dissabte, 13 de febrer del 2021

APOCOPA : ALLÒ QUE NO POGUÉ ESDEVENIR …

 

Amb aquest títol, sembla que ha arribat el moment de les lamentacions i l’enyor ....; no és exactament així en aquest tema, tot i que també hi han hagut moments de precipitació en les decisions. 

Un total de 9 referències Apocopa que he tingut no han arribat al muntatge, havent fet l’estudi o el projecte pertinent; i han passat a la venda 8 d’elles i l’altre a la destrucció, ja que sí s’havia engegat el treball, amb vàries alternatives fallides, i el material estava invendible per aquesta raó.

 

Resulta que, de les 9 peces : 

-       2 s’han recuperat, però en un diferent estat del que es va vendre, més adient

-    2 s’han reemplaçat pels mateixos vehicles però en construcció de llautó, completa, pel que la millora ha estat notable a efectes de col·lecció i m’he estalviat la feina

-    2 s’han pal·liat, si pot dir-se així, a través de maquetes estàtiques de la coneguda col·lecció “Atlas”, quina animació motoritzada per fer-ne autèntics models és possible, però molt dificultosa : tema a estudiar a fons, potser més endavant

-       3 s’han desestimat definitivament per problemes varis

 

Tot seguit un breu resum d’aquestes fallides històries modelistes :


Z-8001

Aquesta carcassa d’automotriu Z-8001  elèctrica, comprada al 1999, no va reeixir, i desprès de 20 anys i molts intents, entre altres d’arranjar-la com Z-7100, va quedar inservible i invendible. Es va destruir.

Es va decidir al 2019 quan vaig poder fer-me d’ocasió amb el mateix model Z-8001 de la producció d’alta gama “Bouttuen”, llautó coreà a plena satisfacció i funcionalitat. Un canvi positiu com per no enyorar l’altre, malgrat la sensació d’impotència i el cost econòmic no pas menyspreable perdut.

 

 

 

Z-4400

Una qualitat de la carcassa força dubtosa en aquest model, amb molta feina afegida a fer i també amb una dificultat de trobar el motor adient. Va anar a la venda, fàcil, tot i que no vaig pas amagar l’estat de la peça visible a la foto clarament. També va haver-hi alternativa de llautó ja acabat per ella, a continuació .....

Perlmodell, un artista del llautó suec ja jubilat, proposava en kit aquesta versió excel·lent de les Z-4400; l’havia tingut per muntar, i tampoc m’hi vaig atrevir i va anar a la venda, venda alta per cert. Però anys més tard va haver-hi la sort de poder adquirir-la, acabada, tot i que fluixament motoritzada.



Z-4200

Aquest furgó automotor elèctric el vaig comprar com a kit complet, molt car; no sé exactament per què però no em vaig atrevir al muntatge i en un dia de poca moral modelista vaig posar-lo a la venda. Va sortir ràpidament i sense gaire pèrdua econòmica. Ara l’he recuperat, però en forma Trans-Kit, amb només la carcassa i uns pocs accessoris. Anirà equipat amb 2 bogis motors Tenshodo que ja tinc.


ETG

Un cas ben estrany : 4 caixes per un Turbotren ETG, amb vidres i poc més; massa feina tot plegat i em vaig desanimar; venda també ràpida. Més endavant, vaig decidir fer-lo sense reïna, amb elements automotors Jouef X-4900 i les cabines d’un RTG Jouef; ho tenia tot aprovisionat, iniciats els talls, però no avençava : al final l’he fet i està en servei, però amb una altra solució oportuna .... que ja comentaré. 


BB-800

Aquesta petita BB venia en forma de Trans-Kit força complet, però amb uns grans problemes per motoritzar-la : massa petita de caixa, les BB ex. Midi Roco o Electrotren no hi caben de cap manera. Era possible amb la BB 1-80 de Jouef, modificant força el xassís, però és una mecànica massa feble i problemàtica. I no és qüestió de bogis Tenshodo en una màquina que ha de donar tracció : així que va sortir a la venda sense substitució possible.


Y-2400

Un petit tractor de maniobres : sóc ja poc amant d’aquests tipus de material i no sé com el vaig comprar ! Tot i que no semblava difícil de muntar, el vaig vendre fàcilment incloent-hi el bogi Tenshodo WB-35 que li vaig assignar.

Renuncia total doncs a aquesta peça que bé que tindria lloc de col·lecció. 


 

2D2-5000

No vaig conservar foto del trans-kit d’aquesta peça i he hagut de cercar una de forana de la peça acabada. No sé si m’hauria quedat així de bé. Però ho vaig veure difícil, s’havia de fer amb el concurs d’una màquina Roco alemanya i no em quedava clar el gir i desplaçament dels bogis directors. Cap a la venda doncs, i amb renúncia al model, per ara. És una veterana 2D2 d’origen Midi, rés a veure amb les PO que ja s’han vist, i que sí s’han fet. 


Z-4100

Els Z-4100 són una gran família d’unitats elèctriques del PO, amb cotxes remolcs i pilots variats, i que MAI han sigut reproduïts en H0 per marques industrials. Inexplicable. Tot i presentar un aspecte força matusser, no sé perquè em vaig vendre aquest conjunt, devia d’ésser un atac de pànic davant la molta feina a fer ? Preveure motor tampoc és fàcil, tret de bogis motoritzats com a últim recurs però amb minvada potència de tracció.

 

Z-1300

Mateix discurs que l’anterior; la gran família d’elements “Standard” amb captació elèctrica per 3er. carril de les rodalies Ouest-St. Lazare, no tenen model H0. Ho tenia tot resolt amb aquest complet trans-kit; es va vendre ràpid en un no rés al mateix client de l’anterior, amb sorpresa per part meva. Volia alleugerir la càrrega de feina dels Tallers de la Companyia, que anaven acumulant kits sense acabar rés.

 


Aquests dos darrers elements ( Z “Standard” i Z-4100 amb remolcs ) estan disponibles a la col·lecció ATLAS, en forma de maquetes H0 de construcció simple i sense motor, tot i això, les mides són exactes, encara que els detalls de gravat són bastos i enormes. Hi ha qui ha fet la conversió d’aquestes grolleres maquetes inanimades cap a models funcionals H0 ben detallats. Possible, però hi ha molta feina : els xassís són de xapa gruixuda, fan de mal treballar amb eines casolanes; cal posar rodes i coixinets ( són de plàstic les lliurades ), motor o bogi motor, pantògrafs, llum etc...

També són a l’assortiment ATLAS les Z-4200 i Z-4400 aquí esmentades. Realment, la misèria en quan a reproduccions industrials H0 funcionals d’automotrius elèctriques SNCF és patent. Els “cracks” del marketing diuen que no es venen, encara hi ha qui en fa cas. I el parc real, pletòric i esplèndid !

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada