dimecres, 11 de novembre de 2020

FITXES MM-72-73-85 : ROCO

 

Inventari

MM-85

 

Locomotora i Marca

BB-22286

ROCO

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

4165A

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

Central

 Tracció total, 2 cardan de molla i vis sense fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

8 rodes

Làmines interiors

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

09-1984

 

Preu origen/actual

5792 pta

128 €

 













La BB-22200 és la versió bi-corrent dins el nombrós grup de les BB-4400 kw. altrament dites “nez cassé”, generació de màquines ja de tecnologia electrònica que la SNCF va adquirir d’ençà 1971 per les BB-15000 de corrent altern ( 65 unitats ) i d’ençà 1976 per les BB-7200 de corrent continu ( 240 unitats ), i BB-22200 bi-corrents ( 205 unitats ); totes comparteixen estètica, encara que les 15000 sempre han portat decoracions diferents.

Les 7200 i 22200, d’origen amb aquesta presentació “béton” + zig-zag “Corail”, només es diferencien pels pantògrafs i equip de sostre. Les 7200 van amb la disposició típica, colzes endins ( > < ), i les 22200 van orientats igual ( > > ), i especialitzats; la raó rau en la necessitat d’alliberar espai al sostre pels equips suplementaris d’alta tensió alterna i llur distància d’aïllament superior.

El model Roco aquí presentat és de la 2ª generació : m’explico : Roco va fer primer dues referències 4199S i 4194S que representaven les BB-7201 i BB-22201, caps de sèrie; la caixa era d’una fidelitat mitjana, sobretot amb els fars frontals molt fora de mida i de separació. Uns pocs anys més tard, va gravar noves caixes, ja amb el frontal fidel i, aprofitant l’avinentesa, amb CABINES GRANS; cal dir que, al real, les màquines  fabricades fins la 7235 i fins la 22226 eren “cabines petites”, amb una inclinació del vidre frontal molt acusada; les següents ampliaren la cabina al fer una inclinació dels vidres frontal no tan forta. Roco doncs va incloure aquest detall al nou motlle d’aquesta 2ª generació. Això obligà a preveure números més alts i ho feu de manera opcional, subministrant 3 numeracions diferents a cada màquina, sempre superiors a 7235 i 22226, és clar :

Ref. 4164S : opció 7242 – 7300 – 7410

Ref. 4165S : opció 22286 – 22300 – 22312

Per altre costat, les mecàniques dels models de 1ª i 2ª generació no presenten diferències : clàssic de la marca, cardan de molla, i encara cabines cegues per la ubicació de la cadena de transmissió i passamans no separats de la caixa. Això si, funcionament impecable, segur i potent.

A la meva col·lecció, vaig córrer a comprar la BB-7201 1ª generació; per sort em vaig contenir i no va venir ensems l’altre; més tard, la 22200 ja va ésser de 2ª generació, que és la presentada aquí; més endavant vaig fer-me amb una 7200 de 2ª generació amb venda de la 7201 ..... no acaba aquí la cosa ja que, per enyorança potser, aquesta 7201 acaba de recuperar-se, un model d’ocasió barat i en perfecte estat.   

En modelisme H0, a més de Roco, Lima i Jouef també tingueren aquests models, però en l’època de tecnologia senzilla : motor “G” per l’una i motor inclinat per l’altre, no es referen al nivell actual. Ara hi ha els productes de LsModels, perfectes i en gran varietat de versions, i una 3ª generació de les Roco ja en competència, amb cabines equipades i detalls millorats. Hi ha on triar !




Inventari

MM-72

 

Locomotora i Marca

112-503-8

ROCO

Companyia i País

DB

Alemanya RFA

 

 

 

Referència

4138S

 

Modificada T/C

Mínim

Pintat Pantògrafs

Motor i Sistema

Central

Tracció total, 2 cardan de molla i vis sense fi

Volants Inèrcia

1

 

Pressa de corrent

8 rodes

Làmines interiors

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

11-1983

 

Preu origen/actual

5265 pta

131 €

 













La sèrie 112 del DB no és una sèrie, parlant amb propietat, si no una dispersió de la gran sèrie de les 110 ( ex. E-10 ).

Per aclarir-ho : quan es va posar en marxa l’exprés “Rheingold”, al 1962, calia tracció per fer 160 km/h. I les E-10, llavors la típica màquina d’exprés, no hi arribaven. Es modificaren algunes E-10 amb nous bogis per aconseguir-ho. Aquestes unitats ràpides mantingueren la numeració, afegint un “1” al davant del numèric corresponent : així, per exemple, la E-10-270 modificada fou la E-10-1270. Al adoptar la matriculació UIC al 1968, les E-10 passaren a sèrie BR-110, però només hi ha capacitat per 999 números d’ordre : així doncs, aquestes modificades d’ordre superior a 1000 formaren la nova sèrie 112, mantenint l’ordre original que havien tingut com a E-10.

Exemple : E-10-270 à modificada E-10-1270 à UIC 112-270-4

Total foren 31 màquines les així tractades, quins trams ordinals són els següents :

239 a 244 : de manera provisional, no arribaren a ésser “112”

265 a 270 : unitats de caixa tradicional “Kasten”

308 a 312 : unitats de caixa aerodinàmica “Bügelfalte”

485 a 504 : ja no foren mai E-10, sortiren directament de fàbrica com a sèrie 112 UIC

Cal dir encara que les E-1012 i 112 no anaren decorades de blau tradicional si no amb els colors “Rheingold” blau i crema les primeres i amb els colors “TEE” roig i beix desprès totes elles.

En modelisme H0, tothom qui ha fet les 110 ha presentat també les 112 : canvi de colors només, per bé que els bogis tenen alguna diferència en la suspensió que ara no sabria explicar amb exactitud ( i que la majoria de fabricants han obviat ).

Aquest model Roco és de la més tradicional línia de la casa, transmissió total amb cardans de molla, funcionament sense queixa, potent i segur. Signes d’evolució, ja duu les cabines equipades, incloent al “lokführer” en una d’elles, un volant d’inèrcia, i llums amb commutació blanc i roig a cada tester ( 2 bombetes interiors a la placa, tubs de llums pel sostre, eficàcia lumínica paupèrrima ). Això si, ha funcionat d’una manera potent cobrint amb suficiència el test de tracció.

La producció de les 112 en el mercat H0 és molt extensa : Fleischmann, Märklin, Trix, Liliput, Lima, Piko etc..., sempre a remolc de les 110 i 140 com a extensió. 
















Inventari

MM-73

 

Locomotora i Marca

BB-346

ROCO

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

4170A

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

Central

Tracció total, 2 cardan de molla i vis sense fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

8 rodes

Làmines interiors

Anells Adherència

2

 

 

 

 

Compra

12-1983

 

Preu origen/actual

5120 pta

127 €

 












Les “petites” BB per serveis mercaderies són una gran família a la SNCF, i Roco s’hi va posar de valent en cert moment a reproduir-ne un bon grapat.

Es tracta de màquines elèctriques a corrent continu 1,5 kv., de caixa compacta, mides reduïdes ( aprox. 12 metres de llargada ), bogis d’empat gran, acoblats pel centre i incorporant els aparells de xoc i tracció. Els orígens del tipus cal cercar-los molt abans de la SNCF, en els parcs elèctrics del PO, Midi, i État, als anys 20 i 30. Essent màquines amb motors suspesos pel nas als eixos, llur velocitat és sempre limitada a un màxim al voltant dels 100 km/h. en les més modernes.

Aquesta nissaga comença amb les E-4000 i 4500 del Midi, del 1922, i acaba amb les SNCF BB-8100, dels anys 50.

En quan a les mides de xassís ( bogis, separació de pivots, diàmetre rodes ), hi ha un grup nombrós en el que coincideixen, i en formen part les BB-300 ex.PO, les BB-900 ex. État, les BB-4100/4200/4600/4700 ex. Midi, i les BB-8100 SNCF. Començant Roco per les BB-300, tots pensàvem que, al compartir xassís, la lògica econòmica del fabricant les aniria treien totes .... gairebé fou així, però s’oblidà de les BB-4200/4700 ex. Midi, quan només li calia fer una caixa nova, havent fet totes les altres tanmateix.

Aquesta BB-346 d’avui inaugurà aquesta línia productiva Roco, quan els enyorats importadors “Faller France” i sobretot “Regain Galore” marcaven amb profund coneixement i oportunitat el seguit de produccions pel seu mercat. Es tracta d’una màquina ex. PO en la versió que la SNCF modernitzà en cert moment, sèrie BB-325 a 355; les altres, BB-301 a 324, restaren sense modernitzar i Roco les va produir també poc desprès amb totes les seves diferències ben aplicades.

Què dir del model ? El de sempre: perfecció d’estètica, d’exactitud vers la real, i de funcionament impecable. I té mèrit encabir motor, transmissió bilateral amb cardans, llums etc.. en una caixa tant petita, i les cabines ja són mig equipades. Però ho saben fer. Per cert, les plaques de numeració són opcionals, 325, 336 i 346 són les lliurades, a escollir.

Un altre “grup” dimensional és el de les primitives “Midi”, de les que deriva estretament la sèrie 1000 ( UIC 281 ) de Renfe ex. Estado; per lògica, Electrotren va aprofitar aquesta avinentesa per fer-la i proposar també les franceses BB-1500 i BB-1600 ( que són les primitives E-4000 i 4500 Midi ); en canvi, Roco va fer la nostra però no va aprofitar per fer les altres. Quina política més rara !

Piko ha entrat en escena de fa poc amb la BB-8100, competint per tant amb Roco frontalment, i amb la seva derivada estreta la holandesa sèrie 1100. D’aquí podria venir i vindrà probablement el prototipus de Savoia BB-10001 ( BB-20006 després ), mai reproduït llevat un model Märklin antic.



Cap comentari:

Publica un comentari