dijous, 19 de novembre de 2020

FITXES MM-46-82 : JOUEF UNITATS DE TREN

 

Inventari

MM-46

 

Locomotora i Marca

T-2047

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8611

 

Modificada T/C

Si

Nova Motorització, Interiors, Leds

Motor i Sistema

Mabuchi

Cascada engranatges i Vis sense fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines de contacte semi eixos aillats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

11-1980

 

Preu origen/actual

2325 pta

88 €

 










Sota aquesta matricula T-2000 que diu poca cosa en realitat s’amaga un del famosos “Turbo” RTG, tren automotor per recorreguts mitjans o llargs mogut per turbines a gas aeronàutiques.

El conjunt de la unitat indivisible en explotació és format per dos cotxes motor, idèntics, als extrems, i 3 remolcs al mig. Cada cotxe motor, propulsat per una potent turbina, més una altre per serveis auxiliars, i amb transmissió hidràulica. Apte a 160 km/h., climatitzat, i amb una presentació exterior per no passar inadvertit, a part del punxent i agut xiulet que la insonorització en prous feines mitigava.

Prestigi i orgull tècnic de la SNCF que la crisi del petroli dels anys 80 aviat va apagar; Jouef no podia menys que incloure aquest tren al seu repertori per aprofitar l’aspecte de publicitat mediàtica del real.  

Com era normal llavors, és un producte senzill, detalls mínims, plàstic, poc pes, sense interiors en les primeres versions, però a escala rigorosa i amb presentació cromàtica molt llampant. La decoració, però, s’aplica de manera barroera al frontal, on no segueix el dibuix de la separació de colors en línies fines. Un dels dos cotxes extrems es mogut per un motoret ubicat al cofre baix, invisible, que mou els 2 eixos del bogi davanter per un cardan i vis sense fi. Amb la caixa fent ressonància, el model es quasi tant sorollós com el real.










La meva experiència personal amb RTG : Estrasburg, a punt de viatjar amb ell fins a Lió.

 

L’acoblament dels cotxes es per una tija o barra, amb un sistema d’elongació bàsic però efectiu, que manté els llargs cotxes força junts en circulació. Però és una llauna l’operació d’enganxar, que cal fer-la amb el tren posat de costat per adreçar al final.

El producte es venia per separat, cada cotxe una referència, i recordo el que em va costar encertar a trobar el darrer dels cinc !

En aquests darrers any, la marca EPM ( un succedani de LsModels ), va anunciar aquest tren com a producte modern i de qualitat. Seguint la dinàmica habitual d’aquests actors, ha trigat vuit anys a sortir, i, ara que ho ha fet amb dosi testimonial, s’ha situat a un preu inabastable, impropi d’un producte de plàstic xinès. O sigui, que veient l’evolució del tema vaig decidir fer una GRG al meu Jouef, dotant-lo d’interiors més o menys complets i nova motorització que proposa una marca francesa.

Així ha quedat : el nou motor li dóna més silenci i eficàcia, ja que inclou en el kit tot un  nou xassís de metall on s’insereixen els elements aprofitables de l’original. Els interiors, en reïna, vénen també d’una producció artesanal gala, però cal pintar-ho tot i adaptar-ho amb un aplec de documentació del real que cal cercar. De passada, vaig posar leds blancs i rojos al dos extrems, i comandament digital de tot plegat, amb un descodificador de funcions a la cua per evitar passar fils al llarg del tren.

Circula en digital amb força eficàcia però la captació de corrent per només 1 bogi en el cotxe motor és el punt feble. En analògic no acaba d’anar bé no sé perquè. Ara tampoc necessita el sonor, ja que per un frec de transmissió a investigar, i només quan el bogi motor gira en un sòl sentit, treu una nota sonora molt aguda que imita a la perfecció el turbo !

41 d’aquestes rames es varen construir; se’n exportaren a Iran i als Estats Units, i a Egipte amb una altre estètica.











La rama completa en formació a la maqueta.


 

Inventari

MM-82

 

Locomotora i Marca

Z-9509

JOUEF

Companyia i País

SNCF

França

 

 

 

Referència

8622

 

Modificada T/C

No

 

Motor i Sistema

9005

1 bogi compacte, engranatge i vis sense fi

Volants Inèrcia

No

 

Pressa de corrent

4 rodes

Làmines als semi eixos aïllats

Anells Adherència

4

 

 

 

 

Compra

08-1984

 

Preu origen/actual

295 FF

115 €   ( Tren M + Rc )

 











Ara arriba aquesta automotriu de 2 cotxes anomenada “Z2”; un cotxe motor i un cotxe remolc pilot units de manera permanent en servei.

Els “Z2” es construïren per serveis regionals de mitja distància, ja sigui en règim òmnibus o semi exprés. Donen 160 km/h. i una fortíssima acceleració. Poder acoblar-se per formar trens fins a 8 caixes. Hi són per a tots els modes de corrent existents a França : Z-7300 i 7500 per 1500 volts continu, Z-11500 per 25000 volts alterna, i Z-9500 i 9600 per aparells bi-corrent. Aquests darrers, com el que fabricà Jouef i es presenta ara, porten el pantògraf d’alterna i el transformador al cotxe remolc per descarregar d’equipament pesat el cotxe motor. Total 170 elements de dotació.

El model Jouef és tradicional : senzill de detalls, però correcte de mides i amb una atractiva presentació, en aquests colors originals blau i gris fora de tota norma en aquell moment. És motor el primer bogi, compacte, fent la transmissió per engranatges i vis sense fi. L’altre bogi del cotxe motor recull el corrent i prou. El model sí que duu interiors i llums blancs al cotxe motor.

Sempre s’ha comercialitzat en set complet amb les dues caixes plegades, i, és força estrany, no s’ha fet cap altre variant, sempre ha estat un bi-corrent i sempre del color original.

Piko, a través del seu importador francès T2M., s’hi ha posat fa poc, oferint el producte actualitzat i declinat en moltes més versions. Però, al meu gust, no aporta una gran diferència en la qualitat estètica vers el clàssic Jouef. I a més hi ha un altre problema : el producte Piko gama “Expert”, és atractiu i té un preu actualment prou ajustat, un set com aquest val uns 170 euros. Però heus aquí que l’importador, que finança tot o part del projecte i en té l’exclusiva, hi “afegeix una capa” de 130 euros més .... per la “face”. Dit d’altre manera, només es pot comprar Piko en models alemanys i polonesos, que no passen per cap altre mà i tenen el preu “natural” del producte, corresponent al cost industrial i comercial “normal” i no a un cost financer afegit artificialment.













Una Z2 ( Z-7344 corrent continu ), feia el servei Perpinyà-Vilafranca de Conflent al mig dels anys 80, amb el traçat ja re-electrificat a 1500 volts.


A la maqueta funciona sense problema, i completa els circuits en els dos sentits de marxa a un voltatge moderat i marxa realista.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari