escreix, donant la sensació de potència igual que la locomotora real; i mecànica en perfecte estat, en prou feines una lleugera lubricació després dels 20 anys inactius.

 

 


Inventari

MM-21

 

Locomotora i Marca

BB-13001

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8335

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

 Eix Vertical i Corones Dentades Angulars

1er. nivell politges i goma elàstica

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Barra de contacte als eixos semi aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

10-1978

 

Preu origen/actual

1275 pta

67 €

 

Això es una “fer à repasser”, com diuen a França, o “planxa de planxar” com diríem nosaltres. Amb aquesta estranya estètica, es construïren les primeres màquines a corrent altern per equipar el Nord i el Est del país, tant les BB ( sèries 12000 i 13000 ) com les CC ( sèries 14000 i 14100 ).

Totes elles foren primer blaves, a dos tons de diferencia subtil i després verdes amb frontal groc. Així doncs aquesta es una BB i amb el color original del anys 50 ó 60. Jouef va fer aquests models en aquells anys 70, dels dos colors, i no vaig dubtar a comprar-ne un per la seva important representativitat.

I una nova opció tècnica del model : amb la limitació d’espai interior evident, el motor va en una posició baixa, i transmet el moviment cap amunt amb dues politges enllaçades per una goma elàstica; després, l’eix de la segona politja ja ataca la corona dentada en angle i el moviment torna a baixar cap a les rodes. Però a la que la goma es dona, perd pressió, o es trenca, l’invent queda mal parat.

Així doncs, no ha pogut complir el programa estàndard de tracció si no es amb un increment de voltatge, ja que a menys la corretja patina; en aquest sistema, el llast de la màquina es indiferent, per adherència per aquest 1er. nivell de transmissió. Per cert, el pes es força limitat, només 200 grams.

La peça està a nivell modelista ben resolta, tot i uns detalls de gravat un pèl gruixuts; i no varen voler invertir en els pantògrafs, posant-hi el model estàndard quan el real no s’hi assembla de rés ( corrent altern obliga : patí de contacte únic, estret i estructura lleugera a la realitat ).

Des de fa ja uns anys, el grup Hornby sota la marca adquirida Jouef, ens anuncien una refeta d’aquestes màquines, amb multitud de versions i colors, i, es clar, al nivell de tecnologia actual sense cap concessió als antics models; el preu anunciat també es espectacular, de l’ordre de 240 € per les versions analògiques. Passant els anys sense veure rés, més que dibuixets ( estil LsModels ), he optat per equipar-me amb 2 d’aquestes màquines de segona mà de les produïdes per Trix : tot metall, digitalitzades i amb detalls de categoria : i amb un important estalvi econòmic. Es clar, que, havent escrit això ara ( set-20 ), sortiran de manera immediata ( Murphy dixit ).

Ningú més les ha produït en la versió BB : Jouef, Trix i Märklin; les CC foren tema del Lima ja modern, represes i actualitzades ja per Hornby-Jouef. 

 

La BB-13001 espera via lliure en un senyal “carré” típicament francès ( 4 focus : roig-verd-roig-groc )

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada