Inventari |
MM-36 |
|
Locomotora i Marca |
58-2059 |
ROCO |
Companyia i País |
DB |
Alemanya RFA |
|
|
|
Referència |
4112A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
3 eixos motors tènder, vis
sens fi directe |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
De la màquina. Làmines
interiors |
Anells Adherència |
4 |
|
|
|
|
Compra |
04-1980 |
|
Preu origen/actual |
5285 pta |
199 € |
Per fi, la primera vapor de Roco : no sols comprada, vull dir produïda. Tot un esdeveniment, amb lo que havien fet abans en material elèctric històric, havia d’ésser quelcom mai vist.
I ho fou
: el model, no pas gens fàcil donada la complexitat d’afegits a la caldera,
propi de màquines tan alemanyes com aquesta, està a nivell de lo que es fa i
s’exigeix ara, 40 anys més tard. Primera fita del modelisme modern ( i no era
pas oriental encara ), assentà el camí per on ha anat passant tothom fins ara.
I a més,
era una sèrie mai reproduïda pels grans constructors alemanys, tot i que no és
marginal ni molt menys. No com ara que tothom només va anunciant el que ja han
fet altres i queden molts models que mai seran produïts.
És la G12
: una 150 de mida mitjana, per mercaderies ella, que abans de la creació de la
DRG, acabada la Gran Guerra, ja estava circulant per moltes de les companyies
estatals : prussiana, badesa, wurtemberguesa, saxona etc...; i és que ja
s’havien posat d’acord per desenvolupar un tipus comú útil a tots ( com les
oficines de normalització prèvies a Renfe ). La DRG les agrupà sota la
denominació “sèrie 58” i se’n comptabilitzaren uns 1350 exemplars. Al final del
vapor a l’antiga DDR ( anys 90 ), encara se’n empraven algunes tot i que amb
calderes modernitzades ....
No vaig
dubtar en comprar el model en quan en vaig tenir ocasió; no pas per voler
començar a fer una col·lecció alemanya, si no com a fita del modelisme, per
voler premiar aquella iniciativa i per tenir una peça tan espectacular; de fet,
anaren seguint quasi totes les vapor Roco, qualitat i preu adequat. Ara, però,
la col·lecció vapor DB-DR sí que hi és i és ben nodrida i Roco en segueix
essent un important fornidor !
A part de
la qualitat esmentada, l’aspecte mecànic està perfectament aconseguit :
funciona a una velocitat lenta però sense perdre esforç de tracció, que és prou
elevat, i és que cal saber calcular motor i transmissions. Roco ho ha sabut fer
quasi sempre.
Tot i la
petitesa del tènder i els seus 3 eixos, el motor està contingut allà, i tot el
tènder és de metall per donar tara i adherència. Hi ha connexió elèctrica amb
la màquina ( 2 fils massa visibles ), pel llum frontal i presses de corrent.
Vaja, una joia per l’explotació veure-la grimpar els desnivells amb trens de
càrrega consistents i a un ritme realista, admirant el just i complet treball
de les bieles. I amb soroll imperceptible.
Fa poc,
Hornby sota marca Rivarossi ha fet de nou aquesta màquina. Que hi aporta de nou
vers la Roco ? No ho sé, no hi trobo explicació. Ells sabran.
Inventari |
MM-43 |
|
Locomotora i Marca |
BB-63998 |
ROCO |
Companyia i País |
SNCF |
França |
|
|
|
Referència |
4158A |
|
Modificada T/C |
No |
|
Motor i Sistema |
Central |
Tracció total, 2 cardan de
molla |
Volants Inèrcia |
No |
|
Pressa de corrent |
8 rodes |
Làmines interiors |
Anells Adherència |
2 |
|
|
|
|
Compra |
09-1980 |
|
Preu origen/actual |
3290 pta |
124 € |
Una
màquina força coneguda, i de fet, la sèrie numèricament més important que ha
tingut la SNCF excloent el parc vapor.
Quan Roco
la va incorporar al catàleg, cal suposar que per posar un peu al mercat
francès, ningú més la feia, tant Jouef com Lima l’havien oblidat. I és que la
real no és una màquina de “prestigi”, més aviat una fosca servidora de les
maniobres i platges de mercaderies. Però és un model “export” d’èxit per la
indústria francesa : n’hi ha hagut a Cuba, Portugal, Espanya, Luxemburg, Iugoslàvia
i me’n deixo segur.
El model
Roco és, com sempre, realitzat amb cura i fent un encertat treball de disseny;
però resulta que l’ample de les capotes és un pèl sobre-dimensionat, per
encabir el motor; d’això ens en hem assabentat ara, 40 anys després, per què el
recent model que n’ha fet R37 ho ha esmentat i rectificat en el seu. Però, qui
ho notava ?
Piko
també en feu un model però de gama força bàsica. I Roco en derivà els models
d’exportació, fins i tot el de Renfe ( sèrie 10700 / UIC 307 “valencianes” ), i
esmenant el motlle per reproduir de manera més fidel la inclinació de la capota
curta. Aquesta mesura avui en dia sembla de ciència ficció.
Curiositats
de la sèrie real : obligà a un canvi de numeracions a la SNCF : m’explico :
Sèrie
BB-63000, però ja hi havia la sèrie CC-64000, que eren les dites “Dakota” amb
motor Sulzer, ex. 060-DA, una de les quals circulà en proves per Renfe. Doncs
bé, de les 63000 se’n anaren encarregant lots, amb successius canvis de motor :
així, una de les subsèries comença a 63501 : però se’n construïren tantes ( 580
) que ultrapassà el miler de la sèrie, de fet van numerades de 63501 a 64080;
així doncs va caler modificar les “Dakota”, per invasió numèrica, i varen
quedar com CC-65500.
Tècnicament,
sense innovació respecte el que feia Roco en aquell moment : gros motor
central, 2 cardan de molla, i tracció a tots els eixos per vis sense fi. Tot
s’ha d’encabir a l’estretesa de la capotes, per això el circuit imprès va
dividit en dues seccions, amb el motor al mig; dues petites bombetes hi són,
però la seva eficàcia es nul·la.
Malgrat
la seva edat, ha complert amb escreix la tracció que se li ha posat, amb una
marxa molt lenta sense ofegar-se, com correspon al seu prototipus 1:1; era
curiós veure-la a Cerbère maniobrant enormes composicions de cotxes de viatgers
entre els garatges i les vies d’andana, a marxa lenta i amb el motor ben
revolucionat !
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada